تبیان، دستیار زندگی
اگر شما به سخنی که مطرح می‌شود ایراد دارید، ایراد آن را مطرح کنید و نقد کنید، عیب ندارد ما گوش می‌دهیم؛ بالاخره یا رد می‌کنیم یا می‌پذیریم مساله، مساله فکری و فرهنگی است چرا عده‌ای آن را تبدیل به دعوای سیاسی می‌کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاع تمام قد احمدی نژاد از مشایی

محمود احمدی نژاد

محمود احمدی‎نژاد برای چندمین بار طی روزهای اخیر به دفاع از مواضع اسفندیار رحیم مشایی پرداخت و سخنان وی را حرف دولت عنوان کرد.

رئیس جمهور در حاشیه‌ جلسه‌ دولت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در ارتباط با سخنان مشایی درباره مکتب ایرانی و انتقاداتی که به این سخنان شده است، اظهار کرد: ما همه باید کمک کنیم که نظرات موافق و مخالف گفته شود و هرکس فکر و اندیشه‌ای دارد آن را بیان کند، نظریات مطرح شود و دیگران نیز اگر مخالف هستند، نظرات خود را مطرح کنند. نباید فضا را صفر و صد کنیم و نباید وقتی کسی اظهارنظر کرد عده‌ای بیایند با خط‌کشی به گونه‌ای رفتار کنند که گویی دعوا وجود دارد. این خوب نیست. در نظام جمهوری اسلامی ایران افراد باید نظرات خود را بگویند. نظرات مخالف گفته شود.

وی افزود: یک حساسیت روی آقای مشایی ایجاد کردند که این حساسیت عادی نیست. غیرعادی است. هر مطلبی که گفته می‌شود قسمتی از این مطلب را می‌زنند و روی آن مطلب شروع به تبلیغات می‌کنند و هرچه آقای مشایی در آن مورد توضیح می‌دهد می‌گویند قبول نداریم.

حقیقت این است که ایران کانون اسلام ناب است و ایران بالاترین نقش را در ترویج اسلام ناب داشته باشد. نقش ایران یگانه است و این به معنی ملی‌گرایی نیست، بلکه این سخنان به معنی شکر کردن خدا و تذکر به مسوولیت‌هاست. وقتی که ما از ملت ایران تعریف می‌کنیم این بیانگر این است که ملت ایران مسوولیت زیادی دارد

وی ادامه داد: این روش‌ها درست نیست. ملت ما جزو آزاده‌ترین ملت‌های دنیاست. آقای مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور است و من به ایشان اعتماد کامل دارم. ایشان مومن به اصول جمهوری اسلامی ایران و اندیشه‌های انقلاب هستند. مومن به خط ولایت و انسانی پاک هستند. ایشان نظر می‌دهند، دیگران نیز نظرات‌شان را مطرح کنند. دعوایی نیست. اگر نظرات ایشان را قبول ندارید عالمانه نقد کنید. نباید فضا را صفر و صد کنید یا کفر و ایمان کنید. ممکن است کسی اندیشه‌ای داشته باشد، نظری داشته باشد و عده‌ای آن را قبول نداشته باشند. باید در فضایی عالمانه نقد صورت بگیرد. حقیقت این است که ایران کانون اسلام ناب است و ایران بالاترین نقش را در ترویج اسلام ناب داشته باشد. نقش ایران یگانه است و این به معنی ملی‌گرایی نیست، بلکه این سخنان به معنی شکر کردن خدا و تذکر به مسوولیت‌هاست. وقتی که ما از ملت ایران تعریف می‌کنیم این بیانگر این است که ملت ایران مسوولیت زیادی دارد.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: آقای مشایی نیز همین موضوع را مطرح می‌کند؛ این‌که اگر ملتی خدمات شایسته‌تری دارد معنای آن این است که مسوولیت سنگینی دارد. ما باید بین نظرات فکری و اندیشه‌ای با بحث‌های سخیف باندبازی تفکیک قائل شویم و متاسفانه عده‌ای این نظرات را با هم قاطی می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که « سخنان مطرح شده یک نظریه است در مورد نقش ایران در رشد و بالندگی اسلام و اسلامی که ایران به دنیا عرضه می‌کند و دارای ویژگی‌هایی است» ادامه داد: این یک بحث علمی است و بحث سر و صدا کردن و محکوم کردن نیست. بحث علمی است. بالاترین تعاریف در مورد ایرانیان بعد از اسلام و قبل از اسلام توسط شهید مطهری بیان شده است.

