تبیان، دستیار زندگی
نیاز به دلبستگی، دوست داشتن و دوست داشته شدن و دریافت حمایت عاطفی برای همه ی افراد، بسیار مهم است. زمانی که فردی احساس می کند کسی او را دوست می دارد و مورد حمایت عاطفی قرار گرفته است، اثرات مثبت و شگرفی روی سلامت جسم و روان خود پیدا کرده و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق را هدیه دهید

با «آرامش واقعی» عشق خود را به همسرتان هدیه کنید!

پژوهش های به عمل آمده نشان می دهد که در میان همه ی ملل، رضایت از ازدواج بیش از رضایت از کار، وضع مالی، موقعیت های اجتماعی و... در شاد بودن افراد سهم دارد. آمار نشان می دهد افراد ازدواج کرده احساس رضایت بیشتری از زندگی دارند و کم تر از افراد ازدواج نکرده به افسردگی دچار می شوند. افزون بر آن، میان طلاق و افسردگی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

قلب رنگی

می گویند 3 نوع عشق وجود دارد:

1- دوست داشتن کسانی که به ما وابسته اند؛ مانند عشق مادر و پدر به فرزندان

2- دوست داشتن کسانی که ما را می پذیرند، به ما احساس ایمنی و آرامش می بخشند، اعتماد ما را تقویت می کنند، ما را کمک کرده و هدایت می نمایند.

3- دوست و دلخواه یکدیگر بودن و به صورت عاشق و معشوق در کنار هم بودن.

با ازدواج درست و آگاهی و کسب مهارت های ضروری می توان ازدواج موفقی داشت و ازدواج موفق، هر 3 نوع عشق را به زن و شوهران هدیه می دهد.

افراد ازدواج کرده احساس رضایت بیشتری از زندگی دارند و کم تر از افراد ازدواج نکرده به افسردگی دچار می شوند

نیاز به دلبستگی، دوست داشتن و دوست داشته شدن و دریافت حمایت عاطفی برای همه ی افراد، بسیار مهم است. زمانی که فردی احساس می کند کسی او را دوست می دارد و مورد حمایت عاطفی قرار گرفته است، اثرات مثبت و شگرفی روی سلامت جسم و روان خود پیدا کرده و زندگی خوبی را تجربه می نماید.

- همه نیاز دارند درک شوند و مورد حمایت عاطفی قرار گیرند.

- همه نیاز دارند عشق پایدار و ژرفی را تجربه کنند.

- اهداف مشترک و هم سو بودن برای همسران، از زیبایی های بی نظیر زندگی مشترک به حساب می آید.

- عشق در بین عواطف، از قدرت شگرفی برخودار است.

- عشق، همدلی، مسوولیت پذیری، روراستی و صداقت، تفریح و احساس امنیت در کنار هم، برای زندگی زناشویی بالنده و پربار، ضروری ست.

قلبها

همان طور که می دانیم زندگی زناشویی با انتظارات زوج ها از هم شروع می شود، حال ببینیم چه عواملی موجب می شود که آن انتظارات برآورده نشود؟

زوج ها در زندگی مشترک با وجود انتظاراتی که از هم دارند، اما با تفکر خود به مسائل نگاه می کنند؛ در واقع این زن و شوهران هستند که با توجه به بینش شان و این که همسر و دیگران را چگونه ببینند، نیازها و انتظارات همسرشان را برآورده می سازند.

وقتی کسی را می خواهیم دوست بداریم، می توانیم بسیار صبور باشیم، اشتباه های او را نادیده بگیریم، به سلیقه و طرز فکر او احترام بگذاریم و کم تر عقیده ی خود را به او تحمیل کنیم. در واقع، نوع تفکر و احساسی که نسبت به دیگران داریم، به رفتار آنان بستگی ندارد، بلکه به طرز فکر خودمان مربوط می شود.

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که در آغاز آشنایی، چرا زوج ها نسبت به هم احساس خوبی دارند؟ برای این که زن و مرد، هر دو با خوش بینی و نظر مثبت و علاقه یا شیفتگی خود را بروز می دهند، هر دو بر نقاط مثبت همدیگر تمرکز دارند و کم تر حاضر می شوند عقیده ی خود را بر دیگری تحمیل ساخته و درصدد تغییر و شبیه سازی همسرشان با خودند.

به نمونه ی زیر توجه نمایید:

در اوایل ازدواج، محسن و معصومه به رستوران می روند؛ معصومه در موقع غذا خوردن، غذایش روی لباسش ریخته می شود، محسن بلافاصله دستمال کاغذی برداشته و می گوید: عیبی ندارد، می توانم در پاک کردن آن، کمکت کنم؟

در ادامه ی غذاخوردن، محسن می گوید: آه! یادم رفت آن عکس ها را برایت بیاورم.

معصومه جواب می دهد: اصلا مهم نیست؛ من هم گاهی فراموش کار می شوم.

زمانی که فردی احساس می کند کسی او را دوست می دارد و مورد حمایت عاطفی قرار گرفته است، اثرات مثبت و شگرفی روی سلامت جسم و روان خود پیدا کرده و زندگی خوبی را تجربه می نماید.

چند سال بعد از ازدواج، وقتی همان صحنه تکرار شده و غذا روی لباس معصومه می ریزد؛

محسن می گوید: چرا این قدر دست و پا چلفتی هستی؟ هنوز آداب درست غذاخوردن را یاد نگرفته ای؟

اگر محسن بگوید: یادم رفت عکس ها را برایت بیاورم.

معصومه می گوید: اگر برایت اهمیت داشتم، حتماً می آوردی؛ فراموش کردنت به خاطر این است که مرا دوست نداری!

و...

به راستی در طول چند سال زندگی  مشترک، چه اتفاقاتی افتاده که بینش زوج ها نسبت به هم این قدر تغییر کرده است؟

بیشتر زوج ها پس از تشکیل زندگی مشترک به علت برآورده نشدن بخش بزرگی از نیازهای احساسی و عاطفی، جنسی، مالی، حمایتی و استقلالی شان، دست به کار شده و وقت زیادی را صرف جست وجوی عیب های همسر یا فامیل او می کنند و با بیان این که واقع بین هستم، روی نقاط منفی طرف مقابل تمرکز کرده و کم تر به خصوصیات مثبت همسر خود توجه و تمرکز می کنند.

قلب شیشه ای

به طور کلی بسیاری از همسران برای دفاع از افکار منفی شان، نیات خود را پشت جمله ی «من آدم واقع بینی هستم.» پنهان می سازد.

باید توجه داشت که هر زن و شوهری و به طور کلی هر کسی، واقعیت های زندگی اش را با توجه به تجربه، آگاهی، باورها، اندیشه و احساس ها و شرایط روانی و جسمانی خود خلق می کند.

متاسفانه زوج های امروزی تحت تأثیر آگهی های تبلیغاتی و الگوهای تکراری و اکثراً غلط برای رفاه و آسایش و تظاهر به دارندگی، ارزش زیادی قائل اند و بیشتر فشارهای روحی آنان در اثر «اعتیاد به آسایش» به وجود می آید. در واقع بسیاری از زوج ها ندانسته، آرامش خود را فدای آسایش می کنند زوج هایی که زندگی مشترک موفقی دارند، به خوبی می دانند عشق و آرامش، دو یار جداشدنی اند؛ اگر به دنبال عشق باشید، آرامش بیشتری پیدا می کنید و اگر دنبال آرامش باشید، عشق بیشتری می یابید.

باید توجه داشت که آرامش و امنیت واقعی در اندیشه ی انسان شکل می گیرد نه جایی دیگر؛ با آرامش، تعادل و توازن به وجود می آید. تعادل و آرامش ذهن، منبع قدرت و توانایی هر زن و مردی است. با آرامش و آگاهی است که می توانید عشق خود را به همسرتان به درستی هدیه کنید. پس ذهن تان را از افکار و احساسات منفی و نامناسب پاک ساخته و زندگی مشترک موفقی بسازید و برنده شوید. خوشبخت ترین دوران زندگی ما، وقتی است که به دیگران کمک می کنیم، در حالی که بیش ترین احساس تنهایی ما، موقعی است که هدف اصلی مان امنیت شخصی باشد.

ماهنامه شادکامی و موفقیت- دکتر میرعماد الدین فریور

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- تنظیم: مریم عطاریان

مقالات مرتبط

تنفس در بهشت زناشویی

چگونه با هم خلوت کنید

دوست داشتن چه نشانه هایی دارد؟

رسم عاشقی

عاشقانه ها ی منطقی

ازدواج عاشقانه و رضایت از زندگی

چرا عشق کافی نیست؟

مهر من نثار تو

قلبش را برای خود نگهدارید

ساده دوستم داشته باش

خریدار نگاه پر از عشق

در قلب او بکارید

کاربران محترم می توانند سوالات خود در این زمینه را از اینجا بپرسند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.