تبیان، دستیار زندگی
آنتالیا،کوش آداسی،بدروم،مارماریس و استانبول از مقصدهای پرطرفدار تورها هستند .چرا بیش از یک میلیون ایرانی طی 8 ماه به ترکیه رفتند؟ چقدر ارز از کشور خارج شده است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تور ارزان سواحل ترکیه

بخش اجتماعی-راهنمای همشهری را که باز می کنی وقتی به سراغ صفحه تورهای خارجی که می روی با انبوه آگهی ها روبرو می شوی.......تور ترکیه......آننالیا و آنتالیا،،سواحل مدیترانه،استانبول ، کوش آداسی ،بــــدروم،مارماریس ،آنکارا و وقت سفارت...همه و همه نشان می دهد ایرانی ها مقاصد مختلفی را در ترکیه برای سفر خود انتخاب کرده اند و تعدد آگهی ها گاهی بیش از 100 تا،نشان می دهد بازار آژانسها و تورها گرم گرم است.

هشت ماه ویک میلیون ایرانی در ترکیه:

اگر اخبار این چند روز را مرور کرده باشید به خبری برمی خورید که نتیجه  این بازار گرم را ملاحظه خواهید کرد.به گزارش خبرگزاری ها وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه گفته :

یک میلیون ایرانی طی 8 ماه گذشته یعنی از ابتدای سال میلادی جاری به ترکیه رفته اند.

نماد گردشگری ترکیه

ارطغرل گونای در گفتگو با روزنامه اکشام در عین حال با استفاده از جملاتی پر از کنایه افزود که تبلیغات گردشگری بدون تصاویر دریا یا پلاژ اساسا غیرممکن و بی معنی است ولی ایران نیز موقعیت مختص به خود را دارد و رعایت آن نیز الزامی است!!گونای همچنین گفت: البته گردشگری در ترکیه مختص به ساحل و پلاژ نیست.

این آمار را درکنار سایر آمارهای مشابه می بایست مورد تجزیه وتحلیل قرار داد. طبق آمارهای رسمی دولت ترکیه ،ایران یکی از ده کشور اول در زمینه اعزام گردشگر به ترکیه می باشد.در این یکی دوساله ، کشورهای آلمان، روسیه، انگلستان و بلغارستان چهار کشور اول گردشگر فرست به ترکیه بوده اند و ایران بعد از کشورهای فوق در رده پنجم قرار گرفته است.

با سرمایه گذاری سنگین ترکها در صنعت گردشگری، ترکیه در سال 1999، 9میلیارد دلار بر اساس سازمان جهانگردی جهانی درآمد داشته اند ولی درسال گذشته در حدود 23میلیارد درآمد صنعت گردشگری این کشور بوده است.

خداحافظ یک میلیارد دلار!

این آمار نشانگر واقعیتی مهم در جامعه و اقتصاد ایران است.این آمار نشان می دهد که اگر تا انتهای سال میلادی سرعت و نرخ مسافرت ایرانیان حفظ شود تعداد توریستهای ایرانی در ترکیه به حدود یک و نیم میلیون نفر در سال بالغ خواهد شد.طبق آمار رسمی دولت ترکیه درسال جاری هر توریست در سال 2008 متوسط خرج سرانه هر توریست نیز در ترکیه بالغ بر ۷۰۸ دلار بوده است.این بدان معنا است که ایرانیان تا کنون بیش از 700 میلیون دلار در هشت ماه ابتدای سال 2010 در ترکیه هزینه کرده اند و احتمالا این رقم به بیش از یک میلیارد دلار تا انتهای سال خواهد رسید!!!

ایرانیان تا کنون بیش از 700 میلیون دلار در هشت ماه ابتدای سال 2010 در ترکیه هزینه کرده اند و احتمالا این رقم به بیش از یک میلیارد دلار تا انتهای سال خواهد رسید!!!

