تبیان، دستیار زندگی
وقتی فرد، طوری می‏نشیند که دست‏ها و پاهایش خیلی به بدنش نزدیک هستند، مثلا دست‏هایش را روی سینه بر روی هم تا کرده یا یکی از پاهایش را روی پای دیگر انداخته، به طور ناخودآگاه نشان می‏دهد: «من دارم چیزی را مخفی نگه می‏دارم.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دروغتان فاش می شود

چهره واقعی

زبان چشم‏ها 

از گذشته‏های خیلی دور، نگاه کردن در چشم طرف مقابل، یکی از نشانه‏های اثبات دروغگویی به حساب می‏آمده است. فردی که دروغ می‏گوید به هر طریق ممکن سعی می‏کند در چشمان طرف مقابل نگاه نکند. او به طور ناخودآگاه احساس می‏کند که می‏توان از طریق چشم‏هایش، درون او را دید در عوض ممکن است به پایین نگاه کند یا جهت نگاهش را مرتب از نقطه‏ای به نقطه دیگر عوض کند. بر عکس، هنگامی که ما راست می‏گوییم و یا از یک اتهام ناروا آزرده شده‏ایم، دوست داریم که نگاه‏مان را تا حد ممکن بر روی طرف مقابل متمرکز کنیم. یعنی به چشمان کسی که ما را متهم کرده خیره می‏شویم، طوری که انگار می‏خواهیم به او بگوییم: «تا وقتی که همه چیز روشن نشده نمی‏گذارم از اینجا بروی.»

وقتی که کمتر احساس امنیت می‏کنیم، فضای فیزیکی کمتری را اشغال کرده و دست و پاهایمان را تقریبا مانند یک جنین به بدن می‏چسبانیم.

حرکات بدن هرگز دروغ نمی‏گویند

بی‏حرکت بودن

دست‏ها می‏توانند به آسانی دروغ را آشکار کنند زیرا از آنها برای ایجاد اشارات و حرکات استفاده می‏شود. در عین حال دست‏ها خیلی راحت‏تر از پاها به چشم می‏آیند. اگر با دقت نگاه کنیم، دست‏ها و پاها می‏توانند به ما اطلاعات زیادی بدهند، دروغگو دست‏هایش را کمتر حرکت می‏دهد. اگر نشسته، ممکن است دست‏هایش را روی پاهایش بگذارد و اگر ایستاده، آنها را در دو طرف بدنش نگه دارد. ممکن است دست‏هایش را مشت کند یا آنها را در جیبش بگذارد. شاید هم انگشت‏هایش را در هم قلاب کند .معمولاً باز گذاشتن کامل انگشت‏ها، نشان می‏دهد که فرد، در حال پنهان کاری نیست. آیا تا به حال متوجه شده‏اید وقتی در مورد آنچه می‏گویید، به شدت شور و هیجان دارید، مدام دست‏هایتان را تکان می‏دهید و با این کار، بر موضوع مورد نظر تاکید کرده و اشتیاق خودتان را منتقل می‏کنید؟ و آیا تاکنون متوجه شده‏اید و وقتی به آنچه که می‏گویید، اعتقادی ندارید، زبان بدنتان این احساس را منعکس می‏کند و معمولاً حرکتی انجام نمی‏دهید؟ علاوه بر آن، اگر شما از کسی چیزی بپرسید و او کف دست‏هایش را بر هم بگذارد یا آنها را مشت کند، این علامت نشان دهنده یک حالت تدافعی و میل به کناره‏گیری است. اگر در اثر یک اتهام یا سوال‏های پی در پی، واقعا گیج شده باشد، کف دست‏هایش را به سمت بالا باز می‏کند. انگار که قصد دارد بگوید: «متوجه منظورت نمی‏شوم، بیشتر توضیح بده.» یا «من هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارم.»

مخفی کاری

مخفی کردن یک مطلب

وقتی فرد، طوری می‏نشیند که دست‏ها و پاهایش خیلی به بدنش نزدیک هستند، مثلا دست‏هایش را روی سینه بر روی هم تا کرده یا یکی از پاهایش را روی پای دیگر انداخته، به طور ناخودآگاه نشان می‏دهد: «من دارم چیزی را مخفی نگه می‏دارم.» تا کردن دست‏ها و پاها ممکن است به این خاطر باشد که او احساس می‏کند باید مراقب خودش باشد. هنگامی که ما احساس راحتی و اطمینان می‏کنیم، تمایل داریم حالتی آزاد داشته باشیم- در این حالت، معمولا یک فضای فیزیکی معمولی را اشغال می‏کنیم. اما وقتی که کمتر احساس امنیت می‏کنیم، فضای فیزیکی کمتری را اشغال کرده و دست و پاهایمان را تقریبا مانند یک جنین به بدن می‏چسبانیم.

نشان دادن حرکات ساختگی

در این وضعیت، حرکات و اشارات دست، معمولا خشک و ساختگی به نظر می‏رسند. این رفتار را می‏توان به راحتی در هنرپیشگان و مدیران تازه کار دید. آنها تلاش می‏کنند به وسیله حرکاتشان ما را متقاعد کنند که دارند عقایدشان را با شور و هیجان بیان می‏کنند اما حرکاتشان به هیچ عنوان نرم و روان نیست و مشخص است که این حرکات، ساختگی‏اند و طبیعی نیستند.

بانوی شرقی

تنظیم برای تبیان: کهتری

توصیه می کنیم برای پندآموزی  و آگاهی بیشتر از افراد فریب کار با ما در فیلم و انیمیشن همراه باشید. همچنین در کتابخانه تبیان با آثار دروغ آشنا شوید. "دروغ"

مقالات مرتبط

مسئله دروغگویی كودكان

دروغ گوهای کوچولو!!

وقتی که بچه ها دروغ می گویند!

با کودکانی که دروغ می گویند چه کنیم؟

چهره برزخی دروغگویان

وقتی بابا دروغ گفت...  

تعارف خوبه اما به اندازه!  

خود شیفته ها نخوانند 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.