تبیان، دستیار زندگی
آخرین استکان چای قبل از اولین الله اکبر سحر و سفره های رنگارنگ افطار از آن چیزهاست که از ماه رمضان همیشه یاد آدم می ماند. طعم خوراکی هایی که بعد از چند ساعت گرسنگی، چشیده می شود هم با هیچ غذایی در روزهای سال قابل مقایسه نیست. مخصوصاً آنکه بعضی از این خورد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفره ایرانی


سفره ایرانی

آخرین استکان چای قبل از اولین الله اکبر سحر و سفره های رنگارنگ افطار، از آن چیزهاست که از ماه رمضان همیشه یاد آدم می ماند. طعم خوراکی هایی که بعد از چند ساعت گرسنگی، چشیده می شود هم با هیچ غذایی در روزهای سال قابل مقایسه نیست. مخصوصاً آنکه بعضی از این خوردنی ها را فقط در همین ماه می شود پیدا کرد شاید به خاطر گرمای هوا روزه داری امسال کمی سخت تر از سال های قبل باشد. بنابراین با هر چیزی شکم را پر نکنید بهتر است از آن چیزها در افطار و سحر خود که به قول قدیمی ها: «آدم را نگه دارد».


سفره ضیافت

برای یک ماه کامل، شیوه تغذیه ایرانی ها تغییر می کند و سه وعده غذایی تبدیل به دو وعده می شود، به همراه یک عالم ریزه خواری در فاصله دو وعده افطار و سحر. شب نشینی ها کوتاه تر می شود، همه زودتر می خوابند تا زودتر بیدار شوند؛ برای عبادت شبانه و بعد هم خوردن سحری. اما در این ماه باید همانقدر که مراقب حال و هوای معنوی باشید. مراقب جسم هم بود. از آن چیزها در این ماه بخورید که هم به ادامه روزه داری کمک کند و هم خوش طعم باشد. اینها عکس آن خوردنی هایی است که شما می توانید در رمضان سراغ آن بروید.

آشپزی خانگی - چطور بپزیم؟

هر آشپز ایرانی برای پختن شیرینی هم مثل دیگر خوراکی ها شیوه ای مخصوص به خود دارد. شیوه ای که در اینجا برای پختن بامیه و رشته خوشکار توصیه کرده ایم یک روش کلی است و شما می توانید چیزهایی به آن افزوده یا کم کنید.

بامیه

سفره ایرانی

برای پخت بامیه برای چهار نفر، به 125 گرم آرد، یک لیوان آب، سه عدد تخم مرغ، پنج قاشقی روغن جامد، 200 گرم شکر، سه قاشق گلاب، یک قاشق آبلیمو و کمی نمک نیاز دارید. غیر از اینها شربت هم باید درست کرد: شکر را در یک لیوان آب می جوشانیم و بعد زعفران و گلاب و آب لیمو اضافه می کنیم. برای درست کردن بامیه اول از همه باید آب و آرد را مخلوط کنید وروی شعله بگذارید و مرتب هم بزنید تا خمیر تقریبا سفتی به دست بیاید بعد روغن را اضافه کرده و باز هم بزنید تا خمیر یک دست شود. بعد از آنکه کمی خمیر سرد شد. تخم مرغ ها را اضافه  کرده و خوب خمیر را بزنید تا نرم شود. بعد خمیر را در قیف بریزید و به شکل تکه های کوچک در روغن داغ بیندازید تا بامیه ها سرخ شوند. بعد همان طور که داغند، داخل شربت گرم بیندازید تا شربت را جذب کنند.

رشته خشکار

سفره ایرانی

رشته لقمه توری شکلی از عصاره برنج است و خشکار خوراکی است که داخل همین رشته با آرد برنج شکر، مغز گردو داروچین و مغز هل پر می کنند. این دو را با هم، رشته و خشکار یا به قول گیلانی ها رشته خشکار می گویند برای درست کردن این غذای محلی، اول باید آرد را با آب مخلوط کرد. خمیری که به دست می آید را با استفاده از یک قیف باریک آشپزی، به شکل مشبک روی تابه یا سینی داغ پهن و سرخ کرد. بعد از آنکه کمی سرد شد باید آن را از شکر و مغز گردو پر کرد و پیچید و دوباره آن را داخل تابه تفت داد. البته شما فقط تفت دهید چون درست کردنش فوت و فن بسیار دارد بعضی رشته خشکاری ها، شیره ای هم درست کرده دارند که بعد از سرخ شدن رشته خشکار آن را به شیره هم آغشته کرده و دست مشتری می دهند.

سلامت باشید - 10نکته طلایی

با وجود آنکه بعد از سال ها روزه داری، شیوه درست تغذیه در این ماه برای خیلی ها جا افتاده اما برای ماه رمضان گرم امسال باید بیشتر دقت کنید.

1- در تابستان بدون خوردن سحری روزه نگیرید. چون باعث می شود کالری ضروری بدن تامین نشود و در نتیجه بدن به سوخت ناقص چربی ها متوسل شود. سوخت ناقص چربی در بدن ترکیبات را به وجود می آورد که نتیجه آن بوی بد دهان است.

سفره ایرانی

2- بهتر است موقع سحر غذاهای چرب و خشک مثل کوکوسبزی و کوکو سیب زمینی، کتلت، گوشت سخر شده ماهی سرخ شده فست فود و غذاهای ادویه دار نخورید این غذاها، هم عطش را زیاد می کند و هم باعث می شود در طول روز ترش کنید.

3- بهترین غذاها در وعده سحر غذاهای آپ پز و بخارپز، برنج و خورش کم چرب است. می توانید در وقت سحر مایعاتی مثل آب، چای کمرنگ و آب میوه هم میل کنید.

4- از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان، برنج، سیب زمینی در وعده سحر استفاده کنید مصرف این مواد باعث کاهش حس گرسنگی در طول روز می شود.

5- پس از افطار و خوردن شام، حتما میوه های تازه، کمپوت، شیر و آب میوه بخورید. چون خوردن آنها برای جبران آب و املاحی که در  طول روز از دست داده اید ضروری است.

6- به جای انواع شیرینی تهیه شده با شکر و قند از شیرینی های طبیعی  مثل خرما و توت که منابع خوبی از املاح، ویتامین ها و انرژی هستند، استفاده کنید. مصرف زیاد انواع دسر و شیرینی بعد از افطار فقط باعث چاق شدن شما خواهد شد.

سفره ایرانی

7-حلیم یک منبع عالی پروتئین است و از غذاهای دیرهضم است. به همین دلیل غذای مناسبی است.

8- اگر عادت دارید افطار و شام را جدا مصرف کنید، شام را سبک و کم حجم بخورید هیچ وقت چند نوع غذا را با هم نخورید.

9- اگر در طول این ماه دچار عوارضی مثل سردرد، دردهای عضلانی، بی حالی زیاد، کاهش یادگیری، بی حوصلگی و خستگی شدید، بدایند اینها نشانه یک سحری نامناسب است. بنابر این زمان کافی برای خوردن  سحری در نظر بگیرید.

10- پرخوری در زمان افطار باعث بی حالی می شود پرخوری در زمان افطار دستگاه عصبی پاراسمپاتیک را تحریک کرده و ممکن است منجر به بی حالی شدید و حتی غش شود.


منبع سرزمین من