تبیان، دستیار زندگی
یکی از خدمات ارائه شده توسط موسسه تبیان در هجدهمین نمایشگاه بین المللی قران کریم، «بانک صوت»است که شامل فایل های صوتی اعم از موسیقی، سخنرانی، شعر و داستان، قرآن، دعا و مناجات و.... می باشد. برای آشنایی بیشتر شما کاربران گرامی با بانک صوت موسسه گفتگوی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با بانک صوت تبیان

مصاحبه با حامد قاسمی مسئول بانک صوتی تبیان

یکی از خدمات ارائه شده توسط موسسه تبیان در هجدهمین نمایشگاه بین المللی قران کریم، «بانک صوت»است که شامل فایل های صوتی اعم از موسیقی، سخنرانی، شعر و داستان، قرآن، دعا و مناجات و.... می باشد. برای آشنایی بیشتر شما کاربران گرامی با بانک صوت موسسه تبیان گفتگویی با مهندس حامد قاسمی، یکی از فعالان در زمینه کتابخانه های تبیان داشتیم که در ذیل می خوانید:

تبیان: در خدمت آقای حامد قاسمی هستیم که در مورد فایل های صوتی موسسه تبیان برای ما توضیح بدهند که اصلاٌ فایل های صوتی چی هست و محتوای آنها چیست و به چه درد کاربرانی که به سایت مراجعه می کنند می خورد؟

- گنجینه صوتی تبیان از سال گذشته آغاز به کار کرده است و تا الان چیزی حدود 46 هزار فایل صوتی در آن آپلود شده است.

تبیان: در مورد صوت و تصویر یا فقط صوت؟

- خیر، فقط صوت، قسمت تصویر و انیمیشن جدا می باشد، یعنی در یک قالب دیگر تعریف می شود و به اسم «فیلم و انیمیشن» ذخیره می گردد. بانک صوت قسمت متنوعی است که شامل بخش هایی از جمله قرآن می شود که خود نیز زیرشاخه هایی دارد. بخش قرآن بانک صوت به قسمت های: آموزش قرآن، روخوانی قرآن ترجمه و قرآن تفسیر قرآن تقسیم می شود که این ها نیز به دو زیرشاخه ترتیبی و موضوعی تقسیم می شود. بخش بعدی قسمت «کلام مطهر» است که کلیه سخنرانی های آیت الله مطهری در آن گرداوری شده و در نوع خود بی نظیر می باشد، یعنی تمامی سخنرانی های موضوعی و نرم افزار های مربوط به وی به صورت جامع و کامل در بخش بان ک صوت تبیان جمع آوری شده است.

تبیان: آیا این مجموع سخنرانی ها به صورت موضوعی هم دسته بندی شده؟

بله دسته بندی شده و این قابلیت را دارد که شما می توانید با کتاب های ایشان مطابقت بدهید. بدین صورت که شما می توانید کتاب های آیت الله مطهری را مطالعه نموده و همزمان در بخش گنجینه صوتی به آن قسمت مورد نظر مراجعه نموده و صوت و متن آن را با یکدیگر مطابقت دهید.

بخش دیگر «بانک سخنرانی» می باشد. بانک سخنرانی شامل سخنرانی همه اساتید است که به دو صورت نام سخنران و هم موضوع سخنرانی در دسترس کاربران می باشد.

تبیان: این ها قابل دانلود هستند؟

بله، برخلاف کتابخانه متنی که قابلیت دانلود ندارد، قسمت صوت و فیلم از قابلیت دانلود برای کاربران برخوردار می باشد.

بخش بعدیبانک صوت تبیان، قسمت موسیقی می باشد که با استقبال زیادی مواجه شده است. البته تمامی فایل های موسیقی ذخیره شده بر اساس رویکرد قرآنی و فرهنگی که هماهنگ با سیاستهای سایت تبیان باشدانتخاب شده است. شاید در اوایل کاربران انتظار نداشتند که سایت تبیان قسمتی بنام  موسیقی هم داشته باشد اما با مراجعه به این بخش و مشاهده فایل های موجود در آن، به یکی از طرفداران اصلی بخش موسیقی تبیان تبدیل شدند.

