تبیان، دستیار زندگی
مجاهد شهید سید عبد الکریم هاشمی‌ نژاد که یکی از چهره‌ های روحانیت مبارز است ، در سال 1311 هجری شمسی در بهشهر متولد شد . ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیدعبدالکریم هاشمی نژاد

از مجموعه شهدا مدفون در حرم امام رضا (ع)

3j/9(/'d©1je g'4ej f˜'/

مجاهد شهید سید عبد الکریم هاشمی‌ نژاد که یکی از چهره‌ های روحانیت مبارز است ، در سال 1311 هجری شمسی در بهشهر متولد شد . در اوایل نوجوانی به روستای کوهستان در دو کیلومتری بهشهر رفت و در خدمت حضرت آیت ‌الله کوهستانی به تحصیل پرداخت . وی همیشه این دوران را نقطه‌ی عطفی در زندگی دینی خویش می ‌دانست .

وی برای ادامه و تکمیل تحصیلات عازم قم شد و در آنجا از محضر حضرت آیت ‌الله العظمی بروجردی و همچنین از محضر حضرت آیت‌ الله العظمی امام خمینی به مدت 14 سال تا سال 1340 بهره جست و بارها مورد تشویق و تقدیر اساتید خود قرار گرفت .

ایشان همزمان با رحلت آیت ‌الله بروجردی به مشهد هجرت کرد و در حوزه‌ ی علمیه مشغول تدریس شد و جلساتی را در کانون بحث و انتقاد دینی برای دانشجویان و افراد مشتاق دنبال می ‌کرد . این جلسات به صورت آزاد اداره می ‌شد و نزدیک 17 سال دوام آورد ، تا اینکه ساواک ایشان را از شرکت در این بحث ‌ها بازداشت .

در نهضت 15 خرداد ، هاشمی ‌نژاد به پیام امام لبیک گفت . در شب 15 خرداد ، شبی که سپیده‌ دم آن آغاز حماسه انقلاب اسلامی را رقم زد ، او جزء اولین دستگیرشدگان بود .

در آن شب که حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب ( قدس‌سره ) در زندان بسر می‌ برد ، رژیم پهلوی به منزل بیش از چهل تن از روحانیون سرشناس و آزادی خواه پیرو راه امام هجوم برد و همه آنها را دستگیر کرد . به این پندار که با قطع ریشه ‌های اصلی ، درخت انقلاب را بخشکاند . ایشان از سال 1342 تا 1357 ، پنج بار بازداشت شد . بازداشت دوم ایشان به جریان مسجد فیل مربوط می‌ شد .

روز 22 مهر سال 42 سخنرانی وی در مسجد فیل علیه بی‌ بند و باری زنان که از سوی رژیم پهلوی دنبال می ‌شد ، به درگیری میان مردم و نیرو های امنیتی انجامید و دو نفر به شهادت رسیدند و ساواک ایشان را دستگیر نمود .

او پس از پایان یافتن دومین دوره ‌ی دستگیری ‌اش به مبارزات خود بعد تازه ‌ای بخشید و با فعالیت بیشتر ، جلسات بحث و انتقاد را در کانون ‌های گرم و پرشور نسل جوان ادامه داد و به سؤالات فراوانی که در ذهن فرزندان اسلام پدید می ‌آمد پاسخ می‌ داد و همچنین حوزه‌ ی درس فقه و اصول او مرتباً دایر بود . استاد شهید که در مشهد در هیچ مکانی حق منبر رفتن و سخنرانی را نداشت ، در این مدت توانست در شهرستان‌ های مختلف ایران سخنرانی های تکان ‌دهنده ‌ای ترتیب دهد و هیچ گاه دست از فعالیت و روشن کردن مردم و برملا ساختن جنایات رژیم شاه برنداشت تا این که بار دیگر در سال 1350 پس از ده شب سخنرانی مستمر پیرامون علت عقب‌ ماندگی مسلمین در یکی از مساجد شیراز دستگیر و زندانی شد و سپس برای همیشه در سرتاسر کشور ممنوع ‌المنبر شد .

او در مدتی که نمی ‌توانست به منبر برود به نشر آثار قلمی پرداخت . برخی از آثار او عبارتند از : مناظره دکتر و پیر ، درسی که حسین به انسان ها آموخت ، تقریرات اصول آیت ‌الله شیخ علی کاشانی ، هستی ‌بخش ، رهبران راستین ، مسائل عصر ما ، قرآن و کتاب های دیگر آسمانی ، مشکلات مذهبی روز ، راه سوم بین کمونیزم و سرمایه‌ داری ، ولایت فقیه ، زهرا (ع) مکتب مقاومت .

شهید هاشمی ‌نژاد و حضرت آیت ‌الله خامنه ‌ای رهبر انقلاب و حضرت آیت ‌الله طبسی تولیت عظمای آستان قدس رضوی مثلث مقاومتی را به وجود آوردند که در اواخر دوران رژیم پهلوی همواره در کنار یکدیگر در شهر مقدس مشهد برای آزادی و رهایی مردم از چنگ استبداد فعالیت داشتند .

شهید هاشمی ‌نژاد روز 18 تیر ماه 54 به اتهام اقدام علیه امنیت کشور ، همراه آیت ‌الله واعظ طبسی و تنی چند از مبارزین دستگیر و روز دوم دی‌ماه 54 به دو سال زندان محکوم شد .

آخرین بازداشت ایشان مربوط می ‌شود به روز 22 خرداد 57 و اوج‌ گیری انقلاب اسلامی که پس از یک روز با تحصن مردم در بیت آیت ‌الله العظمی سید عبدالله شیرازی آزاد شد .

ایشان بدون تردید یکی از گردانندگان اصلی انقلاب اسلامی در مشهد بود تا این که روز 7 مهر 1360 به دست منافقان به شهادت رسید و چشم از حیات مادی فروبست و به ملکوت الهی پیوست و روز هشتم مهر در محل دارالسلام حرم مطهر به خاک سپرده شد .


منبع: سایت وفاق

تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی