تبیان، دستیار زندگی
پاهای شما بخش مهمی از بدن تان هستند. اگر آن ها را نداشتید نمی توانستید بایستید، قدم زنان به این طرف و آن طرف بروید یا بدوید. پاهای شما دایماً به سختی کار می کنند. آن ها خسته می شوند، عرق می ریزند و در نتیجه بو می گیرند. تصور کنید در یک روز گرم به بیرون م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا پای ما بو می گیرد؟

چرا پای ما بو می گیرد؟

پاهای شما بخش مهمی از بدنتان هستند. اگر آن ها را نداشتید نمی توانستید بایستید، قدم زنان به این طرف و آن طرف بروید یا بدوید. پاهای شما دایماً به سختی کار می کنند. آن ها خسته می شوند، عرق می ریزند و در نتیجه بو می گیرند. تصور کنید در یک روز گرم به بیرون می روید و ساعت ها به گردش و تفریح می پردازید، مثلاً به شهربازی می روید. حال کمی به پاهای خود فکر کنید! تمام مدت که به خوش گذرانی پرداخته اید آن ها در کتانی یا کفش تان محبوس بوده اند. در راه برگشت، در اتوبوس، پاهایتان را از کفش در می آورید. احساس خوبی دارد؛ اما پایتان بو می دهد و سر و صدای دیگر مسافران در می آید: «آه! چه بوی بدی.»، «وای چه بوی وحشتناکی!»، «این دیگر بوی چیست؟»، «چه کسی کفشش را در آورده است؟»

بوی بد پا به خاطر باکتری هاست. باکتری ها دوست دارند در مکانی تاریک و نمناک زندگی کنند. داخل کفشی که از عرق پا خیس شده است، یکی از بهترین مکان ها برای زندگی باکتری هاست. اگر شرایط زندگی برای باکتری مهیا باشد آن ها در کفش شما به مهمانی و جشن می پردازند. این باکتری ها سلول های مرده ی پوست پا و چربی موجود در عرق پا را می خورند. وقتی تکثیر یافتند و از آنچه گفتم تغذیه کردند، دافعه ی شان را به صورت اسیدهایی از خود دفع می کنند. این همان اسیدها هستند که بوی بدی دارند.

10 تا 15 درصد از مردم بوی پایشان خیلی بد است. چرا؟ چون پای آن ها بیشتر عرق می کند و مکان مناسبی برای زندگی نوعی باکتری مخصوص به نام «مایکروکاکوس سدنتاربوس» می شود. این باکتری ها غیر از این که اسید بد بو از خود تولید می کنند ماده ی دیگری به نام ترکیب گازی سولفور از خود به جا می گذارند. ترکیبات سولفوری بوی وحشتناک و غیر قابل تحملی دارند. اگر تخم مرغ گندیده ای را بو کشیده باشید، متوجه می شوید که این ترکیبات چه بوی بدی دارند.

شما در مقابل بوی پایتان چه کاری می توانید انجام دهید؟

خب، حال که از چگونگی بو گرفتن پا صحبت کردیم بیایید ببینیم در مقابل آن چه کاری از ما بر می آید. مسلما شما نمی توانید از ایجاد بوی بد در پایتان جلوگیری کنید؛ اما اگر کاری کنید که پایتان عرق نریزد یا کم تر عرق کند، می توانید بوی پایتان را کم تر کنید.

برای کاهش عرق پا این کارها را انجام دهید:

- تمیز باشید و نظافت را رعایت کنید.

چرا پای ما بو می گیرد؟

- هر روز پایتان را بشویید. اگر پایتان را در تشت آب قرار دهید، بهتر از این است که با شیلنگ فقط روی آن آب بریزید. وقتی هم که شست و شوی پایتان تمام شد آن را حتماً خشک کنید.

- جوراب های مناسب و اندازه ی پایتان بپوشید.

- جوراب هایی که از جنس کتان، پشم و بافتنی هستند، و بیشتر ورزش کاران از آن ها استفاده می کنند، عرق پا را در خود جذب می کنند و می گذراند پوست پا تنفس کند. این جوراب ها خیلی خوب و مناسب اند. اگر می توانید، از آنها استفاده کنید. هر وقت هم جوراب تان از عرق پایتان خیس شدند، آن ها را عوض کنید.

- کفش های شما نباید خیلی تنگ باشند.

- اگر کفش شما بیش از حد تنگ و کوچک باشد، مطمئن باشید که پایتان بیش از حد عادی عرق می کند.

- کفش های تان را عوض کنید.

- پوشیدن یک جفت کفش به طور دایم باعث می شود بوی بد بگیرد و بوی آن هر روز بیشتر و بدتر شود. اگر دو جفت کفش دارید، آن ها را به صورت متناوب بپوشید. اگر هم نه، هر بار که از بیرون می آیید، بگذارید کفش تان کاملاًَ خشک شود.

- آن جرم ها را بکشید.

- اسپری هایی هستند که باکتری ها را از بین می برند. اگر بتوانید از آن اسپری ها برای کشتن باکتری های داخل کفش تان استفاده کنید کمک خوبی به شما خواهد کرد. از صابون های ضد باکتری نیز می توانید استفاده کنید. با این صابون ها پایتان را بشویید. قرار دادن کفش در آفتاب نیز در کشتن باکتری های داخل آن کمک می کند.

- کفش یا کفی کفش تان را بشویید.

چرا پای ما بو می گیرد؟

- بعضی از کفش ها مثل کتانی را می توان شست. کفی کفش ها نیز قابل شست و شو هستند. شستن آن ها روش بسیار خوبی برای خلاصی از باکتری ها و بوی بد کفش است. بعد از این که شستن آن ها را به پایان رساندید حتما خشک شان کنید.

- از پوشیدن کفش هایی که از جنس پلاستیک هستند بپرهیزند.

- جنس پلاستیک نمی گذارد پوست پا تنفس کند و باعث می شود عرق زیادی از آن خارج شود و در نتیجه بوی بدی بگیرد.

پایتان را برهنه کنید.

- سعی کنید گاهی اوقات نیز از دمپایی ها یا صندل های مخصوص بیرون استفاده کنید و از پوشیدن کفش به طور همیشگی بپرهیزید. بگذارید پاهایتان هوای آزاد بیرون را تجربه کنند و به راحتی تنفس کنند. مخصوصا شب ها  این کار را انجام دهید.

- اگر با انجام این کارها هنوز از بوی بد پا رنج می برید، از پدر یا مادر بخواهید برایتان کفی ها یا پودرهای ضد عرق و ضد بو تهیه کنند. اگر باز هم نتیجه ای نگرفتید، می توانید به دکتر مراجعه  کنید تا اگر پایتان به طور غیر عادی عرق می کند تشخیص دهد دلیل آن چیست.

- برای بیشتر مردم بوی بد پا قابل کنترل است. بدترین چیز در مورد بوی بد پا این است که باعث می شود فرد در جمع خجالت بکشد. اگر شما هم در چنین وضعیت هایی گرفتار شوید، سعی کنید تا می توانید از در آوردن کفش تان در جمع خودداری کنید؛ مثلا موقعی که در اتوبوس یا تاکسی نشسته اید یا در مدرسه هستید و لازم نیست کفش تان را در آورید، آن را در نیاورید.

- در خانه که هستید پایتان را برهنه نگه دارید و بگذارید در هوای آزاد تنفس کند. اگر پای شما خشک و تمیز باشد، باکتری های تولید کننده ی بو مجبور می شوند غذای شان را جای دیگر پیدا کنند و دیگر کاری به کار شما و پاهایتان نخواهند داشت.

ماهنامه پوپک_مترجم: سید حسن حسینی
تصویر:مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

آیا حیوانات حواس خاصی دارند؟

چرخه نیتروژن چیست؟

عوامل آسیب رساننده به مغز

چرا باید دست هایمان را بشوییم؟

کما(اغماء) چیست؟

مسمومیت غذایی

وزن کم کنید تا سالم تر بمانید

ژن چیست؟

سیاه زخم چیست؟

چرا هنگام سرما می‌لرزیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.