وی گفت: ما به حکومت‌های بعد از اسلام و قبل از اسلام ایراداتی داریم. فقط حکومت صفویه بوده که خدماتی کرده و به حکومت‌های قبل و بعد از آن ایرادات جدی داریم ولی این‌جا بحث یک ملت است. یک ملتی که مانند یک رودخانه جاری است. ملت ایران اگر دارای برجستگی‌ها و ویژگی‌های ممتازی نبود اسلام را راحت نمی‌پذیرفت. آقای مشایی می‌گوید ملت ایران یک ملت با فرهنگ بود و چون با فرهنگ بوده است اسلام را پذیرفته است. برخی می‌خواهند با اصرار بگویند که ملت ایران بی‌فرهنگ بود و چون بی‌فرهنگ بود اسلام را پذیرفت. بی‌فرهنگ جلوه دادن ملت ایران چه حسنی دارد؟ آیا این به نفع اسلام و ایران است. همه دنیا می‌گویند و معتقدند که ایرانی‌ها با فرهنگ بوده‌اند. حکومت‌هایی که در ایران حاکم بوده‌اند نماد ملت ایران نبوده‌اند. مثلا حکومت پهلوی آیا نماد ملت ایران بود؟ همه‌ حکومت‌ها نماد ملت ایران نبودند و وقتی که ملت ایران فرصتی پیدا می‌کرد، آن‌ها را کنار می‌گذاشت.

محمود احمدی نژاد

رییس‌جمهور بار دیگر تاکید کرد: بحث‌هایی که مطرح می‌شود بحث‌های علمی و نظری است و من خواهش می‌کنم اگر برخی نقدی دارند آن را در فضایی عالمانه مطرح کنند. من به برخی از افرادی که صحبت‌های ایشان را نقد می‌کردند گفتم که آیا صحبت‌های ایشان را خوانده‌اید؟ گفتند نه. این درست نیست. در فضای اندیشه باید تمام صحبت‌ها خوانده شود. دولت فضا را صددرصد باز گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مطالب حتی از حوزه‌ نقد خارج می‌شود، ولی ما جواب نمی‌دهیم. فضا باید باز باشد. حرف دولت یک حرف بیشتر نیست و آقای مشایی نیز این حرف را می‌زند، البته با یک ادبیات متفاوت. ملت ایران یک ملت اثرگذار در عرصه‌ فرهنگ و تمدن بوده است. این چه چیزی است که بگوییم ایرانیان قبل از اسلام آتش‌پرست بودند؟ این سخن مستند نیست، شاید برخی آتش‌پرست بودند ولی این مشمول کل ملت ایران نبوده است. ملت ایران یگانه‌پرست بوده است و چون در سطح بالایی بوده و تراز بالایی قرار داشته، اسلام را پذیرفته، بالاترین خدمات را به اسلام کرده است. ایران و اسلام یکی شده است. مستکبران تلاش می‌کنند که بگویند اسلام آن چیزی است که گروه‌های تندرو ارایه می‌دهند. می‌آیند سر می‌برند و فرهنگ و سوادی نیز ندارند. این‌ها ساخته و پرداخته خود دشمنان است.

وی با بیان این‌که « ما بحث ام القرا را مطرح می‌کنیم، ام القرا یعنی چی؟ یعنی پایگاه اصلی اسلام» ادامه داد: پیامبر اسلام گفته‌اند که ایرانیان می‌آیند و پرچم اسلام را بلند می‌کنند. ایران و اسلام در هم عجین شده است و وقتی کسی نام ایران و کلمه‌ ایرانی را به کار می‌برد به معنای ملی‌گرایی نیست. ملی‌گرایان کسانی بودند که با نام ایران، با دشمنان ایران در جنگ تحمیلی همکاری کردند.

وی ادامه داد: ملی‌گراترین ملی‌گرایان واقعی در ایران خداپرستان هستند و کسانی که ایران را در خدمت اسلام می‌دانند و در این راه فداکاری می‌کنند. این‌ها بحث‌های نظری مستمر است، ولی آیا باید به بحث‌های اصلی کشور تبدیل و باعث ایجاد جبهه‌بندی در کشور شود. این خوب نیست. در چارچوب اخلاق اسلامی نیست. اگر کسی سخنانی را در طی سخنرانی و در طی یک مقاله می‌گوید و شما به آن نقد دارید، شما نیز نقدهای‌تان را در یک سخنرانی و در قالب یک مقاله بنویسید.

اگر شما به سخنی که مطرح می‌شود ایراد دارید، ایراد آن را مطرح کنید و نقد کنید، عیب ندارد ما گوش می‌دهیم؛ بالاخره یا رد می‌کنیم یا می‌پذیریم مساله، مساله فکری و فرهنگی است چرا عده‌ای آن را تبدیل به دعوای سیاسی می‌کنند

وی ادامه داد: می‌بینم یک عده نشستند، آماده هستند و می‌خواهند وصله به دولت بچسبانند و منتظر هستند تا یک کلمه را بگیرند و اقدام کنند. من نیز گفتم که ایران یک مکتب است، ایران اکنون یک جغرافیا نیست، ایران یک فرهنگ و تمدن است، خیلی از ملت‌ها از پیشرفت‌های ملت ایران خوشحال می‌شوند. ایران جهانی است و این نقش تاریخی ایران است و هر کدام از اعضاء دولت به زبانی این حقیقت را مطرح می‌کنند. این تقدیر از اسلام و مجاهدت ملت ایران و تذکر به مسوولیت‌هاست همه دولت یک حرف بیشتر ندارند و یک سخن را می‌گویند.

وی افزود: عده‌ای تا یک کلمه مطرح می‌شوند، مساله‌سازی می‌کنند، اگر شما به سخنی که مطرح می‌شود ایراد دارید، ایراد آن را مطرح کنید و نقد کنید، عیب ندارد ما گوش می‌دهیم؛ بالاخره یا رد می‌کنیم یا می‌پذیریم مساله، مساله فکری و فرهنگی است چرا عده‌ای آن را تبدیل به دعوای سیاسی می‌کنند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: این دولت دینی‌ترین دولت بعد از انقلاب بوده است من با قاطعیت می‌گویم؛ اعضای دولت بالاترین فداکاری‌ها را برای خدمت به مردم و اسلام ناب کرده‌اند. این دولت در داخل و خارج از کشور از بالاترین سطح ادبیات دینی استفاده کرده است و حرف دولت یک چیز است و پای آرمان‌های الهی ایستاده‌ایم و افتخار می‌کنیم که ایرانی هستیم و در جایی هستیم که کانون اندیشه و فرهنگ اسلامی است و در خدمت ملتی هستیم که در گسترش اسلام و فرهنگ انسانیت نقش بسیار اثرگذاری داشته است، این افتخارآمیز است. این افتخار باعث مسوولیت‌های سنگین است و ما نمی‌توانیم شانه‌مان را از این مسوولیت‌ها خالی کنیم.

محمود احمدی نژاد

وی ادامه داد: ما باید همه در راستای انجام این مسوولیت‌ها و ماموریت‌ها تلاش و کمک کنیم تا فضای لطیف آزادی اندیشه که در ایران حاکم است، ادامه و تعمیق پیدا کند. اگر کسانی نقدی دارند و معتقدند که این سخن اشتباه است از آقای مشایی دعوت کنند با ایشان صحبت کنند، حتی مناظره کنند، بحث کنند چرا دعوا؟ برخی می‌خواهند هر چیزی را تبدیل به دعوا کنند. برخی می‌خواهند دشمنان تحریم‌های غیرقانونی و همراهی برخی در داخل با دشمنان را تبدیل به موضوع دست دوم کنند. توطئه‌های دشمنان تمام نشده است. مساله اول ساختن ایران و ایستادن در برابر دشمنان است. نباید صفوف ملت‌ را به هم ریخت. صفوف ملت به هم پیوسته است.

وی خاطرنشان کرد: نباید به گونه‌ای رفتار کنند که به صفوف ملت که به هم پیوسته است، خدشه‌ای وارد شود و مساله کسانی که باید از سوی ملت طرد شوند و شده‌اند و علیه ملت قیام کرده‌اند را کنار بگذارند و منتظر باشند از گوشه و کنار دولت کلمه‌ای پیدا کنند و شروع کنند به بحث کردن بر روی کلمه و بحث را به جایی ببرند که بگویند این دولت کافر است.

رییس‌جمهور ادامه داد: من از آقای مشایی نیز می‌خواهم که در جمع‌هایی که انتقادی به صحبت‌های ایشان است، حضور پیدا کنند، صحبت کنند تا مسائل و حرف‌ها روشن شود. ملت ایران آگاه است، به صحبت‌ها گوش می‌دهد و انتخاب می‌کند. این مسائل باید در دانشگاه‌ها به بحث گذاشته شود. از سوی دولت افرادی می‌روند، همچنین آقای مشایی می‌رود تا در این مناظره‌ها شرکت کند و این مناظره‌ها بر پا شود برای کشف حقیقت نه محکوم کردن دیگران.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که عده‌ای معتقدند مشایی چون مسوولیت اجرایی دارد، نباید در بحث‌های نظری و اندیشه‌ای وارد شوند، گفت: چرا نباید دولت به بحث‌های نظری وارد شود، اجرا بدون تئوری معنا ندارد، این‌که دولت مبانی فکری دارد و باید این مبانی فکری خود را مطرح کند و دیگران نیز اگر نقدی دارند نقد خود را مطرح کنند، ولی نباید مسائل را به مرز کفر و ایمان کشاند، باید به صحبت‌ها گوش داد، آیا نباید رییس‌جمهور راجع‌ به مسائل نظری عقیده‌اش را مطرح و بحث کند. پس چه کسی بحث کند؟ نمی‌گویم دیگران بحث نکنند، دیگران نیز باید عقاید‌شان را مطرح کنند، ولی دولت نیز بر اساس پایه نظری کشور را اداره می‌کند و باید نظراتش را بگوید. وقتی که ما بحث مدیریت جهانی و یا عدالت را مطرح می‌کنیم بر اساس یک نظریه مطرح می‌کنیم و نظریه داریم، دیگران نیز نظر بدهند اشکالی ندارد. این‌که بگوییم مدیران فقط اجرا کنند و نظر ندهند درست نیست. مدیریت اجرایی در عین حال که مغز برنامه‌ریزی و اداره کشور است، باید همراه با تفکر و اندیشه باشد، دولت باید تئوری داشته باشد و مدیران جامعه نیز باید جزو عالم‌ترین افراد جامعه باشند.

منبع:خبرآنلاین

تنظیم:س.آقازاده