تبیان، دستیار زندگی
جان ویلیامز آهنگساز آمریکایی که در آخرین نظرسنجی عمومی به عنوان بهترین آهنگساز فیلم شناخته شده بود، امروز موفق شد تا نامش را با موسیقی فیلم " جنگ های ستاره ای" برای همیشه ماندگار کند. به گزارش خبرنگارموسیقی " مهر "، جان ویلی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ سینمای جهان بهترین آهنگساز خود را شناخت


جان ویلیامز آهنگساز آمریکایی که در آخرین نظرسنجی عمومی به عنوان بهترین آهنگساز فیلم شناخته شده بود، امروز موفق شد تا نامش را با موسیقی فیلم " جنگ های ستاره ای" برای همیشه ماندگار کند.

به گزارش خبرنگارموسیقی "مهر"، جان ویلیامز آهنگساز سینمای هالیوود ، امسال لقب خوش شانس ترین آهنگساز را از آن خود کرد.

او که در ماه های گذشته توانست از سوی منتقدین به عنوان بهترین آهنگساز موسیقی فیلم قرن لقب گیرد، در تازه ترین اخبار موفق شده است تا جایزه بهترین آهنگساز تاریخ سینمای جهان را با ساخت موسیقی فیلم " جنگ های ستاره ای از آن خود کند. امروز او از میان پانصد هنرمند، کارشناس و موسیقیدان توانست این جایزه را از سوی آکادمی فیلم آمریکا از آن خود کند.

همچنین دو موسیقی فیلم " آرواره ها " محصول 1975، " ای تی " محصول سال 1982 و" زیر" از ساخته های دیگر وی نیز نامزد دریافت جایزه بودند که این خود نیز گواهی بر تثبیت موقعیت متفاوت ویلیامز در میان آهنگسازان بود.

جان ویلیامز خالق موسیقی 100 فیلم است و تا به حال توانسته است 5 بار جایزه اسکار موسیقی فیلم را به خود اختصاص دهد و 18 بار موفق به دریافت جایزه گرمی شود .

جان ویلیامز که خود از ویولونیست های حرفه ای محسوب می شود، اولین جایزه اسکارش را به خاطر موسیقی تاثیر گذار فیلم " ویولن زن روی پشت بام" دریافت کرد.

ویلیامز که از آهنگسازان خوش شانس هالیوود به حساب می آید، راهش را با پیشنهاد برای ساخت موسیقی فیلم " جنگ ستارگان" ادامه داد. ساخت موسیقی این فیلم و کسب جوایزی که به همراه داشت، توانست موقعیت او را در هالیوود تثبیت کند. پس از ساخت این موسیقی، همکاری های او و اسپیلبرگ شکل گرفت و موسیقی اغلب فیلم های این کارگردان را ویلیامز ساخت.

سبک کاری او بیشتر به سبک آهنگسازان کلاسیک است، در آثار او رنگ و بوی رمانتیک آهنگسازانی چون " گوستاو مالر" و " اشتراوس" موج می زند. در اغلب کارهای ویلیامز لحظه های به یادماندنی در کنار ملودی های سرگرم کننده به خوبی چیده شده اند که وقتی روی فیلم می نشینند ، بیننده را هرچه بیشتر به فضای فیلم نزدیک می کنند.

از دیگر ویژگی های کاری او می توان به شناخت و در نهایت تلفیق موسیقی های ملل مختلف اشاره کرد. او در بسیاری از آثارش بر اساس داستان فیلم، از ملودی ملل مختلف استفاده کرده است و نشان داده که به خوبی از پس این کار برآمده است.

او خالق موسیقی فیلم هایی چون " سه گانه هری پاتر"، " اگه می تونی منو بگیر"، "قهرمان"، " خاکستر آنجلا"، " نجات سرباز رایان"، " آمیستاد"، "هفت سال در تبت"،" ژوراسیک پارک"،" فهرست شیندلر "،" جی.اف.کی"،" تنها در خانه"،"ایندیانا جونز و جنگ های صلیبی"،" ای.تی"،"متولد چهارم ژوئیه"،"امپراتور خورشید"،"سوپرمن"،" جنگ ستارگان"،" خداحافظ آقای چیپ" و " ویولن زن روی پشت بام" و " دره عروسک" است.

در لیست فیلم های آکادمی می توان اسامی فیلمهای مطرحی چون " برباد رفته " محصول 1939 ، " لارنس عربستان " محصول 1962، " بیمار روانی " محصول 1960 ، " پدرخوانده " محصول سال 1972 ، " هفت دلاور" محصول 1960 و" محله چینی ها " محصول سال 1974را مشاهده کرد.