تبیان، دستیار زندگی
علی كریمی از هر جهت یك ستاره بی‌نظیر برای فوتبال ایران به حساب می‌آید. مرد خارق‌العاده‌ای كه قدرت درهم پیچاندن چندین مدافع حریف در كمترین فضای ممكن را دارد، بیرون از میدان هم عنصری متفاوت و عجیب است ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برش هایی از تقابل های علی کریمی

صحنه معروف علی کریمی در جام جهانی 2006

علی كریمی از هر جهت یك ستاره بی‌نظیر برای فوتبال ایران به حساب می‌آید.

مرد خارق‌العاده‌ای كه قدرت درهم پیچاندن چندین مدافع حریف در كمترین فضای ممكن را دارد، بیرون از میدان هم عنصری متفاوت و عجیب است. سوپراستار بزرگ فوتبال آسیا كه روزی میروسلاو بلاژویچ در موردش گفته بود «اگر توانایی كریمی با انگیزه دایی تلفیق می‌شد، بزرگترین فوتبالیست‌ جهان در ایران به دنیا می‌آمد!»

به اندازه‌ای روی سكوها دلبری كرده كه در ضیافت بازگشتش به پرسپولیس، یكصد هزار هوادار ورزشگاه آزادی را پر می‌كنند! این روزها دوباره حرف علی كریمی سر همه زبان‌ها افتاده و مصاحبه جنجالی‌اش علیه كادر مدیریتی استیل‌آذین‌ و به تبع آن، اخراج غیرمنتظره‌اش به خبر اول همه محافل ورزشی تبدیل شده است. مروری كوتاه می‌كنیم بر زوایای جالبی از زندگی حرفه‌ای «عصیانگر آرام!»؛ مردی كه معمولا چیزی نمی‌گوید، اما وقتی زبان می‌گشاید، خواب از چشمان یك قوم می‌رود!

با ناصر ابراهیمی

پیرمرد هیچی بلد نیست!

ستاره كرجی فوتبال ایران بعد از یك جنجال درست و حسابی در مسابقه سالنی استقلال و فتح، به عضویت پرسپولیس درآمده است. سال‌ها، سال‌های اقتدار علی پروین و گروهش به حساب می‌آید. حرف سلطان، فصل الخطاب است و هیچ كس حق نتق كشیدن ندارد. با این همه ستاره جوان تیم قهرمان ایران همه چیز را به هم می‌ریزد و طی گفت‌وگویی با روزنامه صبح ورزش در خردادماه 78، كیفیت فنی پایین تیم پروین را زیر سوال می‌برد! هضم این موضوع برای سلطان غیرممكن است، به ویژه از آن جهت كه كریمی در مصاحبه كم‌نظیرش آشكارا از ناصر ابراهیمی نام برده و او را یكی از عوامل بد بازی كردن پرسپولیس نامیده است. پروین جوش می‌آورد و كریمی را به طور موقت اخراج می‌كند. ستاره جوان اما در رختكن تیم از سلطان عذرخواهی می‌كند و به تمرینات باز می‌گردد.

با استقلال

گلی كه كارنامه‌اش را زیرورو كرد

این گل نقطه عطف كارنامه علی كریمی محسوب می‌شود. روز نهم دی‌ماه 79 است و داربی حساس پایتخت از راه رسیده. بازی رفت دو تیم با بی‌انضباطی‌های مكرر فدراسیون وقت تا اوایل زمستان به تعویق افتاده و علاوه بر حساسیت جدولی، حضور مهدی هاشمی‌نسب در استقلال نیز بر التهاب‌های این رقابت افزوده است.

کریمی و هاشمی نسب

بازی چنان هیجانی دارد كه ورزشگاه آزادی راس ساعت 9 مملو از تماشاگر می‌شود. این مسابقه اتفاقا، یكی از درخشان‌ترین بازی‌های كریمی است. ستار همدانی را برای مهار او گمارده‌اند، اما جادوگر چنان بلایی بر سر این بازیكن آذری- كه دست بر قضا آكتور اول حضور جنجالی هاشمی‌نسب در استقلال هم بود- می‌آورد كه صبح روز بعد یك روزنامه ورزشی تیتر می‌زند «دریبل‌های كریمی گفت: ستار مدافع نیست!» نیمه اول پر از تنش، اما بدون گل به پایان می‌رسد تا اینكه با آغاز وقت دوم یكی از همان استارت‌های انفجاری كریمی باعث گرفتن یك خطای پنالتی می‌شود.

گل بهروز رهبری‌فر را محمد نوازی پاسخ می‌دهد تا در حوالی دقیقه 87 و درست همان جایی كه همه آماده ترك ورزشگاه می‌شوند، زلزله رخ بدهد. یك توپ سرگردان از جناح چپ روی دروازه پرسپولیس ارسال می‌شود، عابدزاده موقع خروج لیز می‌خورد و مهدی هاشمی‌نسب با یك ضربه سر تیر خلاص را به شقیقه پرسپولیس شلیك می‌كند. ضلع شمالی آزادی را ماتم گرفته است. همه آماده شنیدن سوت پایان داور كره‌ای هستند كه ناگهان اوت علی انصاریان با دخالت افشین پیروانی جلوی پای كریمی می‌افتد. جادوگر سرخ هم در كمال خونسردی با یك ضربه قیچی چنان گلی به استقلال می‌زند كه تصویرش تا مدت‌ها از ذهن دوآتشه‌ها پاك نخواهد شد. هواداران پرسپولیس به مرز انفجار رسیده‌اند و محبوبیت آقای شماره 8 به شكل غریبی افزایش یافته است.این گل زیبا، پروسه سوپراستار شدن كریمی را تسریع كرد.

با علی دایی

... و شهریار در آغوش خدا

بدون تردید جنجالی‌ترین مصاحبه ژورنالیسم ورزشی در ایران، برازنده مصاحبه‌ای است كه بهار 85 علی كریمی با هفته نامه تماشاگران كرد. در اتمسفر بسته فوتبال ایران،‌جادوگر چنان نطق آتشینی به خبرنگاران بهت‌زده تماشاگران تحویل داد كه اجزایش هنوز مورد استفاده روزنامه‌نگاران است. معروفترین جمله آن مصاحبه این بود كه كریمی با انتقاد از نحوه بازی شماره 10 تیم ملی، اعلام كرده بود:«دایی را خدا بغل كرده است!» علاوه بر این، وی در تشریح گل‌های دایی عقیده‌اش را خیلی شفاف گفت:«توپ به قلم بندش می‌خورد و گل می‌شود!» در فرازی دیگر از این مصاحبه تاریخی، كریمی جهت عكس جریان آب شنا می‌كند و برخلاف رسم آن روزها كه همه ستاره‌ها از نوع قراردادهای عابدینی ابراز رضایت می‌ كردند، یك جمله عجیب می‌گوید:«خوشحالم كه یك ریال از قراردادم به عابدینی نرسید!»

علی کریمی

در امارات

وقتی وینفردشفر هنگ كرد!

اواسط سال 80 است و علی كریمی در لباس الاهلی ‌امارات فصلی از زیباترین نمایش‌هایش را به معرض دید می‌گذارد. محبوبیت او در دوبی غیرقابل توصیف است. در ورزشگاه خانگی ‌الاهلی آژیری تعبیه شده فقط به این منظور كه هر وقت علی كریمی پا به توپ شد، به صدا در بیاید! شاگردان وینفرد شفر با جدیت در حال تمرین هستند و علی كریمی هم به سبك خودش و با آن بی‌تفاوتی عجیب و منحصر به فردش در انتهای صف آرام می‌دوید. همه چیز منظم به نظر می‌رسد تا اینكه ناگهان علی كریمی از حركت باز می‌ایستد و دویدن را رها كند. اولین حدس، مصدومیت است، اما او دستش را وارد شورت ورزشی‌اش می‌كند و با خونسردی باور نكردنی خود، موبایلش را بیرون می‌آورد و شروع به حرف زدن می‌كند! فكر می‌كنید واكنش شفر حیرت زده چیست؟ فقط تماشا می‌كند؛ همین!

در ایرلند

جشن تولد؟ خوابم می‌آد!

در مورد بی‌تفاوتی‌های كریمی داستان‌های فراوانی نقل می‌شود. مدیر برنامه‌های جادوگر در مصاحبه‌‌ای اذعان كرده بود هنگام برگزاری فینال جام‌جهانی، او در حال تماشای سریال زیر آسمان شهر بوده است! كریمی بارها در مصاحبه‌ها و یا گفت‌وگوهای خصوصی‌اش اعلام كرده بود كه اگر به ثروت كافی از راه فوتبال دست پیدا كند، این رشته ورزشی را در اوج جوانی رها خواهد كرد، هرچند اطرافیانش نگذاشتند این كار را بكند! در یكی دیگر از همین بی‌علاقگی‌های عجیب، آبان ماه 80 و در شرایطی كه تیم ملی در اردوی ایرلند برای انجام بازی رفت پلی‌آف راهیابی به جام جهانی 2002 به سر می‌برد، ایرانیان مقیم این كشور تدارك جشن وسیعی را برای تولد كریمی دیدند.

انواع و اقسام هدایا به علاوه یك كیك بزرگ آماده بود.همه در طبقه همكف جمع شده بودند و منتظر كریمی بودند، اما جالب اینكه ستاره فوق‌العاده، در طبقه فوقانی روی تختش دراز كشیده بود و در پاسخ به اصرار مسوولان و بازیكنان تیم، فقط یك جمله به زبان می‌آورد:«خوابم می‌آد!» سرانجام با هر زحمتی بود، شماره هشت جادویی را راضی كردند تا در مراسم حاضر شود، اما در راه‌پله‌ها در گوش یكی از همبازی‌هایش، احساسش را در مورد این همه شور و هیجان گفت:«راستش نمی‌فهمم این كارها یعنی چه!» البته این اولین نوع از این قسم واكنش‌ها نبود. كریمی بعدتر هم كه مرد سال فوتبال آسیا شده بود، پایین سن در پاسخ به پرسش‌های كلیشه‌ای خبرنگاران، با به زبان آوردن این جمله كه «هیچ احساس خاصی ندارم»، همه آنها را شوكه كرده بود!

کریمی و کاوپانپور

خشم فرانچسكو!

یكی از برش‌های بی‌بدیل تكنیك‌ علی كریمی، به مصاف دوستانه ایران و تیم باشگاهی رم ایتالیا مربوط می‌شود. در جریان این بازی تداركاتی، شماره هشت تكرار نشدنی كشورمان در اوایل مسابقه یك توپ را تصاحب كرد و ستاره‌های گرانبهای تیم ایتالیایی را با یك حركت مارپیچی دیدنی جا گذاشت. جادوگر پس از دریبل چهار، پنج بازیكن رمی، شلیك سهمگینی را روانه دروازه میزبان كرد كه با بد اقبالی به تیر دروازه حریف خورد! این حركت چنان بازیكنان رم را در هم آشفت كه چند دقیقه بعد، كاپیتان توتی پس از از دست دادن یك موقعیت مناسب گلزنی، از شدت عصبانیت با لگد تیر دروازه كشورمان را هدف قرار داد! بازیكنان رم گمان نمی‌كردند تیم ما حرفی برای گفتن داشته باشد، اما حركت ویرانگر كریمی، حساب كار را دستشان داد!

با نمایندگان اتلتیكو مادرید

بهت لژیونرها

اواخر دوران حضور علی كریمی در پرسپولیس، مشتری‌های دست به نقد زیادی در اروپا برای او پیدا شده بود. با این همه، جادوگر ترجیح می‌دهد خیلی از خانواده‌اش دور نشود. در جریان مرحله گروهی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در اسفندماه سال 79، پرسپولیس در تهران میزبان الهلال و الاتحاد عربستان و نیز ایرتیش پاولدار قزاقستان بود. سرخپوشان پس از مساوی برابر قزاق‌ها و الاتحادی‌ها، چاره‌ای غیر از پیروزی بر الهلال نداشتند. دست بر قضا نمایندگان باشگاه اتلتیكو مادرید نیز در ورزشگاه آزادی حاضر شده بودند تا نمایش علی كریمی را زیرنظر بگیرند و اتفاقا این، یكی از نمایش‌های دلپذیر جادوگر بود. وقتی در اواخر نیمه اول شماره هشت استثنایی توپ را گرفت و با حركت تماشایی عرضی‌اش چند مدافع را جا گذاشت تا كار را به تساوی بكشاند، حسی مركب از ذوق و حیرت نمایندگان تیم اسپانیایی را فرا گرفت، اما افسوس كه جادوگر سودای اروپایی شدن نداشت!

بی حسی تاریخی!

در دوران حضور علی كریمی در الاهلی امارات، برای او معلم زبان انگلیسی گرفته بودند تا به ادبیات جهانی آشنا شود و گام بلندی در مسیر حرفه‌ای‌اش بردارد. با این اوصاف نقل است كه او معمولا ابتدای تایم كلاس‌های خصوصی‌اش را خواب بوده و معلم بخت برگشته كه اطلاعی از موقعیت شاگردش نداشت، مجبور می‌شده دقایق طولانی را در انتظار كریمی به سر ببرد.

ابوالفضل جلالی می‌گوید در یكی از روزهایی كه عكس و خبر كریمی به تیتر اول همه روزنامه‌های ورزشی ایران تبدیل شده بود، وی آنها را برای مطالعه كریمی تهیه كرده و روی میزش ریخته بود. طبق معمول معلم آمده و پس از چند دقیقه انتظار، كریمی آماده شروع كلاس شد. استاد زبان انگلیسی كه این فرصت كوتاه با سردرگمی وحیرت عكس شاگردش را روی جلد روزنامه‌ها ورانداز كرده بود،‌انتظار عكس‌العمل فوق‌العاده‌ای از كریمی داشت، اما شاگرد او ... دریغ

علی کریمی ستاره پیشین تیم ملی فوتبال ایران

از یك نگاه ساده!

خداحافظ تیم ملی

اواسط سال گذشته بود كه علی كریمی در وصف فدراسیون فوتبال فعلی، از آن جمله تاریخی استفاده كرد:«این ضعیف‌ترین فدراسیون فوتبال در ده سال اخیر است!»

جمله جادوگر آرام، شوك عجیبی را به بدنه فدراسیون فوتبال وارد آورد، تا جایی كه متولیان مربوطه حكم به اخراج او دادند. كریمی اما حرفش را پس نگرفت و بعد از اندكی كش و قوس، سرانجام همه چیز به تصمیم دایی منوط شد. شهریار هم كه در دوران جام‌جهانی بدون اسم بردن از شخص خاصی، عده‌ای را به نگاه كردن در چشم او و پاس ندادن به وی متهم كرده بود، رسما اعلام كرد كریمی را نمی‌خواهد. ستاره فوتبال ایران كه با یك قرارداد گران‌قیمت به عضویت السیلیه قطر در آمده بود، پس از شنیدن اظهارات دایی مصمم شد مچ او را بخواباند. این چنین بود كه به پرسپولیس برگشت و با علم به فشار هواداران پرشمار این تیم، بازی‌هایش را آغاز كرد. این یكی از معدود دفعاتی بود كه جادوگر صاحب انگیزه شده بود، بنابراین در هفته‌های ابتدایی حضورش در جمع سرخپوشان، سنگ تمام گذاشت و چندین گل زیبا به ثمر رساند.

علی دایی به تدریج متوجه شد با اتمسفر فعلی، ادامه جنگ به نفع او نیست. بنابراین وی را به تیم ملی فرا خواند، اما كریمی بعد از بازی رفت پرسپولیس- ابومسلم، از حضور در اردوی تیم ملی امتناع كرد. جدل‌ها تا بازی پرسپولیس و سپاهان ادامه داشت، تا اینكه در نهایت و بین دو نیمه بازی مزبور، طی اتفاقی عجیب و بی‌سابقه، دایی را به زور وارد راهروهای زمین شماره یك آزادی كردند تا با كریمی آشتی كند. گرچه جادوگر برخلاف میلش تن به روبوسی با سرمربی تیم ملی داد، اما صراحتا اعلام كرد دعوت او را نخواهد پذیرفت. بعد از پایان دوران حضور دایی در تیم ملی، قطبی كریمی را به تیم ملی دعوت كرد و جادوگر در كمال تعجب به این دعوت لبیك گفت تا اتفاقات اردوی اتریش رخ داد و باعث خداحافظی او از تیم ملی -شاید برای همیشه- شد.

عباس انصاری فرد و علی کریمی

با عباس انصاری‌فرد

مدیران پورسانت بگیر!

داستان درگیری با حاج عباس هم از همان عصبانیت‌های مخصوص و عجیب علی كریمی بود. شماره هشت جادویی، در بحبوحه سردرگمی و نا به سامانی‌های پرسپولیس، ناگهان حاضر به گفت‌وگو با یك خبرگزاری شد و به شدیدترین شكل ممكن علیه مدیران تیم مصاحبه كرد. او آنها را به سوءمدیریت و دلالی متهم نمود و به هیچ‌وجه حاضر به پس گرفتن حرف‌هایش نشد. وقتی بعد از بازی پرسپولیس و پیام، به او خبر دادند عباس انصاری‌فرد حكم اخراج وی را صادر كرده است، گفت:«برای فوتبالی كه انصاری‌فرد مدیر آن است، متاسفم!» جادوگر البته كماكان روی مواضعش باقی ماند، هر چند كه در آستانه داربی پایتخت، با وساطت اطرافیان تیم حاضر به تحمل آشتی مصلحتی دیگر هم شد و روی عباس انصاری‌فرد را بوسید!

با آجورلو

این مدیریت جواب نمی‌دهد!

اگر چه از قبل هم پیش‌بینی می‌شد آب علی كریمی و آجورلو در یك جوی نرود، اما شاید كمتر كسی می‌توانست حدس بزند جدایی آنها از هم چنین شكل جنجالی و عجیبی داشته باشد. بعد از مصاحبه تند جادوگر - به سبك خودش- علیه مدیریت فعلی استیل‌آذین و بیان این اظهارنظر عجیب كه «اگر مهریزی بود، شاید قهرمان می‌شدیم» عوامل مدیریتی در باشگاه استیل‌آذین به موضوع واكنش نشان دادند و با انتشار بیانیه‌ای عجیب و غیر مرتبط،‌عذر جادوگر را خواستند. به این ترتیب، در همین ابتدای راه یكی از مدعیان اصلی قهرمانی وارد یك بحران بزرگ شد. به این ترتیب كه فعلا آینده مدیریتی استیل‌‌آذین به مخاطره افتاده؛ به ویژه با توجه به حمایت بازیكنان این تیم از كریمی كه همه چیز را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

مطالب مرتبط:

پایان جادوگر عصیانگر ؟!

کریمی از استیل آذین اخراج شد

پوسترهای علی کریمی

تاریخ نگاری جادوگر فوتبال آسیا

کریمی جادوگر فوتبال آسیا ( ویدئو )

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری    منبع:گل