تبیان، دستیار زندگی
در متون دینی اسلام که از خشم با تعابیر غضب و غیظ یاد شده است، خشم نعمتی است که برای بقا و پایداری انسان‌ها ضروری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتشی از سوی شیطان(2)

شیطان

ابتدا بخوانید: آتشی از سوی شیطان(1)...

خشم نعمتی است که برای بقا و پایداری انسان‌ها ضروری و اجتناب ناپذیر است. در حقیقت خشم عکس‌العمل طبیعی در برابر تهدید، خطر و ... است که به ما اجازه می‌دهد در شرایط بحرانی از خود دفاع کنیم. جهاد با دشمنان، حفظ نظام بشر، امر به معروف و نهی از منکر، اجرای تعزیرات، دفاع از جان و مال و جهاد با نفس فقط به کمک و یاری این غریزه ممکن می گردد و اگر غریزه خشم نبود، بشر رو به نابودی و تباهی می گذاشت.

خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و الکاظمین الغیظ؛ و کسانی که خشم خود را فرو می خورند.» (آل عمران: 134) و نفرمود کسانی که فاقد خشم و غضب هستند. ولی نباید فراموش کرد که واکنش بسیار شدید در حالت خشم از لحاظ شرعی، قانونی و معیارهای اجتماعی ناهنجار تلقی می‌گردد و پیامدهای منفی خواهد داشت. بنابراین بهتر است تا از این نیرو صرفا برای اهداف مثبت استفاده نماییم.

شیطان

با توجه به اهمیت این موضوع در انجمن قرآن و عترت بحث مستقلی به تعریف خشم، عملکرد انسان ها در مقابل آن و آثار هریک، لزوم وجود نیروی غضب در انسان، کیفیت خشم در اولیاء، عوامل پیدایش آن از جنبه اخلاقی، آثار فیزیولوژیکی و اجتماعی خشم، راه های درمان و کنترل غضب از نظر علم روانشناسی و روایات مانند تغییر حالت بدن، ابراز معقول خشم،  ... پرداخته است.

از همه ی شما عزیزان دعوت می کنیم در این کلاس اخلاقی با ما همراه باشید.

انجمن های تخصصی تبیان


واحد امور کاربران سایت تبیان