تبیان، دستیار زندگی
در آستانه ماه مبارك رمضان و با توجه به اینكه ورزشكاران ما اغلب به صورت حرفه ایی تمرین می كنند و شاید سوالاتی به لحاظ علمی برای آنها پیش آید كه چگونه می توانند هم تمرین كنند .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزه داری امری طبیعی در ورزش

ورزش

در آستانه ماه مبارك رمضان و با توجه به اینكه ورزشكاران ما اغلب به صورت حرفه ایی تمرین می كنند و شاید سوالاتی به لحاظ علمی برای آنها پیش آید كه چگونه می توانند هم تمرین كنند و هم به اعمال روزه داری خود بپردازند پایگاه خبری ورزش ایران تلاش می كند با ارائه گزارش های دقیق و مبتنی بر اصول علمی و گفت و گو با پزشكان متخصص تغذیه بهترین راه را برای آن دسته از ورزشكارانی كه با زبان روزه می خواهند تمرینات خود را انجام دهند ارائه كند اما بدون شك هر فردی برای خودش می تواند یك پزشك باشد چه اینكه ورزشكاران ما با اطلاع از توانمندی های خود می توانند به گونه ایی تمرینات خود را تنظیم كنند كه به اعمال روزه داری آنها نیز آسیبی نرساند.

دكتر محمدرضا رمضان‌ پور، استاد تغذیه در این باره می گوید: نحوه تغذیه ورزشكاران حرفه ‌ای و غیرحرفه‌ ای در ماه مبارك رمضان با هم تفاوت دارد.

وی در ادامه افزود: در روزهای عادی سال وعده غذایی روزانه سه وعده است كه در روزهای ماه مبارك رمضان تبدیل به دو وعده می ‌شود كه از لحاظ انرژی دریافتی تغییری حاصل نمی‌ شود و تنها از لحاظ كمبود مواد قندی احتمال بروز مشكل در ورزشكاران وجود دارد.

رمضان پور در خصوص نیازهای بدن ورزشكار در این ماه اظهار داشت: نیازهای ورزشی كه برای اكثر ورزشكاران وجود دارد بیشتر در مواد قندی و كربوهیدرات‌ هاست كه مقدار ذخیره آن ‌ها در بدن محدود است و در مردم عادی كه به صورت غیرحرفه ‌ای ورزش می‌ كنند، حداكثر میزان ذخیره این مواد ‌‌350 گرم است و به دلیل اینكه مغز انسان تنها مواد قندی مصرف می ‌كند ممكن است ورزشكار با كمبود مواد قندی در بدن مواجه شود.

وی افزود: به همین دلیل امكان دارد كمبود قند در بدن باعث بروز مشكلاتی شود كه ورزشكاران روزه ‌دار می ‌توانند با مصرف مواد قندی و كربوهیدرات ‌ها مانند ماكارونی، عسل، سیب زمینی، قند و شیرینی‌ جات در فاصله بین سحر و افطار این كمبود را جبران كنند.

وی خاطر نشان كرد: ورزشكارانی كه بعد از افطار تمرین می ‌كنند نیز باید پس از تمرین با مصرف مواد قندی از بروز مشكلات در بدن خود جلوگیری كنند.

دكتر رمضان‌پور در خصوص میزان مصرف مایعات در بدن ورزشكاران در ماه رمضان گفت: در شرایط آب و هوایی معتدل میزان آب مورد نیاز برای بدن غیر ورزشكاران ‌‌2/5 لیتر آب است كه از این مقدار ‌‌35 گرم در بدن ساخته می ‌شود و بقیه آن را باید از مواد مصرفی به بدن وارد كرد. ورزشكاران به دلیلی فعالیتی كه دارند و تعریق زیادی كه در بدن آن‌ ها به دلیل تمرین وجود دارد، با مصرف ‌یك و نیم تا دو لیتر آب یا مایعات شیرین به جز چای، مشكلی از این بابت نخواهند داشت.

ورزش و روزه

این استاد دانشگاه افزود: بعد از انجام فعالیت ورزشی تا زمانی كه تشنه هستیم می توانیم آب یا مایعات بنوشیم ولی مصرف مایعات با غلظت ‌‌5 درصد مواد قندی در حین تمرین و بعد از آن می‌ تواند مفید‌تر باشد.

رمضان‌پور در پایان اظهار داشت: روزه گرفتن درماه رمضان هیچ تاثیر منفی در فعالیت ورزشكاران نخواهد داشت و هیچ گونه ضرری برای آن‌ ها ندارد و آن ‌ها می‌ توانند با مصرف كافی مواد قندی مشكلی از این بابت نداشته باشند.

