تبیان، دستیار زندگی
مجموعه نون و ریحون با نام قبلی (از پذیرفتن خانواده معذوریم)‌ به تهیه‌كنندگی سیدمحمود رضوی و به كارگردانی فرزاد موتمن هر شب ساعت 10‌/‌23 از شبكه 5 سیما به نمایش درمی‌آید. داستان حول محور زندگی 5 جوان می‌گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساعتی با سریال «نون و ریحون»

سریال نون و ریحون

طنازی جوان‌ها در سفره‌خانه بدون لودگی

 امسال هم تلویزیون با 5 سریال بر سر سفره رمضان است و شبكه تهران با پخش 2 مجموعه گوی سبقت را از دیگر شبكه‌ها ربوده است.

مجموعه نون و ریحون با نام قبلی (از پذیرفتن خانواده معذوریم)‌ به تهیه‌كنندگی سیدمحمود رضوی و به كارگردانی فرزاد موتمن هر شب ساعت 10‌/‌23 از شبكه 5 سیما به نمایش درمی‌آید. داستان حول محور زندگی 5 جوان می‌گردد. شاید از آخرین مجموعه‌هایی كه داستان همزمان و موازی زندگی چندین جوان را به تصویر می‌كشید سال‌های زیادی گذشته باشد و این بار فرزاد موتمن، كارگردانی كه در كارنامه كاری خود فیلم‌هایی با ژانر شناخته شده (شب‌های روشن، هفت پرده و باج‌خور)‌ را دارد به سراغ داستانی با رگه‌های طنز رفته تا شبكه تهران رمضان امسال حرف متفاوتی برای گفتن داشته باشد.

عموی مرموز و فرهاد آئیش

قسمت 14 سریال قرار است در لوكیشنی حوالی خیابان دربند به تصویر كشیده شود؛ كوچه‌ پس‌كوچه‌هایی كه یادآور یك محله قدیمی و سنتی تهران است. با این‌كه ساعت حدود 10 شب است ولی كوچه محل تصویربرداری حس و حال خاص خودش را دارد. تقریبا 2، 3 خیابان اطراف محل فیلمبرداری هم خالی از عوامل مجموعه نیست. تقریبا همه بازیگران اصلی مجموعه در صحنه حضور دارند و باید دید فرزاد موتمن در چیدمان این 5 جوان كنار یكدیگر چه اتفاقاتی را قرار است به تصویر بكشد.

در ابتدای ورود به لوكیشن كه خانه‌ای زیبا و باصفاست، فرهاد آئیش را می‌بینیم كه علاوه بر سمت بازیگر در كنار موتمن سمت مشاور كارگردان را عهده‌دار است.

نون و ریحون خالی از طنز نیست و حضور فرهاد آئیش تصدیقی است بر صحت كلام. آئیش درباره كلیت كار برایمان چنین توضیح می‌دهد: نقش من در ارتباط با دیگران معنا پیدا می‌كند. نون و ریحون یك كمدی سبك و شیرین درباره زندگی چند جوان است و مسائل روزمره آنها را نشان می‌دهد. 5 جوان كه سفره‌خانه‌ای را باز می‌كنند و مسائلی كه در این بین در ارتباط با ازدواج و دوستی‌های آنها پیش می‌آید ته‌مایه اصلی داستان است. من در داستان نقش عمو را بازی می‌كنم كه شخصیت مرموز و پیچیده‌ای دارد و كارهایی انجام می‌دهد كه دیگران از آن سر در نمی‌آ‌ورند، در عین حال خصلت‌هایی ضدزن دارد و گره‌هایی را در داستان به وجود می‌آورد.

در فرهنگ ما گرایش به طنز در سال‌های اخیر زیاد شده. این سبك در آثار بین‌المللی هم ارزش خاصی پیدا كرده و مهم شده، ولی این‌كه آیا در ماه رمضان چنین سریالی می‌تواند به دلیل كمدی بودنش مخاطب بیشتری جذب كند سوالی است كه باید منتظر جوابش بمانیم، با توجه به این‌كه بیشتر آثار این سال‌ها در حیطه ماورایی بوده. جواب این سوال به گذشت زمان نیاز دارد.