تبیان: مثل اینکه تبیان تنها سایت رسمی است که فایل صوتی موسیقی دارد، من جای دیگری ندیدم که مانند تبیان فایل صوتی داشته باشد

این گفته رو نمی توان با اطمینان بیان کرد، ولی فرمایشات شما قابل احترام می باشد.

تبیان: فایلهای موسیقی فایلی است که بسیار خاص است و انتخاب موسیقی مقداری مشکل تر از انتخاب فایل های سخنرانی و فایل های دیگر است. در این زمینه چه راهکاری را انجام دادید که توانسته اید موفق باشید؟

- بیشتر سعی شده از موسیقی های سنتی ایران و به خصوص موسیقی های درون مرزی و مجاز که زیبایی های خاص خود را دارند، در سایت قرار داده شود.

تبیان: آیا برای فایلهای صوتی نیازسنجی شده که بدانید مخاطبین و مراجعه کنندگان چه نوع موسیقی را دوست دارند. آیا این فایل ها را فقط اعضایی که ثبت نام کردند می توانند از آن استفاده کنند یا هر کسی که مراجعه می کند می تواند استفاده بکند؟

- اول سوال دوم را جواب می دهم. نه دانلود این فایل ها برای همه آزاد است،مزایایی که برای افراد ثبت نام کرده و تائید نهایی سایت هستند شامل: مشاوره رایگان، استفاده از سیستم ارسال پیامک و غیره می باشد.

در خصوص سوال اول شما باید بگویم که در انتخاب موسیقی های سایت سعی برآن شده است که رویکرد ملی و مذهبی تبیان حفظ  و رعایت گردد.

تبیان: یعنی منظورتان این است که بیشتر رویکرد عرفانی داشته باشد؟

- چون بنده در فهرست نویسی این بخش نیز همکاری کرده ام، به یاد دارم که موسیقی های سنتی با موضوعات متنوعی در سایت قرار داده شده است، به همین منظور کاربران با تنوع بیشتری از این بخش استقبال کرده اند.

تبیان: حالا می فرمایید شما خودتان در موسیقی فهرست نویسی کردید آیا شما خودتان با موسیقی آشنایی دارید؟

- تا حدودی با انواع موسیقی آشنا هستم. اما تشخیص موسیقی سنتی از دیگر سبک های موسیقی کار پیچیده ای نیست.

تبیان: شعرها هم براتون مهم بوده در انتخاب، یعنی شعری که بیان می شده آیا براتون انتخابش تاثیرگذار بوده ؟

-  فکر می کنم قطعاً اینطوری بوده، چون موسیقی های سنتی با موضوع امام زمان (عج) و یا ائمه اطهار و یا موضوعات اجتماعی موجود می باشد و قطعاً در این زمینه کار شده و در انتخاب محتوا لحاظ شده است. اگر از بحث موسیقی خارج شویم، بخش های دیگر هم هستند که حضورتان معرفی کنم.

بخش «تیتراژ فیلم و سریال» که فایل صوتی تیتراژ فیلم و سریال های که در ماه رمضان یا به مناسبت های دیگر از شبکه های صدا و سیما پخش می شوند، در آن گنجانده شده است.

بخش دیگر «دفاع مقدس» است شامل فایل های صوتی که مربوط به این موضوع است، در آن جای داده شده است.

«دعا و مناجات» بخش دیگری است که کلیه ادعیه و مناجات به صورت صوت در اختیار کاربران قرار گفته است.

در بخش «شعر و داستان» تعداد زیادی از کتب اشعار و ... که به صورت گویا اجرا شده اند، به صورت کامل به روی سایت قرار دارد.

تبیان: منظور از کتاب صوتی چیست؟ می توانید در مورد آن توضیح بدهید؟

-  کتاب های مکتوب که توسط فردی خوانده می شود و صدای آن فرد ضبط می گردد را کتاب صوتی می گویند. تفاوت آن با شعر در این است که شعر به صورت نظم بوده و کتاب صوتی قالب نثر را دارد. به عنوان مثال: داستان نمایشنامه ها و یا اشعار سهراب سپهری که به صورت گویا اجرا شده است.

بخش دیگر بانک صوت، قسمت ائمه است، که مربوط به زندگینامه ائمه می باشد. در این بخش کلیه فایل های صوتی مربوط به مداحی ها و مولودی های ائمه اطهار در اختیار کاربران قرار داده شده است. به صورتی که برای هر امام معصوم، بخش جداگانه ای در نظر گرفته شده است.

در خصوص اما زمان (عج) باید عرض کنم که به دلیل کثرت فایل های صوتی موجود، بخش جداگانه ای به آن حضرت اختصاص داده شده است. در این بخش، ادعیه، مناجات، و کلیه مطالبی که پیرامون امام زمان هست، همه در این لینک قرار داده شده است. همچنین به شبهاتی که در خصوص ایشان مطرح می گردد نیز پاسخ داده می شود.

تبیان: سوال بعدی من در مورد امام زمان است. در اکثر اماکن و ادارات و نهاد ها روند فکری بر این اساس است حضرت ولی عصر وجود داشته و بسیار بر آن پای بند می باشند ولی نکته جالب اینجاست که سایت تبیان با رویکرد مذهبی و فرهنگی به شبهات وجود امام زمان (عج) پرداخته و پاسخگوی سوالات کاربران می باشد. فعالیت در این زمینه کاری بسیار دقیق و حساس و هم خطر ناک می باشد. در این خصوص توضیحی می دهید؟

ببینید مسئله شبهاتی که در این مساله مطرح شده اینقدر اهمیت داشته که یک لینک رو به خودش اختصاص داده و مطالب و اطلاعاتی که مربوط به این مورد راجع به آن بحث شده و جمع آوری شده، در این قسمت قرار داده شده است.

تبیان: به نظر شما برای کاربری که به تازگی قصد تحقیق و مطالعه در مسئله وجود امام زمان (عج) را دارد، آیا سایت تبیان پاسخگوی تمامی سوالات و شبهات وی می باشد؟ 

- باتوجه به اینکه بخش امام زمان به تازگی در سایت تبیان راه اندازی شده است،امکان ان وجود دارد که محتوای چندان قابل ملاحظه ای در اختیار کاربران سایت نباشد، اما همان گونه که قبلاً گفتم تا به الان حدود 46 هزار فایل صوتی بر روی سایت آپلود گردیده و هر روزه بر آن افزوده خواهد شد و امیدوار هستیم تا در آینده نزدیک بتوانیم پاسخگوی تمامی سوالات و شبهات ایجاد شده در ذهن کاربران خود باشیم.

بخش دیگر «مهارت های زندگی» است، این بخش از اهمیت ویژه ای برای خانواده ها برخوردار می باشد. به این دلیل که به مسائل قبل از ازدواج، دوران ازدواج و مسائلی که در طول زندگی مشترک با آن روبرو می شوند نیز پرداخته است. یکی از قسمت های مهم بخش مهارت های زندگی، مشاوره خانوادگی می باشد که تمامی فایل های صوتی در خصوص مشاوره های خواستگاری تا به دنیا آمدن فرزند را نیز در این بخش گنجانده شده است.

تبیان: آیا فایل مهارت های زندگی  به روز می شود؟

-  بله، قطعاً به روز می شود و دائماٌ محتوای کامل تر و جدید تر در دسترس عموم قرار می گیرد.

تبیان: آیا امکان ان وجود دارد که تمامی این فایل های صوتی به صورت یک مجموعه سی دی و یا دی وی دی در اختیار کاربران قرار بگیرد و یا دانلود از طریق سایت کافی می باشد؟

-  چون یکی از اهداف موسسه تبیان، بالا رفتن میزان بازدید از سایت می باشد، بر همین اساس تصمیم بر این است که کاربران با مراجعه به سایت تبیان، از مطالب مورد نیاز خود بهره مند گردند و با سایت نیز رابطه دوستی داشته باشند.

سایت تبیان به عنوان یکی از پربیننده ترین سایت های کشور می باشد که در سایت مقایسه ای «alexa» حائز رتبه برتر در این خصوص شده است.

تبیان: آیا امکان دارد که کاربری با شما تماس گرفته و درخواست فایل های  جدیدی را بکند؟

- بله اتفاقاً با توجه به نیاز آنها گنجینه صوتی خیلی گسترش پیدا کرده و تا چند ماه پیش همین بانک سخنرانی سه چهارم میزان الان بود و الان خیلی بیشتر شده و این میزان متناسب با نیاز کاربر بوده است.

تبیان: آیا می توانید کمی بیشتر درباره بخش دفاع مقدس صحبت کنید؟

-  بخش دفاع مقدس شاخه های زیادی را شامل می شود، از جمله کلیپ هایی که مخصوص خود جنگ هست، خانواده های شهدا و توصیف هایی که خانواده ها و دوستان شهدا از آنها دارند، ایامی که مربوط به دوران جنگ تحمیلی می شود و... تا جایی که مقدور بوده تمامی فایل های دفاع مقدس حمع آوری شده و در اختیار کاربران قرار گرفته شده است.

تبیان: در مورد کتاب های مربوط به جنگ تحمیلی چطور؟ آیا  این کتاب هاجزء کتابخانه هستند یا نه در بخش دفاع مقدس هم جا می گیرند؟

- اگر به صورت صوت باشد، مربوط به گنجینه صوتی می شود و جزو بخش شعر و داستان قرار می گیرند.

کاربرانی که علاقمند به استفاده از کتب جنگ تحمیلی می باشند می توانند از دو بخش شعر و داستان و دفاع مقدس به آن مراجعه نمایند.

تبیان: اگر مطلبی باقی مانده است بفرمائید؟

- بخشهای دیگر گنجینه صوتی شامل: اخبار و حوادث روز، مستندهای اجتماعی که معمولاً خود نیز به  قسمت هایی مانند: مستند شوک، پارتیهای شبانه، آسیب شناسی نخبگان و مواردی مثل جراحی بینی، فمنیست و شیطان پرستی در ایران و... می باشد. در بخش مستندهای اجتماعی کلاً به معضلات اجتماعی پرداخته شده است.  «مستندهای سیاسی» عنوان بخش دیگری از بانک صوت سایت تبیان است در در این بخش  سعی شده مواردی که مربوط به مسائل سیاسی جامعه می شود مانند:  برنامه های سیاسی و برنامه های مربوط به مسائل انتخابات، مسایلی مثل ایران و آمریکا و مستندات سیاسی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

بخش بعدی بانک صوت، بخش فیلمهای آموزشی می باشد که فایل های صوتی  مانند: آموزش هنر، رایانه، پزشکی و سلامت، آموزش ایمنی، دانستنیها، دانش و فناوری و... را ارائه می دهد.

بخش دیگر در گنجینه صوتی بخش نوآهنگ ها است. کلیه مراحل آماده سازی محتویات این بخش توسط همکاران ما در موسسه و به صورت اختصاصی انجام می شود

آخرین بخش، ماه ضیافت الهی نام دارد که این بخش با توجه به حلول ماه مبارک رمضان تهیه شده و شامل  تلاوت روزانه بخشی از قرآن و تفسیر آیات، احکام و دعا و مناجات های همان روز می باشد.

مصاحبه: وحید اسلام زاده

تنظیم: هومن بهلولی