تبیان، دستیار زندگی
ماه رمضان در تركیه شور و شعف خاصی دارد. مسلمانان ترکیه معتقدند حتی اگر در بدترین وضعیت مالی باشند، خداوند این ماه برکت را به سفره هایشان می آورد. به همین دلیل، آغاز این ماه در تركیه آنقدر شاخص و مورد توجه است که حتی غیرمسلمانان هم با آن آشنا هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آداب و رسوم مسلمانان ترکیه در ماه رمضان

رمضان در ترکیه


ماه رمضان در تركیه شور و شعف خاصی دارد. مسلمانان ترکیه معتقدند حتی اگر در بدترین وضعیت مالی باشند، خداوند این ماه برکت را به سفره هایشان می آورد. به همین دلیل، آغاز این ماه در تركیه آنقدر شاخص و مورد توجه است که حتی غیرمسلمانان هم با آن آشنا هستند.

مسلمانان در تركیه قبل از شروع ماه رمضان شروع به تزئین خیابان‌ها و مساجد می‌کنند و با چراغانی و آذین بندی مساجد و گذرها، آمدن ماه رمضان را به یكدیگر تبریك می‌گویند.


در روزهای ماه رمضان بازار شیرینی‌ها و غذاهای مخصوص ترکیه داغ است و بیشتر از سی‌ و شش نوع شیرینی و پیراشكی كه اصطلاحاً به آنها «pasta borek» گفته می شود، روی پیشخوان شیرینی فروشی ها به چشم می خورد. در این میان باقلوای مخصوص تركیه بیشتر از همه طرفدار دارد.

اگر سر سفره افطاری یکی از مسلمانان ترکیه بنشینید، خواهید دید که زیتون، پنیر، خرما، باقلوا و انواع سوپ و آش كه به آن «چوربا» گفته می‌شود پای ثابت این سفره است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که برخی از این چورباها از دوران عثمانی به جا مانده اند!

رمضان در ترکیه

در روزهای ماه مبارك رمضان مردم چادرها و خیمه‌هایی را در میادین و اماكن عمومی برپا می کنند که در آنها به شهروندان افطاری داده می شود. به این ترتیب كسانی كه هنگام افطار در منزل نیستند یا در حال رانندگی‌اند می توانند افطار را مهمان همشهری هایشان باشند. این سفره‌های افطاری را معمولا انجمن های خیریه یا افراد خیر و در برخی موارد شهرداری برپا می کنند که البته بیشتر در دو شهر آنكارا و استانبول دیده می شوند.

سحری در ترکیه

سحرها، علاوه بر ادعیه مساجد مردم هم همدیگر را برای سحری خوردن بیدار می کنند. در حقیقت این یک عادت قدیمی است که حتی توسعه وسایل ارتباط جمعی هم نتوانسته است آن را از بین ببرد. در این روزها كسانی كه به مساجد می‌آیند یا سر سفره‌های افطاری و سحری می‌نشینند خود را با عطر مخصوصی كه به آن كلونیا می‌گویند معطر می‌كنند و در تمام مراسم و اعیاد به‌ویژه اعیاد اسلامی مانند عید قربان و عید فطر این سنت اجرا می‌شود.

رمضان در ترکیه

نمایشگاه کتاب

با شروع ماه مبارك رمضان در استانبول نمایشگاه بزرگی از كتاب‌های اسلامی برگزار می‌شود كه تا پایان ماه رمضان ادامه دارد و در آن كتاب‌های دینی معرفی و فروخته می شوند. فعالیت‌های این نمایشگاه هر روز بعد از نماز مغرب آغاز می‌شود و روزانه هزاران نفر از آن دیدن می‌كنند. در یك سوی نمایشگاه مكانی برای افطاری یا غذاهای پس از افطاری وجود دارد. در محوطه بیرونی نمایشگاه هم برخی مردم تولیدات دستی و كارهای هنری و برخی محصولات غذایی خود را به فروش می‌رسانند، مانند تابلوهای خطاطی اسلامی، تصاویر اسلامی، كتاب‌های دینی، عطرها و شیرینی‌های مخصوص.

برنامه دیگر در ماه مبارك رمضان به نمایش گذاشتن «خرقه شریف» است كه در استانبول قرار دارد. این خرقه منسوب به نبی مكرم اسلام(ص) است كه سلطان سلیم عثمانی هنگام فتح مصر از آخرین خلیفه عباسی دریافت كرد و آن را به همراه واگذاری منصب خلافت به سلطان عثمانی از حجاز به استانبول منتقل كرد و سلطان عبد‌الحمید دوم با تأسیس مسجدی در سال 1853 میلادی صندوقچه‌ خرقه شریف را در آن نگهداری كرد.

نمایش خرقه شریف بسیار مورد توجه مردم تركیه است و مسلمانان از نقاط مختلف این كشور برای دیدن آن به استانبول مسافرت می‌كنند.

رمضان در ترکیه

شکر بایرامی

پایان ماه مبارك رمضان و عید سعید فطر در تركیه بسیار مورد توجه است. تا جایی که عید فطر بعد از عید قربان دومین عید رسمی تركیه به شمار می رود و ترک ها به همین مناسبت سه روز تعطیلی رسمی دارند.

عید فطر را در تركیه عید رمضان می‌گویند و البته این روز به دلیل مصرف زیاد شیرینی و آب‌نبات در این روز به خصوص برای هدیه دادن به كودكان به شكر بایرامی (عید شكر) معروف است. در عید فطر زیارت اهل قبور، پوشیدن لباس‌های نو، دید و بازدید خویشان و دوستان و آشنایان مرسوم است و نماز عید فطر با شكوه تمام در مساجد سراسر این كشور برگزار می‌شود.


گروه گردشگری تبیان