تبیان، دستیار زندگی
ر مجید مجیدی عصر روز جمعه سینما قدس اصفهان میزبان مجیدی بود. او که همراه دخترش در این مراسم حضور یافته بود ، زیر نور فلاش عکاسهای خبری و آنهایی که عکس یادگاری با او می انداختند ، دقایقی طولانی را سپری کرد و در مراسم بزرگداش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای کودک ؛ فرصتی برای تقدیر مجید مجیدی


عصر روز جمعه سینما قدس اصفهان میزبان مجیدی بود. او که همراه دخترش در این مراسم حضور یافته بود ، زیر نور فلاش عکاسهای خبری و آنهایی که عکس یادگاری با او می انداختند ، دقایقی طولانی را سپری کرد و در مراسم بزرگداشت خود ، تقریبا هیچ تقاضایی را برای گرفتن عکس یادگاری و امضائ بی پاسخ نگذاشت.

در ابتدای این مراسم ، کامران ملکی به عنوان مجری درباره جشنواره و شهر اصفهان سخن گفت و سپس از مجیدی به عنوان آبروی سینمای ایران یاد کرد. در ادامه مراسم تعریف ها و تمجیدها از مجیدی ادامه یافت ، اما زمانی که پوراحمد برای گفتن چند جمله ای درباره او روی سن آمد، به جای تعریف های عجیب و غریب ، به سابقه بازیگری مجیدی در حوزه اشاره کرد و تماشای فیلم «بدوک» را تجربه ای تلخ و زیبا برای خود خواند که چهره تازه ای از مجیدی را به نمایش گذاشت که وجه کارگردانی این هنرمند بود. سیدضیاء هاشمی هم به عنوان نماینده سینمای ملی روی سن آمد تا کنار رضا داد ، پلاک زرین جشنواره را به مجیدی اهداء کند. رضا داد از این که فرصتی برای تقدیر از مجیدی به وجود آمده ، ابراز خوشحالی کرد و به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر گفت : احساس می کنم سال گذشته در جشنواره ، حق فیلم بید مجنون را خوب ادا نکردیم.

این فیلم برای فرداهای سینمای ایران ساخته شد و من از نداشتن فیلمی مانند بید مجنون در سینمای کودک احساس دلتنگی می کنم.

مجیدی پس از رفتن روی سن ، از حضور در جمع اصفهانی ها ابراز خوشحالی کرد و البته با زیرکی گفت که این تعاریف را خیلی به خودش نگرفته است ! او هفته دفاع مقدس را به یاد حضار آورد و از شهدا و بخصوص شهدای نوجوانی یاد کرد که با همان سن کم از کشور دفاع کردند و گفت : به نظر من ، قهرمان واقعی آنها هستند ما فقط این عنوان را یدک می کشیم.

او در این جلسه از خانواده خود نیز که در موفقیت او نقش موثری داشتند ، تشکر کرد و بعد هم فرصت را مغتنم شمرد تا چند جمله ای درباره اوضاع و احوال سینمای امروز بگوید: سینمای ایران را در دنیا با نام سینمای کودک می شناسد و این سینما در معرفی سینمای ایران به جهان ، سهم بسزایی داشته اما امروز شاهد افول آن هستیم.

البته سینمای دنیا هنوز هم تشنه سینمایی است که حول محور ارزشها و معنویت باشد و بسیاری از کشورها به دیدن چنین فیلمهایی از سینمای ایران علاقه نشان می دهند؛ اما بودجه کل سینما آنقدر ناچیز است که نمی توان کاری با آن کرد. باید مساله سینما هم مانند دیگر مسائل مهم کشور در سطح کلان بررسی شود و سینما هم جزو دغدغه های مسوولان باشد. ما با کمبود سالنهای نمایش مواجه هستیم و این مساله به اکران فیلمها صدمه می زند. از سوی دیگر 65 تا 70 درصد جمعیت کشور جوان هستند ، 14میلیون دانش آموز امسال به مدرسه رفتند و اینها مخاطبان بالقوه سینمای کودک هستند. مجیدی در پایان آرزو کرد تا سال آینده سال احیای سینمای کودک باشد.