تبیان، دستیار زندگی
و پیامبر اکرم فرمود: خشم از شیطان و شیطان از آب است، آب آتش و هر آنچه از او باشد را خاموش می‌کند. پس به گاه خشم وضو بگیرید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتشی از سوی شیطان(1)

خشم

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: "اِنَّ الغَضَبَ مِنَ الشَّیطانِ وَ اِنَّ الشَّیطانَ خُلِقَ مِنَ النّارِ وَ اِنَّما تُطفَأُ النّارُ بِالماءِ فَاِذا غَضِبَ اَحَدُكُم فَلیَتَوَضَّ ؛ خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه یكى از شما به خشم آمد، وضو بگیرد." (بحارالأنوار، ج 70، ص 272)

همه ما در زندگی در موقعیت هایی قرار گرفته‌ایم که خشمگین شده‌ایم و عکس العملهای گوناگونی از خود نشان داده‌ایم. گاهی خشم به صورت رنجش و ناراحتی زودگذر و گاهی به شکل عصبانیتی تمام عیار و جنون آمیز بروز می کند. این احساس نیز مانند سایر احساسات نشانه سلامت عواطف انسانی است، اما هنگامی که از کنترل خارج شود، می‌تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود. در این حالت عقل آدمی از کار افتاده، فرد از خود غافل می‌گردد و چه فرصتی طلایی‌تر از این زمان برای شیطان خواهد بود تا آدمی را به سمت گناه بکشاند.

پیامبر اکرم (ص) وقتی با گروهی روبرو شدند که ملاک نیرومند بودن را در بلند کردن اجسام سنگین می دانستند، فرمودند: می‌خواهید به شما بگویم كه محكم ترین و قوى ترین شما كیست؟ گفتند: بلى اى پیامبر خدا. فرمودند: "محكم ترین و قوى ترین شما كسى است كه هر گاه خشنود شود، خوشحالی‌اش او را به گناه و باطل نكشاند و هر گاه خشمگین شود، خشمش او را از سخن حق بیرون نبرد و هر گاه به قدرت رسید، آنچه برایش حق نیست، دست نزند."(معانى الأخبار، ص 366)

عصبانیت می‌تواند به دلیل حوادث و رویدادهای بیرونی یا تغییرات درونی باشد؛ مانند رفتار ناشایست همکاران، ترافیک، نگرانی در مورد مشکلات روزمره، به یادآوردن وقایعی که قبلا باعث خشم و ناراحتی شما شده‌اند.

جهت مباحثه پیرامون خشم و عصبانیت و راه‌های مقابله با آن در محیط انجمن های تخصصی تبیان در این تاپیک شرکت کنید.

ادامه دارد...


واحد امور کاربران سایت تبیان