توحید ناقص و توحید کامل
برای توضیح بیشتر نیاز به بیان توحید ناقص و کامل می باشد. توحید ناقص، آن توحیدی است که اقرار به وحدانیت می کند، و از نظر فقهاء احکام فقهی بر چنین فردی که اعتراف به توحید و نبوت داشته، مرتب می شود. واز نظر عرفاء و اهل طریقت او در عالم طبیعت ظهور دارد ولی در عالم ملکوت جلوه ای ندارد. اما توحید کامل، آن توحیدی است علاوه بر اقرار به توحید و نبوت سیری در باطن و درون جهان می کند، و از عالم ملک و جبروت می گذرد. چنین انسانی توحید او کامل است بدان جهت که از سفر ناقص پشت کرده و داخل در حریم سفر تام شده یعنی رسیدن به مقصد، و مقصود را در آن جا دیدن. قرآن به پیامبرش (ص) بیرون رفتن از توحید ناقص را دستور می دهد، و از اندیشیدن در عالم طاهر، او را به تامل در جهان ملکوت امر می کند، و او را از مجرای فیض خالقیت تدبر می دهد.
سیره ماه رمضان و روزه داران/ مهدی احدی امیر کلائی
برای خرید اشتراک کتاب کلیک کنید.
برای خرید کتب اسلامی کلیک کنید.