تبیان، دستیار زندگی
علی كریمی كه چندی پیش از تیم ملی كنار گذاشته شده بود، روز گذشته از باشگاه استیل‌آذین هم اخراج شد تا به جنجالی‌ترین بازیكن حال حاضر فوتبال ایران تبدیل شود ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان جادوگر عصیانگر ؟!

علی کریمی

علی كریمی كه چندی پیش از تیم ملی كنار گذاشته شده بود، در روزهای گذشته به دلیل برخی تخلفات و در مقابل تمکین نکردن در اجرای مقررات و حرمت شکنی و تظاهر به روزه خواری از باشگاه استیل‌آذین هم اخراج شد تا به جنجالی‌ترین بازیكن حال حاضر فوتبال ایران تبدیل شود. كریمی كه پیش از بازی استقلال اظهار نظر جنجالی را در خصوص مدیرعامل استیل‌آذین مطرح كرده بود، مقابل آبی‌پوشان آخرین بازی‌اش را برای تیم هدایتی انجام داد و بلافاصله از سوی آجورلو و همكارانش از جمع كهكشانی‌ها اخراج شد.

على كریمى بدون شك یكى از بهترین فوتبالیست هایی است که تا به حال در ایران متولد شده و تكنیك ناب او بود كه باعث شد لقب افتخار آفرین «جادوگر» روی پیشانى اش حك شود. ستاره شماره 8، از همان بازى سالنى فتح و استقلال كه درخشش خود را نشان داد و توسط امیر عابدینى به تیم پرسپولیس آمد، پله هاى پیشرفت را به سرعت طى كرد. لژیونر شد، پیراهن تیم ملى را بر تن كرد، به بایرن مونیخ رفت، بهترین بازیكن آسیا شد، بزرگ ترین بازیكنان جهان را دریبل زد و...

علی کریمی ستاره اخراجی استیل آذین

على كریمى بعد از چندین سال، حالا به خانه اول برگشته، یعنى لیگ ایران. استعداد كم نظیر او در فوتبال را همه درك كرده اند و افسوس مى خورند چرا این همه توانایى، بیشتر و بهتر به كار گرفته نشد و دلیل هم از این واضح تر كه بایرن مونیخ را ترك كنى و با وجود داشتن پیشنهادهاى اروپایى رنگارنگ، سر از لیگ قطر در بیاورى؟

على كریمى از حدود یك دهه قبل، نشان داد در كنار این همه استعداد فنى، استعداد خاصى هم در جنجال سازى و ایجاد سروصدا دارد. از همان زمان كه او در سال 1377 و مسابقات چهارجانبه ویتنام، كامى كاواى ژاپنى (داور) را مورد عنایت قرار داد، معلوم شد یك جوان جنجالى در حال رشد است و على كریمى كسى بود كه تكنیك بالاى خود را همراه با همین استعداد در جنجال سازى به طور همزمان پرورش داد. جادوگر سالهاى نه چندان دور فوتبال ایران خصوصیات خاص خود را دارد كه شاید در دنیاى حرفه اى چندان قابل قبول نباشد.

علی کریمی

در واقع كریمى طى چندین سالى كه از حضورش در سطح اول فوتبال ایران، اروپا و امارات مى گذرد، از نظر اخلاق حرفه اى به استانداردهاى لازم نرسیده است وگرنه همچنان مى توانست در قاره سبز به فوتبالش ادامه دهد. او خیلى زود از كوره در مى رود و این براى یك بازیكن در حد شماره 8 معروف، مثل جام زهر است، جام زهرى كه آرام آرام اثر خود را مى گذارد و خیلى زود به پروپاى تكنیك ناب جادوگر مى پیچد. كریمى طى این سالها با تعداد زیادى از اهالى فوتبال درگیر بوده. على دایى و افشین قطبى سرآمد آنها بوده اند و آیا مى توان گفت در همه این موارد، حق به طور كامل با جادوگر بوده؟

حتى اگر حق با او باشد، آیا چنین عكس العمل هایى منطقى است؟ ما و هیچ فوتبالدوست دیگرى دوست نداریم ستاره اى به نام على كریمى تحت تأثیر این حاشیه ها قرار بگیرد و ناخواسته عمر فوتبالش كم شود.

یكى از دلخوشى هاى ما در این فوتبال بى حاشیه و نامنظم، دیدن حركات تكنیكى و منحصر به فرد جادوگر و امثال اوست. در تیم ملى، دوباره از این خواسته قلبى مان كه جزو زیبایى هاى فوتبال مان به حساب مى آید محروم شده ایم و دوست نداریم در باشگاه استیل آذین یا هر باشگاه ایرانى دیگرى، چنین اتفاقى تكرار شود. على كریمى جزو استثنائات فوتبال ایران به حساب مى آید ولى دوست نداریم عمر فوتبال حرفه اى و زیباى جادوگر را به خاطر همین حاشیه ها كوتاه تر از حد طبیعى ببینیم.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری