تبیان، دستیار زندگی
جرج جرداق، دانشمند مسیحى لبنانى، با مطالعه زندگى، سخنان و نیز شیوه زمام‌دارى آن حضرت، به شدت، مجذوب ایشان شد و با غور و تفكر، این كتاب را به رشته تحریر درآورد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عدل امام علی از نگاه جرج جرداق

9/d 'e'e 9dì

كتاب «امام علی(ع) صدای عدالت انسانی» اثري از جرج جرداق با ترجمه سیدهادی خسروشاهی از سوي موسسه بوستان كتاب براي چاپ سوم آماده مي‌شود. اين كتاب از زبان نويسنده‌اي مسيحي كه عاشق امام علي(ع) است، به رشته تحرير در آمده و مي‌كوشد عدل‌گستري نخستين پيشواي شيعيان را ترسيم كند.

به گزارش ايبنا، درباره شخصیت یگانه و ممتاز نخستين پیشواى عدل‌گستر شيعيان، امیرمومنان على(ع) آثار گوناگونى به زبان‌هاى مختلف، نگاشته شده و هر یك از زاویه‌اى به این اقیانوس ناپیدا كرانه، نگریسته‌اند.

«جرج جرداق» دانشمند مسیحى لبنانى، با مطالعه زندگى، سخنان و نیز شیوه زمام‌دارى آن حضرت، به شدت، مجذوب ايشان شد و با غور و تفكر، اين كتاب را به رشته تحرير درآورد.

كتاب او با نام «الامام علی صوة العدالة الانسانیه؛ امام على صداى عدالت انسانى» در پنج جلد نوشته شده و با ترجمه روان سیدهادى خسروشاهى به زبان پارسى برگردانده شده است. اثر حاضر، فشرده آن كتاب است كه «جرداق» پیش از بسط و نگارش آن پنج جلد، نوشت.

جرج جرداق، دانشمند مسیحى لبنانى، با مطالعه زندگى، سخنان و نیز شیوه زمام‌دارى آن حضرت، به شدت، مجذوب ايشان شد و با غور و تفكر، اين كتاب را به رشته تحرير درآورد

جرج جرداق سال 1926 میلادی در جدیده مرجعیون در جنوب لبنان در خانواده‌اي مسیحی متولد شد. پدر و مادرش منتسب به قبیله‌اي یمنی بادیه نشین بودند و نسبت به مسايل فرهنگی، علمی، ادبی و آموزش اهتمام خاصی داشتند. آنان به حضرت علی(ع) بسیار ارادت می‏ورزیدند و بر سر در خانه خود، سنگی را نصب کرده بودند، که روی آن جمله لا فتی الا علی، لا سیف الا ذوالفقار حک شده بود. برادر بزرگش به نام فواد جرداق، شاعر و زبان‌شناس بزرگ لبنان بود، که تالیفات زیادی از وي برجاي مانده است.

جرج جرداق دوره ابتدایی را در شهر خود به پایان رساند، سپس به بیروت که یکی از مراکز مهم آموزش عربی محسوب می‏شد، عزیمت كرد. او با نبوغ ذاتی، علاقه و شوق به کسب علم و تلاش شبانه روزی، پیشرفت فوق‏العاده‏ای در تحصیل داشت.

از دوازده سالگی با تشویق برادر بزرگش به مطالعه نهج‌البلاغه پرداخت و بخش‏های زیادی از این کتاب را حفظ کرد. جرج جرداق در سنین کودکی همواره با قرآن و نهج البلاغه مانوس بود و آنها را مطالعه می‏کرد. او بیش از سیزده سال نداشت که نخستين اثر خود را به صورت نمایشنامه‏ای منظوم در رابطه با آداب دوستی نوشت.

در سن هفده سالگی که در دبیرستان تحصیل می‏کرد، کتابی با نام «عن الموسیقی» و کتاب دیگری به نام «الفیلسوف» نوشت و منتشر كرد. این کتاب‏ها با استقبال بسیاری از سوي نویسندگان برجسته عرب، مانند دکتر طه حسین مواجه و به عنوان کتاب درسی برای دانشجویان دوره‏های عالی کشور مصر تعیین شدند.

جرج جرداق بعد از پایان تحصیلات، تدریس ادبیات و فلسفه اسلامی را در دانشگاه بیروت بر عهده گرفت و ضمن تدریس به عنوان نویسنده با مطبوعات عربی و همچنین با رادیو و تلویزیون لبنان همکاری داشت. از ميان تاليفات و داستان‌هاى تاریخى جرج جرداق مي‌توان به «ابونواس»، «آوارگان»، «اسطوره عرب»، «داستان‌ها و دختر شیطان»، «درباره شعر ادبى»، «شیطان در پرده»، «صلاح الدین»، «عرب و اسلام»، «فتنه‏هاى پاریس»، «قصیده‏ها و یاران»، «قطره‏ها و کاخ‌ها» و «قلب شیر» اشاره كرد.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی