رگردان سینمای ایران گفت: حاصل تلاش 27ساله فیلمسازان پس از انقلاب با تولید فیلمهای سخیف ومبتذل فیلم فارسی از بین رفته است. به گزارش ایسنا ، مجیدی كه در نشست پرسش و پاسخ فیلم بید مجنون در فرهنگسرای نیاوران سخن می‌گفت، افزود: اف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوباره صدای پای ابتذال می‌آید


مجید مجیدی كارگردان سینمای ایران گفت: حاصل تلاش 27ساله فیلمسازان پس از انقلاب با تولید فیلمهای سخیف ومبتذل فیلم فارسی از بین رفته است.

به گزارشایسنا، مجیدی كه در نشست پرسش و پاسخ فیلم بید مجنون در فرهنگسرای نیاوران سخن می‌گفت، افزود: افتخارات بی‌نظیر سینمای ایران در سطح داخلی و بین‌المللی به راحتی به دست نیامده است كه به سادگی شاهد از دست رفتن آن باشیم.

مجیدی تاكید كرد: من پنج سال پیش هشدار دادم كه صدای پای ابتذال می‌آید، ولی هم‌اكنون شاهد تجلی ابتذال در عرصه‌های مختلف سینما هستیم. سینمایی كه زمانی به آن افتخار می‌كردیم هم‌اكنون شاهد نزول آن هستیم و در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

وی از شرایط اكران فیلمها اظهار تاسف كرد و گفت: فیلمهای سخیف، مبتذل و بی‌ارزش فیلم‌فارسی، ماهها است كه می‌توانند سینماها را به اشغال خود درآورند، اما فیلمهای ارزشمندی چون گیلانه و خیلی دور، خیلی نزدیك علی‌رغم استقبال بی‌نظیر و استثنایی تماشاگران با بی‌مهری مواجه می‌شوند.

این كارگردان سینمای ایران در ادامه تصریح كرد: فیلمهایی كه با دغدغه مسائل اجتماعی در ایران ساخته می‌شوند، در حاشیه قرار می‌گیرند ولی فیلمهایی كه ابتذال از سر و رویشان می‌بارد مورد ارج قرار می‌گیرند.

مجیدی گفت: مدعیان سینمای بدنه مگر ادعا نمی‌كنند كه فیلم برای مخاطب باید ساخته شود. پس چرا علی‌رغم استقبال مردم از فیلمهایی چون گیلانه، بید مجنون و خیلی دور خیلی نزدیك اینگونه با آنها بی‌مهری می‌شود.

كارگردان رنگ خدا تاكید كرد: اگر پخش این فیلمها در دست مدعیان سینمای بدنه و مردمی بود فروش فیلم‌هایی چون بید مجنون وگیلانه و خیلی دور خیلی نزدیك بسیار زیادتر می‌شد. هم‌اكنون بید مجنون فروش روزانه‌اش از فیلم‌های سینمای بدنه بیشتر است.

وی ادامه داد: ما می‌توانستیم به سینمای اندیشمند خود ببالیم، اما متاسفانه دیگر گوش شنوایی وجود ندارد.

مجیدی گفت: مسؤولان فقط شعار حمایت از سینمای فاخر و ارزشمند می‌دهند. بنابراین فیلمهای خوب سینمای ایران حاصل تلاش و زحمات فردی سینماگران مطرح است.

وی افزود: قطعا تولید فیلم ارزشمند خیلی دور، خیلی نزدیك محصول تلاش‌ها و زحمات شخص رضا میركریمی است و حوزه هنری تنها سرمایه‌گذار این فیلم بوده است. آنها حتی نمی‌دانستند فیلم كی ساخته شده، كی تمام شده و فقط می‌پرسیدند درچه مرحله‌ای قرار دارد.

مجیدی ادامه داد: یا فیلم خوب خانم بنی‌اعتماد، محصول تلاشها و پیگیریهای شخص خانم بنی‌اعتماد است.

او تاكید كرد: اگر تلاش جدی صورت نگیرد شاهد مرگ همیشگی سینمای صاحب اندیشه خواهیم بود، اما این دغدغه را داریم كه خدا نكند سینما دچار ضرری شود كه بعدها دیگر نتوان آن را جبران كرد.

وی به استقبال مردم از بید مجنون اشاره كرد و گفت: هیچ كس در مخیله‌اش نمی‌گنجید بید مجنون با چنین استقبالی مواجه شود.

مجیدی با انتقاد از حوزه هنری افزود: حوزه هنری اگرچه سرمایه‌گذار فیلم بید مجنون بود، ولی از یك مرحله به بعد، فیلم را به‌حال خود رها كرد و مثل بچه‌ای كه تنها آن را به دنیا آورده اما توجهی به رشد آن ندارد با فیلم برخورد كرد.

مجیدی در ادامه اظهارات خود با صراحت از فیلمسازانی چون كیومرث پوراحمد و علیرضا داوودنژاد انتقاد كرد و گفت: باعث تاسف است كه فیلمساز مورد علاقه من و مردم، فیلمی مثل گل یخ بسازد و چرا فیلمسازی كه فیلم ارزشمند نیاز را ساخته است، به سمت سینمایی خنثی و بی‌هویت حركت می‌كند.

مجیدی در ادامه با اشاره به اینكه اگر حمایت مردم و استقبال آنها از فیلمهایی چون بچه‌های آسمان، رنگ خدا و باران نبود قطعا به بیراهه می‌رفتم افزود: فیلم بید مجنون نیز از زمان جشنواره مورد بی‌مهری برخی منتقدان و روشنفكران قرار گرفت.

وی توضیح داد: برخی از روشنفكران ، به درستی مسیر را تبیین می‌كنند و برخی از آنها ما را به بیراهه می‌كشانند .

فیلم بید مجنون متاسفانه با هجمه بسیار سنگینی از سوی برخی منتقدان و روشنفكران روبه‌رو شد ، اما حمایت و استقبال مردم نشان داد باید در راه خود ثابت قدم باشم.

كارگردان فیلمهای بچه‌های آسمان و رنگ خدا تاكید كرد: معتقد نیستم كه همه فیلمهایم كامل وبدون نقص هستند و معتقدم كه در مسیر فیلمسازی خود در حال تجربه كردن و رشد هستم. قطعا ضعفهایی به بید مجنون وارد است؛ ولی منتقدان با شلاق كشیدن برروی یك فیلمساز به جایی نمی‌رسند. بنابراین به این نتیجه رسیده‌ام در این سینما باید قدمهای بسیاری با آرامش برداشت.

وی ادامه داد: فضایی كه برخی نویسندگان و روشنفكران بوجود آوردند به حدی بود كه سینمادارها حاضر نبودند این فیلم را اكران كنند. چون معتقد بودند این فیلم نه مخاطب عام و نه مخاطب خاص دارد و در اكران عمومی شكست می‌خورد. اما با صبر و حوصله، انتقادها را گوش كردیم و منتظر اكران فیلم شدیم.

مجیدی در ادامه صحبتهای خود تاكید كرد: دغدغه من همیشه این بوده است كه به سینما و بیان تصویری هرچه بیشتر نزدیك شوم. در بید مجنون سعی كردم از پیچیدگی‌ها عبور كنم و به یك سادگی برسم تا بتوانم با همه نوع مخاطب ارتباط برقرار كنم.

وی ادامه داد: در حقیقت لطف خدا شامل حال ما شد و مخاطبان داخلی و خارجی از فیلم بید مجنون اقبال كردند.

مجید مجیدی گفت: در فیلمهایم سعی كرده‌ام به فطرت انسانها بپردازم. زمانی كه رنگ خدا را می‌ساختم برخی از منتقدان می‌گفتند این فیلم نمی‌تواند در آن سوی مرزها با مخاطب ارتباط برقرار كند، چون رنگ خدا به موضوع خداجویی می‌پردازد ولی در غرب چنین احساسی وجود ندارد. من اعتقاد داشتم مگر می‌توان خدا را حذف كرد، رنگ خدا آنقدر تاثیرگذار بود كه با استقبال تماشاگران آمریكایی، اروپایی ، ژاپنی و ... مواجه شد.

مجیدی در پاسخ به سؤال تماشاگری كه پرسید چرا آقای مجیدی در فیلم، به جای خدا، یوسف را مجازات كرده‌اید؟ گفت: با همه احترامی كه به نقدها دارم ولی معتقدم كه همه آنها به بیراهه رفته‌اند چون یوسف در بید مجنون مجازات نمی‌شود و سرنوشت او عین لطف است، چون اگر قرار بود یوسف مجازات شود باید یك سیر قهقرایی طی می‌كرد اما به وجه معرفتی بالاتری می‌رسید.

مجیدی تاكید كرد: همه ما انسانها در زندگی با خداوند خود عهد می‌بندیم و آن را می‌شكنیم ولی از آنجا كه لطف او همیشه شامل حال ما می‌شود و در مواقع بحران، خداوند باز ما را به سوی خودش فرامی‌خواند.

پرستویی: بازیگری حرفه‌من نیست‌

پرویز پرستویی بازیگر فیلم بید مجنون نیز در سخنانی گفت: بازی در هر فیلم برای من، مثل طی كردن دوران بارداری برای مادر آن است، چون مثل مادران كه پس از نه ماه منتظر به دنیا آمدن فرزند خود هستند من نیز منتظر نتیجه كار خود هستم. من از مادران شنیده‌ام كه دوران بارداری چقدر سخت است و بازی كردن در هر فیلم به سختی تحمل دوران بارداری است.

وی ادامه داد: من وظیفه خود می‌دانم كه در سینما تاثیرگذار باشم و آن را یك شغل وحرفه برای خود نمی‌دانم.

او تاكید كرد: من با كارگردانهای مختلفی كار كرده‌ام ولی تجربه منحصر به فردی كه در فیلم بید مجنون نصیب من شد این بود كه با كارگردانی كار كردم كه خود بازیگر است و این موضوع باعث شد خیلی راحت‌تر و سریع‌تر با مجیدی هماهنگ شوم و حضور او خیلی راهگشا باشد.

پرستویی گفت: می‌دانستم در فیلم بید مجنون شرایط بسیار سختی داریم. در نقدهایی كه برخی منتقدان می‌نویسند خوانده بودم كه من با چشمهایم بازی می‌كنم، باید بگویم من در بید مجنون دیگر چشم هم نداشتم! اگرچه آقای مجیدی به جای من می‌دیدند ، من سعی كردم مجری خوبی باشم.

وی ادامه داد: من نقشی را بازی می‌كنم كه به آن اعتقاد دارم درغیر اینصورت آن نقش را بازی نمی‌كنم.

پرستویی تاكید كرد: در بید مجنون باید این اتفاقی كه برای یوسف روی داد حتما اتفاق می‌افتاد و من با تمام اعتقاداتم سعی كردم با كارگردان و نویسنده فیلمنامه همسو شوم.

بازیگر فیلم مارمولك گفت: سینما قائم به حرف نیست؛ درحالیكه برخی بازیگران علاقه‌مند به دیالوگ گفتن هستند و اگر دیالوگی نداشته باشند، مثل فلج‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: یوسف بید مجنون خیلی چیزها را به من داد. بزرگترین حسن بید مجنون این بود، كه اگر همین الان نابینا شوم می‌توانم به راحتی زندگی كنم و از دریچه دیگری به این دنیا نگاه كنیم.

سیدناصر هاشم‌زاده فیلمنامه‌نویس بید مجنون نیز در سخنانی اظهار داشت: در زندگی واقعی خود، دائم در معرض كورشدن و بینا شدن هستیم و مرتبا در حال تكرار اشتباهات خود هستیم.

وی ادامه داد: اهل هنر وقتی از كوری و بینایی سخن می‌گویند از صورت قضیه حرف نمی‌زنند و منظورشان سیرت مساله است.

مطالب مرتبط

 خدا حافظ بید مجنون سلام شکلات 

 بید مجنون و خیلی دور خیلی نزدیک در رقابت تنگاتنگ 

  

 نگاهی به فیلم بید مجنون