تبیان، دستیار زندگی
در حاشیه بازدید بیژن نوباوه؛ نماینده محترم مجلس شورای اسلامی از غرفه تبیان، گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما داشته است که در ذیل می خوانید:...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوباوه: تبیان می تواند منبع بسیار ارزشمندی برای ایرانیان خارج از کشور باشد

بیژن نوباوه؛ نماینده مجلس شورای اسلامی

در حاشیه بازدید بیژن نوباوه؛ نماینده محترم مجلس شورای اسلامی از غرفه تبیان، گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما داشته است که در ذیل می خوانید:

تبیان: لطف کنید در مورد موسسه تبیان و غرفه اش که آلان در خدمت شما هستیم بفرمایید شما موسسه،سایت، غرفه را چگونه دیدید؟

در واقع نمایشگاه می شود گفت یک شأمه ای بسیار کوچک و ظاهری از یک محتوای اصیل می تواند باشد. این جا هم چیزی به عنوان تبیان، فقط چندتا تابلوست و سایتی که ارائه شده است. تبیان را باید از نزدیک باهاش آشنا شد. من با تبیان حداقل از پنج یا شش سال پیش آشنایی نزدیک دارم و بعضی از نیازهایم را از تبیان می توانم مرتفع بکنم. من فکر می کنم سایت تبیان در واقع می تواند خیلی بهتر از اینی که الان هست باشد و البته رشدی که الان کرده به نسبت چند سال پیش بسیار چشم گیر است به خصوص با این سایت جدید اندیشمندان که در واقع در حال احداث و تجهیز است، به نظر من می تواند یک حرف تازه ای را بگوید و یا فکر می کنم یک بخشش هم مربوط به یک نگاه تازه است اگر ما مذهب را فراگیرتر از آنچیزی که در انظار مردم و بین جامعه هست در نظر بگیریم و مذهب بتواند پاسخگوی همه نیازهای جامعه باشد مثلا شاید شما امروز نگاه کلاسیک و دانشگاهی داشته باشید در همه زمینه های حتی هنر، بهداشت، آموزش اخلاق، روانشناسی، همه این ها را اگر مجموعه ای در نظر بگیریم هرچه قدر این مطالب در داخل سایت آموزشش بیشتر باشد که ما کم هم نداریم افرادی که هم آموزش می دهند هم صاحب نظر هستند و در واقع میزان مراجعات ما به سایت بیشتر خواهد شد یعنی هرچقدر سایت تبیان بتواند کاربردی تر باشد و به میزان خودش بتواند بخش بیشتری از نیازهای مردم را مرتفع بکند با توجه به شرایط جدیدی هم که به وجود آمده من فکر می کنم شرایط برای سایت های رایانه ای و وبلاگ ها بسیار بسیار فراهم هست چراکه دولت الکترونیکی که قرار است که شکل بگیرد و بالاجبار فضایی که به مردم تحمیل می کند به دلیل مسائل اقتصادی، رفت و آمدها، عدم دسترسی به کتابخانه های بزرگ به اساتید فن، همه این ها مردم را مجبور می کند که بیشتر نیازشان را از طریق رایانه و شبکه های اینترنتی و شبکه های مجازی تأمین بکنند و این فضا بسیار بسیار فرصت استثنایی است و من فکر می کنم هر سایت و وبلاگی که الان از نو شروع بکند به فعالیت ونیازهای مردم را مرتفع بکند در آینده جایگاه بسیار بزرگتری نیز خواهد داشت.

بیژن نوباوه؛ نماینده مجلس شورای اسلامی

تبیان: موسسه تبیان یک کار اطلاع رسانی و فرهنگی انجام می دهد توجه دارید که کار فرهنگی و اطلاع رسانی یک کار فوق العاده گسترده و بی پایانی است یعنی از صفر می تواند شروع بشود تا صد، و این تقسیم بندی یک مقدار کار مسئولان را بسیار بسیار سخت می کند از آنجایی که ما در شرایط خاصی هستیم به اسم جنگ نرم افزاری. شما توصیه ای که اگر با وجود شناختی که از موسسه و سایت دارید توصیه یا راهکای برای مسئولین وبخش های مختلف، حتی چه به صورت انتقادی باشد و چه به صورت راهنمایی باشد که فکر می کنید مثلا اگر این کار انجام شود نتیجه بخش تر و بهتر است؟

من فکر می کنم که بزرگترین اشکالی که در نظاممان داریم، ما نگاهمان به نرم افزارها و تکنولوژی های جدید ابتدا یک نگاه سلبی است یعنی همیشه آن را به عنوان یک دشمن محسوب می کنیم بعد از اینکه مجبور شدیم شروع می کنیم با اون به کار کردن و برای آن برنامه ریزی کردن. ما در مورد تلویزیون، رادیو، فضای اینترنت، فضای آی تی که الان داریم باهاش برخورد می کنیم همیشه یک برخورد سلبی داشتیم و متاسفانه این نگاه عقب مانده و ضعیفی است. به لطف خدا ما الان آمدیم فهمیدیم مثلا به طور مثال شما اگر ببینید ما برای اینترنت یک زبان فارسی طراحی کرده بودیم با توجه به واقعیتی که اینترنت دارد در جامعه ما، امروز وزارت علوم ما مثلا به دانشجوهایی که در روستا هستند توصیه می کنند که اینترنتی ثبت نام بکنند، یعنی ما این واقعیت را پذیرفتیم. اگر ما بیاییم برنامه ریزی بکنیم، من در ابتدا عرض کردم بزرگ ترین اشکال نظام اسلامی ما این است که در فضای آی تی بسیار ضعیف عمل کرده و اصلا نیامده برنامه نویسی بکند و اگر ما گوگل فارسی داشته باشیم دیگر نگاه به گوگل آمریکایی و اروپایی نخواهیم کرد، آیا آنها می توانند که هرچه خواستند به خورد مردم ما بدهند؟ ما بپذیریم بسیاری از مراجعات مردم به اینترنت فکر کنم بالای 50 یا 60 درصد نیازشان است و این نیست که مثلا آنها به سمت چیزهایی که نخواسته. این رو به عنوان پیشنهاد می گویم ما اگر همین تبیان را به شکل کاربردی و شکلی که بتواند بیشترین پاسخگوی نیاز مردم باشد نه تبلیغات. این تعریفی که از فرهنگ می شود بعضاً تعریف ناصحیحی است، آیا فرهنگ 4 تا مقوله خاص است؟ خیر،فرهنگ همه چیز است و هرآنچه که جامعه به آن نیاز دارد می تواند فرهنگ باشد. سایت ها و وبلاگ ها و اصولاً فضاهای مجازی که بتواند این فضا را بیشتر دست بگیرد. به نظر من خود تبیان جزء بهترین هایی بوده با فکر بالغ شروع به کار کرده این فضا را شما باید گسترش بدهید و هرچه قدر که این فضا گسترش پیدا بکند باور کنید نیاز ما را به خارج کم خواهد کرد و از  آن فضای تخریب فکری و فضای اخلاقی به نسبت دور خواهیم شد و این بزرگترین پیشنهاد من به تبیان است.

بیژن نوباوه؛ نماینده مجلس شورای اسلامی

تبیان: اینترنت وارد ایران شد بدون هیچ گونه نظارتی بر روی آن جای خودش را در جامعه باز کرد ولی متاسفانه بعد از اینکه این جا باز شد و مردم بهش عادت کردند کم کم محدودتر شد و الان به اصطلاح ما اسم فیلترینگ را می شنویم. ولی چرا نظام جمهوری اسلامی این کار را نکرد که این فیلترینگ فقط برای ایران نیست، شما در همه جای دنیا این فیلترینگ را می بینید و شما در هیچ جای دنیا وجود ندارد که اینترنت آزاد به بچه ها و کارمندان و خانواده ها قراربدهد. الان تصور عامه در مردم این است که همه جا اینترنت آزاد استفاده می کنند و می توانند به همه چی دسترسی پیدا بکنند و در کشور وجود ما وجود ندارد در صورتی که واقعیت ندارد و در دنیا وجود ندارد که مثلا یک کودک یک انگلیسی یا یک فرانسوی به اینترنت به هر جاییش که میخواد دسترسی پیدا بکند؟ نه اینطور نیست و خیلی محدود است. شما بفرمایید آیا میشود روی این مسئله کار کرد؟

فضای اطلاعاتی نه به عنوان اینترنت یا هر چیز دیگر موارد مثبت و منفی دارد می تواند مخل امنیت باشد یا می تواند آگاهی بخش باشد. اگر یک کشوری بیاید ادعا کند که نه همه مسائل که در اینجا هست دشمن ازش استفاده نمی کند و نیازی به فیلترینگ نیست. اسم کلمه فیلترینگ کلا بار منفی دارد و اصلا نباید اینها را مطرح کرد هر آن چیزی که به درد جامعه می خورد، جامعه ما جامعه بالغی است و حتما باید بیاید و تصفیه شود، آب خوب است ولی هر آبی خوب نیست. من بحثم این است که واقعا قبل از اینکه این فضا را بخواهیم مطرح کنیم که در جامعه سانسوراست یا فیلترینگ هست،ما بیاییم خوراک دهیم، یعنی اول چاه را بکنیم و سپس منار را بدزدیم. ما می توانیم به مردم بگوییم اول این را نگاه بکنید، امکانات و آگاهی بخشی ما این است بعد اون را نگاه نکنید. وقتی ما امکانات خوبی داشته باشیم مطمئنا مردم به سمتی که باید بروند حرکت می کنند.

تبیان: در یک جمله آن چیزی را که از تبیان متوجه شدید را برای ما تعریف کنید.

نمیتوانم در یک یا چند جمله بگویم ولی تبیان یک سایت و یا یک نهضت نرم افزاری آگاه است یعنی آگاهانه حرکت می کند. من حتی وقتی دلم بگیره روضه خوانی را از تبیان گوش می کنم . این نشان می دهد که انسان می تواند همه نیازهای خود را از تبیان برطرف کند هر چه قدر این فضا گسترده تر شود به نظر من تبیان موفق تر خواهد شد و این تبیان الان یک شخصیت و یک وزنه خوبی در جامعه دارد.

مصاحبه: وحید اسلام زاده

تنظیم: هومن بهلولی