تبیان، دستیار زندگی
هیچ منجمی از دیدن بارش های شهابی سیر نمی شود، حتی اگر برای چندمین بار باشد بازهم به عشق تماشای شگفتی های آسمان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رصد بارش شهابی برساوشی

رصد

هیچ منجمی از دیدن بارشهای شهابی سیر نمی شود، حتی اگر برای چندمین بار باشد بازهم به عشق تماشای شگفتی‌های آسمان کوله بار سفر را می بندد و راه طولانی رسیدن به آسمانی صاف و بدون آلودگی نوری را به جان می‌خرد. حتی اگر روزه دار باشد و آن روز، روز اول ماه مبارک رمضان باشد.

با یک گروه هفتاد هشتاد نفره برای یک شب رصدی پربار راهی روستای گازرخان در نزدیكی قلعه الموت حسن صباح شدیم. مسیر رسیدن به روستا بسیار زیبا و چشم نواز بود و خستگی راه را از تنمان به در کرد. به روستای گازر خان که رسیدیم هوا کاملاً تاریک شده بود، کسی به افطار و غذا فکر  نمی کرد و همه  مبهوت منظره زیبایی شده بودند که ماه یک روزه سرخ رنگ در کنار سیاره زیبای زهره در مه و ابر ساخته بودند.

بعد از اسکان و صرف افطار برنامه رصد آغاز شد. آسمان شب الموت بسیار زیبا و پر ستاره است، حتی اولین رصد گران آسمان شب هم با یک نگاه راه شیری را به هم نشان می دادند. از همان ابتدای شب عبور شهاب های کم فروغ گروه را به وجد آورد، عده ای عکاسی نجومی را به قصد شکار شهاب ها آغاز کردند، گروهی صورت های فلکی را در میان دشتی از ستارگان مرور می کردند و گروهی دیگر بر روی زیر اندازها دراز کشیدند تا بخش بیشتری از آسمان را برای دیدن شهاب ها با چشمانشان پوشش دهند.

سرو صداها شروع شد، قدر هر شهابی که عبور می کرد را می شد از جیغ و هورای بچه ها تعیین کرد. من 25 شهاب دیدم که سه تای آن ها آذرگوی بودند و رد آنها تا چند ثانیه در آسمان باقی مانده بود. فوق العاده بود. نمی دانم درست است یا نه، ولی می گویند هنگام شهاب باران آرزوها برآورده می شود. گهگاه اگر عکاسی از آسمان مجال می داد آنها را ثبت می کردم، ثبت شهاب به این صورت است که  زمان عبور شهاب، قدر آن و اینکه از دید ما از کدام صورت فلکی عبور کرده را در دفترچه ای ثبت کنیم، راه ساده تر ضبط صدایمان است.

رصد

بارش شهابی برساوشی تا بعد از سحر و نزدیک طلوع آفتاب ادامه داشت، با روشن شدن هوا گویی حجابی از روی زیبایی های طبیعت گازرخان برداشته شده. کوه، چشمه و درختان خودنمایی می کردند. بعد از گرفتن عکس یادگاری با کوله باری از تجربه، اطلاعات نجومی و لذت تماشای شهاب باران برساوشی گازرخان را به مقصد تهران ترک کردیم تا قبل از اذان ظهر خانه هایمان باشیم.

برای تکمیل اطلاعات خود از این رصد در این تاپیک جستجو کنید.

گزارش از الهام گارسچی عضو انجمن نجوم تبیان


واحد امور کاربران سایت تبیان