تبیان، دستیار زندگی
هر نوع اختلافی كه محیط كار را برهم می‌زند، تهدیدی برای سایر كارمندان محسوب می‌شود. وقتی بین كارمندان مشاجره لفظی خیلی جزئی پیش آید، دخالت مدیر لازم نیست، اما اگر هر روز در محیط كار مشاجره و درگیری باشد و دامنه آن به سایر كارمندان گسترش یابد، یا كارمندی مح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقابله با مشکلات در نقش مدیر

مدیر

آیا در محل كارتان، همكارانی هستند كه دل‌خوشی از هم ندارند؟ آیا آنان برای سایر همكاران مشكل ایجاد می‌كنند؟

اختلاف در محل كار واقعیت تلخی است. شناسایی اختلاف و برخورد مناسب با آن را قبل از آنكه به مشكل جدیدی تبدیل شود باید از اهداف اصلی دانست. اگر مشكل را نادیده بگیرید و به آن اهمیت ندهید، معجزه‌آسا حل نمی‌شود. برخی اختلافات در محیط كار نظیر تبعیض و خشونت آشكار و مشخص است و می‌توان به‌راحتی تشخیص داد. شناسایی سایر اختلافات چندان آسان نیست. حوادث كوچك و ناراحت‌كننده‌ای كه بارها روی می‌دهد، باعث می‌شود همكاری با همكار دیگر رفتار بدی داشته باشد. مدیرانی كه نسبت به بعضی كارمندان توجه بیشتری نشان می‌دهند، با مشكلاتی از سوی سایر كارمندان روبه‌رو می‌شوند. گاهی برخی كارمندان بیكارند و خودشان را مشغول نشان می‌دهند و تظاهر به پركاری می‌كنند، این امر باعث ناراحتی سایرین می‌شود.

مدیریت در چه اختلافاتی باید دخالت كند؟

هر نوع اختلافی كه محیط كار را برهم می‌زند، تهدیدی برای سایر كارمندان محسوب می‌شود. وقتی بین كارمندان مشاجره لفظی خیلی جزئی پیش آید، دخالت مدیر لازم نیست، اما اگر هر روز در محیط كار مشاجره و درگیری باشد و دامنه آن به سایر كارمندان گسترش یابد، یا كارمندی محیط كار را به خطر ‌اندازد، دخالت فوری مدیر لازم است.

راهنمایی‌های زیر به حل اختلاف كمك می‌كند:

* موقعیت را شناسایی كنید

موقعیت را شناسایی نموده و با همدلی با کارمندان مشکل را کشف کنید. انكار و عدم تایید خشم و نگرانی كارمند، آتش خشم او را شعله‌ورتر می‌كند.

* تمامی اطلاعات را به دست آورید

قبل از حل اختلاف، باید صحبت همه افراد درگیر در مسئله را بشنوید.

* صبور باشید و وقت صرف كنید

ضرب‌المثل قدیمی‌ای می‌گوید: «عجله كار شیطان است.» برای ارزیابی موقعیت و كسب اطلاعات وقت صرف كنید. تصمیم‌گیری سریع خطرناك‌تر و زیان‌آورتر از تصمیم‌گیری اشتباه است.

با فریاد و تهدیدكردن كارمند، شاید بتوانید مشكل را موقت حل كنید اما خود را فریب ندهید. مشكل را برای درازمدت حل نكرده‌اید و عصبانیت كارمندان را نیز به آن اضافه كرده‌اید.

* توجه‌تان را به مشكل معطوف كنید نه فرد

شاید یكی از كارمندان با سایرین سازگار نباشد و او را فرد مشكل‌دار می‌نامند. او همیشه ناراضی و ناراحت است و همكاری نمی‌كند. شاید او مشكل دارد. اگر با بررسی كامل و دقیق مشخص شد كه او مشكل‌آفرین است، توجه‌تان را به او معطوف كنید.

* خوب گوش كنید، خوب صحبت كنید

اجازه دهید كارمندان نظراتشان را آزادانه مطرح كنند، شما هم نظرتان را بگویید. با دقت به صحبت‌های كارمندان گوش كنید. فقط شما متكلم وحده نباشید.

* قاطعانه عمل كنید

پس از كسب اطلاعات با صرف وقت، صحبت با تمامی افراد درگیر و بررسی تمام شرایط، تصمیم‌گیری و عمل كنید. اگر موضوع را نادیده بگیرید،نظر كارمندان نسبت به شما به‌عنوان مدیر كارآمد و توانا تغییر می‌كند.

آنان تصور می‌كنند كه یا شما نمی‌توانید مشكل را حل كنید یا نسبت به آنان بی‌توجه هستید. شاید همه همكاران با تصمیم‌گیری شما موافق نباشند اما می‌دانند كه در حل مشكل دخالت كرده‌اید و آن را به پایان رسانده‌اید.

* با تهدید مشكل را حل نكنید

با فریاد و تهدیدكردن كارمند، شاید بتوانید مشكل را موقت حل كنید اما خود را فریب ندهید. مشكل را برای درازمدت حل نكرده‌اید و عصبانیت كارمندان را نیز به آن اضافه كرده‌اید.

همشهری

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

مدیریت را در خانه تجربه کنید

تعطیلات به یاد ماندنی

گرداب پنهان فرسودگی شغلی

آخر هفته ای متفاوت را تجربه کنید

روابط تان را بهبود بخشید

وداع با خستگی های روزانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.