برخی اخبار حاکی است ، همچنین وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در چند سال اخیر، ظرفیت خود را برای ورود گردشگران ایرانی بالا برده و هم اکنون نیز طبق اهداف تعیین شده، در سال 5 میلیون گردشگر ایرانی را جذب ترکیه کند.

البته نگارنده به هیچ وجه با مسافرت و تفریح هم وطنان مخالفتی نداشته است اما از مسوولین محترم این سوال را طرح می کند که در قبال این ارز و سرمایه خارج شده به کشور ترکیه آیا ما به ازائی طراحی و تعبیه شده است؟  گزارش‌های مسافرتهای تصاعدی ایرانیان به ترکیه درحالی عنوان می‌شود که هیچ آمار دقیق و روشنی از تعداد توریست‌های ترک به ایران ارائه نشده و به استناد آمار ارائه شده از سوی منابع ترکیه، در سال 2006 در برابر ورود یک میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه، کمتر از 10هزار گردشگر ترکیه وارد ایران شده بودند!!

چرا به ترکیه می روند؟

مناطق توریستی ترکیه

اما نکته اساسی و اصلی اینجا است که ایرانیان چرا ترکیه را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده اند؟

یک دلیل عمده به سیاستهای ویزایی و کنسولی دولت ترکیه باز می گردد.ترکیه با علم به علاقه ایرانیان به مسافرتهای خارج از کشور از آنها برای ورود به ترکیه ویزا درخواست نمی کند.

نکته دوم نزدیکی جغرافیایی ترکیه به ایران و امکان مسافرتهای زمینی ،ریلی و هوایی به این کشور است.

نکته سوم پایین بودن نسبی قیمت تمام شده سفر ایرانیان به ترکیه به نسبت مسافرتهای مشابه خارجی و بعضا داخلی با امکانات مشابه است.

نکته چهارم وجود آثار باستانی و تاریخی مربوط به تمدنهای بزرگ و هم چنین آثار فرهنگی مانند مقبره مولانا است.

نکته پنجم این است که برخی ایرانیان علاقه مند به مسافرت به ایالات متحده برای دریافت وقت سفارت به آنکارا مراجعه می کنند.

نکته ششم وجود زیرساختهای مناسب گردشگری مانند هتلها،اماکن تفریحی و رستورانها و تاسیسات بین راهی است.

نکته هفتم توسعه فعالیتهای تجارت چمدانی و توریسم بازرگانی است که با توجه به فعالیت بخش نساجی در ترکیه و وجود برخی برندهای بین المللی علاقه مندانی کسب و کار را به آنجا می کشاند.

به استناد آمار ارائه شده از سوی منابع ترکیه، در سال 2006 در برابر ورود یک میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه، کمتر از 10هزار گردشگر ترکیه وارد ایران شده بودند!!

از خارج شدن ارز تا خارج شدن از اخلاق:

اما مساله اصلی برنامه ریزی سیاستگذاران گردشگری ترکیه برای  جذب بخشی از گردشگران ایرانی است که به عللی غیر از توریسم فرهنگی و تجاری به این کشور می آیند. فضای لائیک کشور و سیاست های کاملا باز مقامات ترکیه در قبال توریست ها برای کسب درآمد بیشتر، سواحل ترکیه را به کانون فساد وبی بند و باری تبدیل کرده است.اگرچه شاید بسیاری از هم وطنان  صرفا برای برخورداری از هتلهای به نسبت ارزان، مناظر خوب، آب و هوا و یا امکانات تفریحی به این مناطق مسافرت می کنند اما وجود بسیاری از ناهنجاری ها و بی بدوباریها در این نواحی غیر قابل کتمان است. این ناهنجاری ها قطعا دامن گیر بسیاری از گردشگرانی می شود که به دلایلی دیگر این مناطق را برای تفریح انتخاب کرده اند.

تبلیغ گردشگری ترکیه در مطبوعات ایران

وجود اماکن فروش مشروبات الکلی، قمارخانه ها، تفریحات دریایی ناسالم و حضور گاه و بیگاه خوانندگان بدنام لس آنجلسی فضای ناسالم و غیر قابل دفاعی را بوجود آورده است.

اما نکته شگفت انگیز این است که رسما در رسانه های مکتوب و دیجیتال کشور برای اماکنی که مشهور به ارتکاب حرام هستند تبلیغ می شود!گذشته از روزنامه ها اخیرا از یکی از اپراتورهای تلفن همراه پیامکی به دستم رسید که تبلیغ تورسواحل مدیترانه ترکیه به همراه هتلی با غذا و "نوشیدنی" رایگان !!! بود. این مسافران نهایتا با هواپیماهایی به این مناطق منتقل می شوند که بعضا متعلق به خطوط هوایی دولتی، عمومی و یا شبه دولتی اند و سود تضمین شده ای برای آنان دارند.

به نظر نمی رسد راه کارهایی مانند ممنوعیت تبلیغ نام آنتالیا در مطبوعات که با راه حل  معرفی آننالیا به تمسخر کشیده شد مثمر ثمر باشد

به نظر نمی رسد راه کارهایی مانند ممنوعیت تبلیغ نام آنتالیا در مطبوعات که با راه حل آننالیا به جای آنتالیا به تمسخر کشیده شد مثمر ثمر باشد.زیرا که گردش مالی بیش از یک میلیارد دلار بازاری ایجاد کرده منتفعان آن اعم از آژانسهای مسافرتی، تورها، شرکتها هواپیمایی، واسطه ها، و حتی مطبوعات آگهی پذیرنده به راحتی از آن نمی گذرند. اما این به معنای رها کردن موضوع نیست. قطعا می بایست راه حلی برای جلوگیری از  خروج حجم زیادی از ارز کشور و از آن مهمتر تهدید ارزشها اندیشیده شود.

سخن آخر:

با برآوردی کوتاه از میزان هزینه انجام شده برای هر سفر و خرید ایرانیان در این کشور، مشخص می‌شود صدها میلیون دلار ارز طی ماههای اخیر از کشور خارج شده و به حساب همسایگان نیمه آسیایی -اروپایی واریز گردیده است. متاسفانه این بازار مالی که با مفاسد اخلاقی هم همراه شده از گردش مالی بالایی برخوردار است و عزم جدی برای برخورد با آن وجود ندارد. اولین نکته در این راستا تقویت زیرساخت های توریسم در کشور است. بسیاری از هم وطنان به این دلیل کشورهایی مانند ترکیه را برمی گزینند که هزینه کمتری در ازای خدمات بهتر در آن کشورها دریافت می کنند. گردشگری سالهاست که به عنوان حلقه مفقوده اقتصاد ایران مطرح است . اما متاسفانه به این حلقه توجهی نشده است و زیر ساختهای گردشگری مغفول مانده است. برای مثال اصفهان نیز که با بیش  از 2000 اثر باستانی ثبت شده میتواند به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری خاورمیانه و آسیا مطرح باشد و قافیه را به استانبول و دبی و مانند آنها باخته است . برای مثال استانبول نیز حدود  283 هتل در اختیار دارد، در مقابل اصفهان تنها حدود 50 هتل و 7000 تخت اقامتی در اختیار دارد .با تقویت زیر ساختهای گردشگری در داخل، افزایش امکانات تفریحات حلال و سالم، کاهش قیمت تفریحات از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی، می توان میل به مسافرتهای داخل کشور را افزود، از خروج این همه ارز جلوگیری کرد و زمینه را برای ورود گردشگران خارجی فراهم کرد. این امر باعث تشویق آژانسهای مسافرتی، شرکتهای هواپیمایی و واسطه ها برای تمرکز بر بازار داخل گردشگری می شود.

یوسف قاضی زاده

گروه جامعه و ارتباطات