تبیان، دستیار زندگی
وقت اذان مغرب هر کجای تهران که باشید می شود افطار کرد؛ کنار ایستگاه های چای و قند شهرداری یا دیگ های آشی که جلوی مغازه های مختلف بار گذاشته اند. اگر چه آش رشته تا چند سال پیش، یک غذای خانگی بود اما ماه رمضان بساط اش در همه جای شهر برپاست و در کاسه های...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افطار گردی در تهران!

راهنمایی خوردنی های تهران، در شب های ماه مبارک رمضان

افطاری در تهران


آخرین استکان چای قبل از اولین الله اکبر سحر و سفره های رنگارنگ افطار، از آن چیزهاست که از ماه رمضان همیشه یاد آدم می ماند. طعم خوراکی هایی که بعد از چند ساعت گرسنگی، چشیده می شود هم با هیچ غذایی در روزهای سال قابل مقایسه نیست. مخصوصاً آنکه بعضی از این خوردنی ها را فقط در همین ماه می شود پیدا کرد. بنابراین اگر تصمیم دارید خوردنی های نوستالژیک این ماه را در معروف ترین رستوران های تهران تجربه کنید، با ما همراه باشید!

آش و حلیم تهرانی

وقت اذان مغرب هر کجای تهران که باشید می شود افطار کرد؛ کنار ایستگاه های چای و قند شهرداری یا دیگ های آشی که جلوی مغازه های مختلف بار گذاشته اند. اگر چه آش رشته تا چند سال پیش، یک غذای خانگی بود اما ماه رمضان بساط اش در همه جای شهر برپاست و در کاسه های یک بار مصرف به روزه داری فروخته می شود. اگر نزدیک افطار در خیابان بودید و وقت هم داشتید، چند غذا فروشی را در تهران نباید از دست داد:

آش فروشی دایی: اگر می خواهید در یکی از قدیم ترین آش فروشی های تهران آش رشته و شله قلمکار بخورید، به آش فروشی 40 ساله  «دایی»  در خیابان صف (باغ سپهسالار) سری بزنید. اگر برای خرید کیف و کفش به آنجا رفته اید، موقع افطار حتما سراغ آش دایی را بگیرید. غیر از آش، اینجا یک رستوران سنتی است که غذاهای سالم و ایرانی هم می فروشد. بعد از افطار می توانید در همانجا شام هم بخورید. خود دایی می گوید که شیوه پخت بیشتر غذاهای بی نظیرش را از مادربزرگش یاد گرفته.

افطاری در تهران

آش و حلیم سید مهدی: این خوراک فروشی هم از قدیمی های تهران است. شعبه اصلی اش در خیابان ولی عصر (عج) روبه روی باغ فردوس است که البته جای زیادی برای نشستن ندارد اما شعبه دیگری که تازگی ها نزدیک ورودی بازار تجریش دایر کرده، میز و صندلی اش زیاد است. نزدیک پل و میدان تجریش غذا فروشی زیاد است اما  اگر می خواهید مزه آش و حلیم سید مهدی را امتحان کنید، باید زود برسید چون نزدیک های افطار آن قدر شلوغ می شود که ممکن است اصلا غذا به شما نرسد. غیر از زمان افطار، حلیم فروشی سید مهدی سحرها هم باز است و می توانید سحری را از آنجا بخرید.

افطاری در تهران

آش فروشی نیکوصفت: اگر موقع افطار در ترافیک میدان انقلاب گیر افتاده اید و نمی توانید به موقع به خانه برسید عجله نکنید. یکی از معروف ترین آش فروشی های تهران همانجاست؛ حتما به آش فروشی «نیکو صفت» در زیرزمین کنار سینما بهمن سری بزنید. آش رشته و شله قلمکار او بی نظیر است. دکان آقای نیکو صفت عصر روزهای پنجشنبه هم حسابی شلوغ است و صف تا بیرون خیابان می رسد.

افطاری در تهران

حلیم گلپایگانی: یکی از معروف ترین حلیم فروشی های تهران «حلیم گلپایگانی» زیر پل چوبی است. این دکان فعلا به خاطر تعویض خیابان تخریب شده و حلیم فروشی به خیابان شهید مدنی منتقل شده است. این حلیم فروشی هم 24 ساعته باز است و سحری را می توانید همانجا بخورید.

سفره خانه کریمخان: اگر نزدیک افطار، حوالی میدان هفت تیر بودید، یک راست سراغ «سفره خانه کریمخان »، در زیر پل کریمخان بروید. از پله های زیرزمین که پایین بروید، می توانید یکی از آش شله قلمکارهای خوشمزه تهران را بخورید.

آش و حلیم سبلان: اگر موقع افطار نزدیک میدان فردوسی بودید، نگران نباشید؛ چون اطراف میان به خصوص ضلع جنوبی اش پر از غذافروشی های خوب است. «کبابی سبلان» پایین میدان و روبه روی ایستگاه اتوبوس ماه رمضان غیر از کباب آش و حلیم خوشمزه ای هم می پزد که اتفاقاً این دکان هم تا سحر باز است.

سرچشمه: در سرچشمه هم یک دکان بی نام و نشان است که در همه روزهای سال آش جو می فروشد و سحر و افطارهای ماه رمضان هم از این قاعده مستثنی نیستند.

از کجا زولبیا و بامیه بخریم؟

اگر چه بعضی قنادی ها در طول سال زولبیا و بامیه هم می پزند اما تازه و خوشمزه ترین زولبیا، بامیه و گوش فیل را باید ر ماه رمضان خورد مرغوبیت زولبیا و بامیه بستگی به ظرافت آن و کم شهد بودنش دارد.

قنادی؛ «چیچک» نزدیک تقاطع خیابان های آذربایجان و آزادی یکی از شیرینی فروشی هایی است که شیرینی ماه رمضان و گوش فیلش معرکه است. در ماه رمضان، یک نوع شیرینی خیلی خوشمزه هم می پزد که اسمش «نان افطار» است.

افطاری در تهران

علاوه بر این قنادی 70 ساله «بهار» بعد از چهارراه سرچشمه، قنادی « آق بانو» نزدیک چهار راه کالج، قنادی «لادن» نرسیده به میدان تجریش و قنادی «گاندی» در خیابان گاندی هم از جمله قنادی هایی هستند که زولبیا و بامیه شان خوشمزه است.

افطاری در تهران

رشته خشکار را کجا می فروشند؟

خیلی لذت بخش است که شیرینی مخصوص گیلان یا همان « رشته خشکار» را جلوی چشمانتان روی تابه سرخ کنند و داغ داغ دست تان بدهند تا بعد از افطار با چای بخورید. چند سالی است که رشته خشکار گیلان مهمان تهرانی ها در ماه رمضان  شده است. رشته خشکار را بهتر است بعد از آنکه با مایعات افطارتان را باز کردید بخورید . برای تهیه اش شیرینی شمالی خوشمزه می توانید به میدان انقلاب و میدان بهارستان سر بزنید. ضلع شمالی میدان بهارستان و میدان انقلاب در اول خیابان کارگر، دکان هایی هستند که رشته خشکارشان همیشه داغ است.

کله پاچه خوب کجاست؟

با اینکه رمضان امسال هوا گرم است اما خیلی ها عادت دارند که بعد از یک افطار ساده سراغ کله پاچه بروند. بهترین کله پزی ها در تهران کله پزی « بره سفید» در ستارخان، «ساعی» روبه روی پارک ساعی و همین طور طباخی «لوکس طلایی» پایین تر از میدان فردوسی است. غیر از این ها کله پزی «عمو مهدی» در خیابان 17 شهریور نرسیده به میدان شهدا هم برای کسانی که بعد از افطار در شرق تهران هستند. کله پاچه های خوبی دارد.

افطاری در تهران


منبع: سرزمین من