روزه ‌داری منافاتی با ورزش کردن ندارد

یک کارشناس ارشد تغذیه هم در همین ارتباط گفت: روزه داری با شرط رعایت نکات تغذیه ‌ای و جلوگیری از پایین آمدن فشار و قند خون، نه تنها منافاتی با ورزش کردن ندارد، بلکه به انجام هر چه بهتر فعالیت‌ های ورزشکاران نیز کمک می ‌کند.

علی اشرف رشیدی بر مصرف تمام گروه‌ های اصلی غذایی (شیر و لبنیات، نان وغلات، سبزیجات و میوه جات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات بدون پوست) در ماه مبارک رمضان برای ورزشکاران روزه دار تاکید و خاطر نشان کرد: ورزشکاران می ‌توانند با یک رژیم غذایی سالم، نیازهای مورد نیاز بدنشان را تامین کرده و از فواید روزه برای سلامتی خود برخوردار شوند.

وی با اشاره به نیاز بیشتر ورزشکاران به انرژی، پروتئین و ویتامین، گفت: نباید میزان انرژی دریافتی از پروتئین در ورزشکاران بالا باشد، اگر آنها سعی کنند حدود 15 تا 20 درصد کل انرژی دریافتی روزانه را از پروتئین بگیرند، برای بدنشان کافی است، زیرا مصرف زیاد پروتئین سبب ایجاد مواد زاید در خون شده و احساس خستگی را هنگام ورزش برای ورزشکاران بوجود می آورد.

این کارشناس ارشد تغذیه با تاکید بر عدم مصرف زیاد نمک، علت این امر را دفع مایعات و اسید فولیک از بدن و احساس تشنگی عنوان کرد و افزود: با یک رژیم متعادل و صحیح، نمک کافی به بدن ورزشکاران می ‌رسد و نیازی به استفاده از نمک اضافی نیست.

وی توصیه کرد: ورزشکاران در این ماه سعی کنند از مصرف غذاهای سرخ کرده خودداری کرده و برای طبخ غذا از روش های دیگری مثل آب پز کردن و یا بخارپز کردن استفاده کنند.

رشیدی گفت: برای دور ماندن از عوارض بعدی در دستگاه گوارشی، ورزشکاران روزه دار باید از خوردن غذاهای چرب، حجیم و نفاخ، محرک و پر نمک در سحر و افطار پرهیز کنند. این کارشناس تغذیه با بیان این که ورزشکاران باید افطار را با نوشیدن یک فنجان آب گرم، چای کمرنگ و یا شیر گرم شروع کنند، افزود: ورزشکاران روزه دار برای دوری از سوء هاضمه باید توجه کنند که مایعات مصرفی افطارشان خیلی گرم و یا خیلی سرد نباشد.

روزه داری در ورزش

وی بر مصرف آب و آبمیوه تازه در افطار تاکید کرد و با توصیه به این که ورزشکاران میزان زیادی آب را یک جا در افطار ننوشند، تصریح کرد: این امر باعث بی حالی، ضعف و درد معده می‌شود.

رشیدی گفت: در ساعات بعد از افطار توصیه می‌ شود، میزان نوشیدن آب و مایعات بیشتر شود تا ورزشکاران در هنگام ورزش، دچار مشکل کم آبی نشود.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان این که ورزشکاران روزه دار در افطار می توانند، نان و پنیر و گردو، خرما، نان و سبزی تازه استفاده کنند، اظهار داشت: بعد از شروع افطار این افراد می ‌توانند از یک وعده غذای سبک، پرکالری و زود هضم مثل خرما، شله زرد، شیر، کشمش و انجیر خشک استفاده کرده و در هنگام شام (یکی دو ساعت بعد از افطار) نیز از یک غذای ساده مثل سوپ و حلیم استفاده کنند.

وی با تاکید بر عدم حذف وعده سحر و با بیان این که بهتر این است که بیشتر انرژی بدن با خوردن سحری تامین شود، افزود: ورزشکاران سعی کنند بدون سحری روزه نگیرند، زیرا در این صورت فرد حتما در طول روز دچار ضعف و بی حالی خواهد شد.

رشیدی توصیه كرد: ورزشکاران در وعده سحری با این دید که در طول روز احساس گرسنگی نداشته باشند، پرخوری نکنند، زیرا که پرخوری هنگام سحر باعث می ‌شود در ساعات ابتدایی بعد از سحر فشار زیادی به معده و دستگاه گوارش وارد شده و سوء‌ هاضمه و نفخ معده را در فرد ایجاد کند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری