تبیان، دستیار زندگی
یک گروه از محققان روانشناس اعلام کردند: استرس، اضطراب و فقر در اوایل زندگی می ‌تواند باعث بروز بیماری طولانی و مرگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس، باعث مرگ زودهنگام می ‌شود

استرس

یک گروه از محققان روانشناس اعلام کردند: استرس، اضطراب و فقر در اوایل زندگی می ‌تواند باعث بروز بیماری طولانی و مرگ زودهنگام شود.

به گزارش بی ‌بی سی، تعدادی از تحقیقات نشانگر آن است که استرس ‌های دوران کودکی ناشی از فقر و تجاوز به عنف می ‌تواند باعث بروز عوارض قلبی، تورم عروق و پیر‌شدن سریع سلول‌ های بدن شود. محققان آمریکایی می ‌گویند: تجارب نامطلوب اولیه در زندگی انسان می ‌تواند دوره ‌ای از بیماری طولانی مدت را در پی آورد. یک محقق انگلیسی نیز می ‌گوید: در نتیجه تحقیقات جدید شواهد بیشتری از تأثیر استرس در دوران کودکی بر جسم انسان به دست آمده است.

در یکی از موارد تحقیقی محققان دانشگاه پیتسبورگ ارتباط میان زندگی در فقر و علائم اولیه بروز عوارض قلبی در 200 نوجوان سالم را مورد بررسی قرار دادند. محققان در نتیجه ی تحقیقات خود متوجه شدند که آن دسته از افرادی که از خانواده‌ های فقیر‌تر هستند دارای شریان‌ های سفت ‌تر و فشار خون بالاتر هستند. نتیجه 2 آزمایش دیگر نیز نشان داد که افراد دارای خانواده فقیر‌تر در بزرگسالی می ‌توانند از نظر اجتماعی تهدید محسوب شوند و خشونت و عصبانیت بیشتری در رفتار آن ها مشاهده می ‌شود. پروفسور کارن ماتیوز، محقق ارشد این تحقیق می‌ گوید: تحقیقات دیگری نیز که در این زمینه انجام گرفته است، حکایت از آن دارد که استرس دوران کودکی به عوارض قلبی می ‌انجامد.

استرس‌ های روانی مانند اضطراب و هیجان می‌ توانند تغییراتی را در بدن ایجاد کنند که منجر به برخی اختلالات در عملکرد اعضای بدن شود، مانند تأثیر روی سیستم قلبی- عروقی که در این مورد ثابت شده است که این عامل می ‌تواند در برخی افراد در ابتلا به بیماری قلبی، افزایش کلسترول و سایر خطرات قلبی کمک کند. رابطه بین استرس و بیماری‌ های قلبی از مدت ‌ها پیش شناخته شده است.

اغلب محققان بر این باورند که استرس یک ریسک فاکتور برای بیماری ‌های عروق کرونر و در نتیجه انفارکتوس حاد میوکارد است. به‌ طور کلی پیشرفت تکنولوژی و زندگی مدرن امروزی موجب تغییراتی در روش زندگی و شرایط اجتماعی وابسته به افزایش اختلالات استرسی و بیماری‌ های قلبی- عروقی شده است.

درست است که پیشرفت تکنولوژی برای تشخیص و درمان و همچنین تغییرات در فاکتورهای خطرناک بیماری‌ های عروق کرونر می‌ تواند بیماری و مرگ ‌و‌ میر قلبی را کاهش دهد، اما مرگ‌ و ‌میر بیماری ‌های عروق کرونر با تظاهرات سندروم حاد عروق هنوز علت اصلی مرگ، هم در کشو‌رهای توسعه ‌یافته و هم در حال توسعه است. استرس‌ های روانی علاوه بر این که یک فاکتور خطرناک برای عروق کرونر است، می ‌تواند موجب انفارکتوس حاد میوکارد، تاخیر در بهبود بیماری و عوارض آن در طول درمان و نگهداری بیمار شود.

بهترین استراتژی‌ ها برای مقابله با استرس شامل ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی می ‌باشد به ‌صورتی ‌که زمان بیشتری برای استراحت و آرامش اختصاص داده شود. مقدار مناسب ورزش در روز نیز به از بین بردن فشارهای روحی کمک کرده و باعث خواب عمیق ‌تر و با کیفیت ‌تر می‌ شود. داشتن یک رژیم غذایی سالم و خواب کافی در شب در کنترل استرس نقش مؤثری دارد.

هنگامی که در خود استرس شدیدی احساس می ‌کنید، بهتر است به ‌طور فیزیکی خود را از محیط دور کنید. کمی قدم زده و نفسی تازه کنید. مدتی به محیطی رفته که بتوانید فکر خود را از مسائل دغدغه ‌آور رها کنید. البته منظور این نیست که کاملا میدان را خالی کنید، بلکه ترک موقعیت برای چند لحظه و مراجعت دوباره با فکری آزاد و تازه باعث رهایی از استرس و انجام بهتر کارها خواهد شد.

اگر در ترافیک خیابان گیر کرده باشید، ترک موقعیت مشکل به ‌نظر می ‌رسد. در این شرایط می ‌توانید با گوش کردن به رادیو و موزیک سعی کنید به یکی از خاطرات روزهای قبل یا برنامه ‌های آینده خود فکر کنید. بهتر است اگر صدای سایر اتومبیل ‌ها شما را آزار می ‌‌‌دهد پنجره‌ ها را بالا کشیده و بدانید که با استرس و ناراحتی شما نه ترافیک کم خواهد شد و نه راه شما باز، که زودتر به مقصد مورد نظر برسید. پس آرامش داشته باشید تا زمان هم راحت ‌تر بگذرد.

آرش نهاوندی - همشهری

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

استرس و کاهش هورمون مردانه

کنار آمدن با استرس های روزانه

تاثیر استرس بر بدن

راهکارهای کاهش استرس

مواد غذایی كاهش دهنده استرس

مواد غذایی استرس زا

استرس و راههای مبارزه با آن

عوامل استرس زا و راه هایی برای كاهش آن

دستیابی به آرامش و آسایش با استفاده از چند روش

با اجرای این تمرین ها می توانید بر استرس غلبه كنید

راه مقابله با استرس چیست؟

استرس چیست ؟ ( قسمت اول )

راه های كنترل استرس

علت استرس شما چیست؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.