فرهاد آئیش حضور چندین و چند ساله‌ای در سینما و تلویزیون دارد، ولی نون و ریحون را اولین حضور خود در مجموعه‌های مناسبتی می‌داند. شاید بیشترین حضور او در این سال‌ها در تلویزیون در مقام مشاور كارگردان بوده است. وقتی از او می‌پرسم كه جای آثار كمدی اجتماعی در این سال‌ها بشدت خالی بوده، می‌گوید: در فرهنگ ما گرایش به طنز در سال‌های اخیر زیاد شده. این سبك در آثار بین‌المللی هم ارزش خاصی پیدا كرده و مهم شده، ولی این‌كه آیا در ماه رمضان چنین سریالی می‌تواند به دلیل كمدی بودنش مخاطب بیشتری جذب كند سوالی است كه باید منتظر جوابش بمانیم، با توجه به این‌كه بیشتر آثار این سال‌ها در حیطه ماورایی بوده. جواب این سوال به گذشت زمان نیاز دارد. این‌كه چه اتفاقی می‌افتد كه به قول معروف یك كار در شرایط مناسبتی بودن پرمخاطب می‌شود به خیلی شرایط بستگی دارد كه دست به دست هم‌ می‌دهند تا كار پرمخاطب شود؛ اتفاقی كه در سریال شمس‌العماره هم افتاد؛ تركیبی از بازیگران شناخته شده و حرفه‌ای كه یك چیدمان درست نهایتا از آن یك مجموعه پرمخاطب ساخت.

آئیش در سكانس امروز بازی ندارد ولی همپا و همراه با كارگردان در هدایت نقش بازیگران را یاری می‌كند.

عروسی حامد و علیرضا داوودنژاد

گروه برای تصویربرداری آماده می‌شوند، به گفته شكوفه كریمی، برنامه‌ریز مجموعه چند شبی است كه كار از اذان مغرب شروع و تا صبح فردا ادامه می‌یابد. در این صحنه برزو ارجمند با چاقویی در دست، علی قربان‌زاده، ‌مهران رنجبر، رضا داوودنژاد، خسرو احمدی، سوسن مقصودلو و گلاره عباسی (كه نقش عروس را بازی می‌كند)‌ از در خانه بیرون می‌آیند و به سمت ابتدای كوچه می‌دوند. اینجا خانه حامد با بازی رضا داوودنژاد است. همراهی همسایگان هم به گرمی كار و كثرت عوامل پشت صحنه می‌افزاید و ورود اتومبیل‌های ساكن كوچه و خیابان محل تصویربرداری هرازچندگاهی فریاد كات را در كوچه طنین‌انداز می‌كند.

داستان از این قرار است كه ابتدای راه‌اندازی سفره‌خانه این 5 دوست قدیمی با هم قرار می‌گذارند كه هیچ‌گاه ازدواج نكنند و اگر كسی زیر قول خودش زد و سنت‌شكنی كرد سهم او از سفره‌خانه به بقیه دوستان برسد.

برزو ارجمند به نقش مراد با گریم خاصی در مجموعه حضور دارد. او در مورد پنجمین حضور خود در سریال‌های مناسبتی توضیح خاصی نمی‌دهد و شاید بتوان آن را به حساب خستگی‌اش گذاشت. پیش از این علاوه بر نردبام آسمان،‌ عبور از پاییز و صاحبدلان كه هیچ‌كدام طنز نبوده‌اند، پشت كنكوری‌ها را در كارنامه كاری خود دارد كه معتقد است بیننده به خوبی با محتوای طنز آن ارتباط برقرار كرده است.

صحنه مجددا از نمایی دیگر به تصویر كشیده می‌شود. دوربین روی تراولینگ گذاشته شده و یك بار دیگر داماد (رضا داوودنژاد)‌ و عروس باقی پلان موردنظر را دوباره بازی می‌كنند.

رضا داوودنژاد معتقد است نون و ریحون علاوه بر داستان 5 شخصیت اصلی داستان‌های فرعی نیز دارد كه به داستان اصلی اضافه می‌شوند.

داوودنژاد هم سال‌ها پیش در سریال پشت كنكوری‌ها حضور داشته و تصوری كه راجع به آینده كار دارد تصور مثبت و خوشبینانه‌ای است و امیدوار است نون و ریحون مجموعه موفقی باشد.

جنس بازی‌ام خاص است

امیرحسین رستمی، دیگر جوان حاضر در صحنه است. او كه با مسعود كیمیایی و كارگاه آزاد بازیگری قدم به دنیای هنر گذاشته نقش عباس را برای خود تجربه خوبی می‌داند. رستمی می‌گوید: تلاشم بر این است كه با كارگردان‌های خوبی كار كنم؛ اتفاقی كه فكر می‌كنم در كارنامه كاری‌ام محسوس است. با كیمیایی شروع كردم، از علیرضا امینی یاد گرفتم، به سامان مقدم مدیونم، با حمید نعمت‌الله مشغول به كار هستم و خوشحالم كه افتخار همكاری با فرزاد موتمن را پیدا كردم. به نظر من 2 فاكتور قصه خوب و كارگردانی عواملی هستند كه ضمانت پرمخاطب بودن مجموعه را به عهده دارند. شاید زمانی بازیگران خاص دلیل عمده خوب دیده شدن یك مجموعه بود ولی من فكر می‌كنم این روال كمی دستخوش تغییر شده، پس فقط نمی‌شود مجموعه را به صرف كمدی یا فانتزی بودن پرمخاطب دانست. یك ژانر اجتماعی تلخ هم به نوبه خود می‌تواند یك اثر خوب و ماندگار باشد. من جنس بازی خاصی دارم، بر این اساس هم معمولا كارهای طنز با این جنس بازی به من پیشنهاد می‌شود. البته بگویم كه در تلویزیون ما جای كمدی فاخر به واقع خالی است.

رستمی در ادامه از كمبود وقت می‌گوید و این كه ما می‌دانیم هر ساله باید مجموعه‌ای برای ماه رمضان داشته باشیم پس چرا زودتر شروع نكنیم كه الان مجبور نباشیم روزی 18 ـ 17 ساعت كار كنیم...!

تجربه موفقیت‌آمیز

مهران رنجبر آخرین جوان نون و ریحون است كه به گرمی با ما به گفتگو می‌نشیند. او كه پیش از این در مجموعه تاوان ایفای نقش كرده بود اینك با نقش سیاوش مقابل دوربین است. از 14 سالگی و از تئاتر شروع كرده و حضور در نون و ریحون را یكی از اتفاقات خوب زندگی خود می‌داند. سیاوش را برخلاف همه نقش‌های قبلی خود كه معمولا جدی و منفی بوده‌اند یك كاراكتر شوخ و ساده می‌داند. وی معتقد است موتمن در كار خود جنس كمدی خوبی را به كار برده، كمدی‌ای كه لودگی ندارد ولی می‌خنداند. سیاوش را یك‌بعدی نمی‌داند و برعكس شخصیتی عمیق و چندبعدی می‌بیند؛ جوانی كه دلباخته سینماست و زیاد عاشق می‌شود بدون این كه راهش را بلد باشد. اولین بار است كه در مجموعه مناسبتی حضور می‌یابد و در این چند ماهی كه تصویربرداری آغاز شده گروه را بسیار منسجم و یكدست می‌داند.

وی می‌گوید: خوشحالم كه با همه محدودیت زمانی و با همه حساسیتی كه فرزاد موتمن از نوع كار خود دارد كار عجله‌ای و بی‌منطق درنیامده. نمی‌‌خواهم خیلی آرمانی فكر و صحبت كنم ولی به نظر من طی همه این سال‌ها مجموعه‌ای با همه چفت و بست‌های محكم نداشته‌ایم و امیدوارم كه این اتفاق بیفتد.

رنجبر در خاتمه می‌گوید: می‌خواهم به این نكته اشاره كنم كه ابتدا از حضور در نقش طنز نگران بودم، اما اكنون خوشحالم كه این تجربه را داشتم، چراكه همیشه دوست دارم متفاوت بازی كنم و متفاوت حضور داشته باشم.

خسرو احمدی، بازیگر شناخته شده مجموعه‌های طنز آخر گفتگو را به پایان می‌رساند و یادآور می‌شود كه ای‌كاش شب گذشته كه سكانس عروسی تصویربرداری می‌شد برای تهیه گزارش می‌آمدیم. خسرو احمدی حضور 30ساله در بازیگری دارد و در نون و ریحون نقش یك سرهنگ بازنشسته و پدر عروس (گلاره عباسی)‌ را بازی می‌كند.

به هر حال رمضان امسال هم گفته‌ها و ناگفته‌های زیادی دارد و باید دید در رقابت تنگاتنگ 5 مجموعه تلویزیونی، نون و ریحون چه امتیازی را به خود اختصاص می‌دهد. گذشته از همه این‌ها بیننده آثار فرزاد موتمن به انتظار نشسته تا اولین تجربه كمدی اجتماعی این كارگردان سرشناس سینما را در قاب شیشه‌ای نظاره‌گر باشد.

وقتی صحنه را ترك می‌كنم ساعت از یك بامداد هم گذشته و طنین 3، 2، 1 گروه این پیام را یادآور می‌شود كه با گذشت پاسی از شب نون و ریحون در كوچه پس‌‌كوچه‌های دربند ادامه دارد.

نوشته : شبنم مدنی

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی