تبیان، دستیار زندگی
حاضریم تمام مسوولیت‌ها را واگذار كنیم نقش اجرایی باشگاهها، فدراسیون و تماشاگران پررنگ ‌تر شود «به ورزشگاه كه وارد می‌شوی در كنار هیاهوی تماشاگران، فریاد بازیكنان و نگاه دوربین‌های عكاسی و تلویزیونی كه توجه تمامی‌شان به داخل ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كالبدشكافی نقش پلیس در ورزشگاه‌ها

حاضریم تمام مسوولیت‌ها را واگذار كنیم
نقش اجرایی باشگاهها، فدراسیون و تماشاگران پررنگ ‌تر شود


«به ورزشگاه كه وارد می‌شوی در كنار هیاهوی تماشاگران، فریاد بازیكنان و نگاه دوربین‌های عكاسی و تلویزیونی كه توجه تمامی‌شان به داخل زمین چمن است مردان سبزپوشی را می‌بینی كه شرایط كاملا متفاوتی دارند، آنها پشت به كانون توجه ایستادند و به جمعیت خیره شده‌اند. برای این مردان مهم نیست كه در پشت‌ سرشان چه اتفاقی می‌افتد، چه تیمی یا چه كسی گل می‌زند وظیفه‌ی آنها تامین امنیت مسابقات و تماشاگران است. آنها ماموران قانونند.»

نیروی انتظامی وظیفه‌ی خطیر حفظ نظم و امنیت ورزشگاه‌های كشور را بر عهده دارد، پس از حوادث پیش آمده در دیدار تیم ملی كشورمان برابر كره‌ی شمالی و حادثه‌ی دردناك پنجم فروردین ماه در جریان دیدار ایران و ژاپن انتقادهای زیادی نسبت به نوع برخورد این نیرو صورت گرفت در حالی كه گروهی خشونت بیش از اندازه پلیس را زمینه‌ساز بروز ناهنجاری در ورزشگاه‌ها می‌دانند و عده‌ای دیگر آنها را به اهمال در انجام وظیفه متهم می‌كنند. در هر صورت نگاه به نیروی انتظامی نباید نگاه ابزاری‌ باشد كه در زمان بروز مشكلات تنها مقصر و مسوول معرفی شود اما در شرایط مساعد و موفقیت‌ها فراموش شود، این موضوعی است كه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نیز با آن موافق است.

مطلبی كه در ادامه می‌آید شرح گفت‌وگویی است كه گروه ورزش خبرگزاری (ایسنا)، در هفته‌ی نیروی انتظامی در مورد نوع حضور نیروی انتظامی در ورزشگاه‌های كشور با سردار طلایی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ انجام داده است:

سردار طلایی در پاسخ به نخستین سوال خبرنگار ایسنا در مورد وظایف نیروهای انتظامی حاضر در ورزشگاه‌های كشور و وجود برخی ناهماهنگی‌ها در این انجام وظیفه تصریح كرد: وظیفه‌ی استقرار نظم، انضباط و امنیت مسابقات ورزشی و محل برگزاری رقابت‌ها به طور كلی بر عهده‌ی پلیس است با این حال به دلیل مسوولیت‌های دیگری كه به دستگاه‌های مختلف در امر برگزاری مسابقات ورزشی محول شده است، نوعی تداخل در وظایف وجود دارد كه این تداخل در نهایت منجر به بروز برخی اشكالات به ویژه در مسابقات ورزشی می‌شود.

وی افزود: به عنوان نمونه در جریان مسابقات فوتبال سازمان تربیت بدنی، فدراسیون و باشگاه‌ها هر كدام میهمانان و مدعوینی دارند و این انتظار از نیروی انتظامی وجود دارد كه این میهمانان بدون رعایت اصول ایمنی وارد ورزشگاه شوند اما این عمل در چرخه‌ی وظایف نیروی انتظامی مشكل ایجاد می‌كند چرا كه ممكن است افراد فرصت طلب با استفاده از همین روش در جریان یك دیدار حساس به داخل ورزشگاه راه یابند.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه تاكید كرد: به همین دلیل از شورای تامین و شورای امنیت كشور درخواست تعیین تكلیف كردیم تا در جریان برگزاری رقابت‌های فوتبال صفر تا صد امنیت ورزشگاه در اختیار پلیس باشد و نیروی انتظامی به عنوان محور هماهنگ كننده سایر بخش‌های مسوول برگزاری عمل كند.

سردار طلایی در مورد جلوگیری از پلیسی شدن فضای ورزشگاه‌های كشور با اشاره به پیشنهاد نیروی انتظامی خاطر نشان كرد: اعتقاد ما این است كه لزومی ندارد پلیس در تمامی رقابت‌های ورزشی حاضر شود و باید نقش فدراسیون فوتبال، باشگاه‌ها و تماشاگران در برقراری نظم و انضباط در ورزشگاه‌ها پررنگ‌تر شده و بخش قابل توجهی از این كار به آنها واگذار شود.

پیشنهاد نیروی انتظامی در این زمینه نیز این است كه در برخی مسابقات كانون‌های هواداران، همیاران پلیس ورزش و حراست سازمان تربیت بدنی توانایی برگزاری مسابقه را دارند و نیاز به حضور پلیس نیست، در بعضی از مسابقات نیز نیروی انتظامی به منظور پشتیبانی و احتیاط در ورزشگاه‌ها حضور دارد و تنها در صورتی كه مشكل خاصی ایجاد شود دخالت خواهد كرد و در حالت سوم مسابقات حساس ملی است كه باید صفر تا صد اختیار به پلیس واگذار شود و در صورتی كه فدراسیون فوتبال و حراست سازمان تربیت بدنی این راه حل را بپذیرند بیشتر مشكلات موجود در نظم ورزشگاه‌ها برطرف می شود.

از فرمانده نیروی انتظامی در مورد شاخص‌های امنیتی در ورزشگاه‌های كشور پس از حادثه پنجم فروردین سوال كردیم كه وی به خبرنگار ورزشی ایسنا پاسخ داد: این شاخص‌ها بر اساس مسوولیت نهادها است، بی‌تردید زمانی كه مسوولیت امنیت ورزشگاه‌ها به نیروی انتظامی واگذار می‌شود باید اختیار كامل نیز به این نیرو داده شود و هر اندازه كه از اختیارات كاسته می‌شود حوزه‌ی مسوولیت نیز كمتر می‌شود.

وی افزود: در زمان انجام رقابت‌های ورزشی بخش‌های مختلف برگزار كننده وظایف مخصوص به خود را دارند و در این زمان نیاز به مركز ثقلی است كه بتواند هماهنگی‌ میان این نهادها را انجام دهد اما نبود حس مسولیت پذیری سبب می‌شود تا این شرایط ایجاد نشود.

از سردار طلایی سوال كردیم آیا شما می‌خواهید مركز ثقل هماهنگی باشید، وی به ایسنا پاسخ داد: به صورت رسمی اعلام كرده‌ایم كه نیروی انتظامی آماده است تمامی مسوولیت را بر عهده هر نهادی كه سازمان تربیت بدنی بخواهد محول كند و هر زمان كه خواسته‌ی سازمان بود نیروی انتظامی نقش یاری رسانش را انجام دهد، با این حال پلیس مسوولیت و اختیارات را با یكدیگر می‌گیرد و هر اندازه كه مسوول است، صاحب اختیار نیز خواهد بود.

طلایی در مورد آموزش نیروهای انتظامی حاضر در ورزشگاه‌های كشور نیز تاكید كرد: ماموران انتظامی مستقر در ورزشگاه‌ها آموزش دیده هستند و در زمان برگزاری هر مسابقه با توجه به اهمیت آن دیدار در مورد نوع رفتارشان توجیه شده‌اند. این ماموران در جریان یك دیدار حساس باشگاهی كه هواداران دو تیم برای كسب نتیجه دست به هر كاری می‌زنند یك نوع رفتار داشته و در زمان دیدار تیم ملی كه تمامی مردم برای تشوق تیم ملی كشورشان به ورزشگاه می‌آیند رفتار دیگری دارند. آموزش‌های ماموران انتظامی ورزشگاه‌ها كاملا به روز بوده و زیر نظر ساختار تشكیلاتی و معاونت آموزش پلیس صورت می‌گیرد.

سردار طلایی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد نگاه پلیس به خبرنگاران و تماشاگران نیز خاطر نشان كرد: نقش رسانه‌ها و خبرنگارانی كه در رویدادهای ورزشی حضور پیدا می‌كنند از نگاه نیروی انتظامی همان اهمیتی را دارا است كه سایر دستگاه‌های برگزار كننده دارند، تماشاگران نیز یار دوازدهم تیم ملی و ركن چهارم موفقیت ورزش هستند و بی‌تردید در كنار رسانه‌ها جایگاه و نقش تعیین كننده‌ای دارند.

وی افزود: تلاش نیروی انتظامی حفظ این جایگاه و اهمیت دادن به آن است، البته برخی اشكالات نیز وجود دارد كه با توجه به گستردگی و اهمیت وظیفه‌ی نیروی انتظامی در حفظ امنیت تا اندازه‌ای طبیعی است.

سردار طلایی در پایان گفت: نیروی انتظامی تهران بزرگ به شدت علاقه‌مند داشتن روابط تعاملی با رسانه‌ها است چرا كه آنها در رابطه‌ی بهتر با مردم نقش كلیدی دارند.