تبیان، دستیار زندگی
رسول اکرم فرموده است: «به فرزندان خود شنا وتیر اندازی بیاموزید.شنا عضلات را بحرکت در می آورد.بدن را به فعالیت وا می دارد.جسم را تقویت می کند و به آدمی نیرو می بخشد ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شنا، فراتر از یک ورزش

شنا

بخش ورزشی

رسول اکرم فرموده است: «به فرزندان خود شنا وتیر اندازی بیاموزید.شنا عضلات را بحرکت در می آورد.بدن را به فعالیت وا می دارد.جسم را تقویت می کند و به آدمی نیرو می بخشد .

شنا در ساعات فراغت یکی از وسایل تفریح و سرگرمی و مایه شادمانی و مسرت است. بعلاوه کسی که شنا می داند قادر است در موقع پیش آمد خود را از آب برهاند یا غریقی را نجات دهد.» این یکی از روشن‌ترین احادیث بزرگان پیرامون ورزش است. حدیثی که مومنان خدا را به ورزش کردن و به ویژه دو ورزش خاص یعنی شنا و تیراندازی توصیه می‌کند.

فارغ از این بحث، در شرایطی که زندگی ماشینی به یکی از معضلات مردم جهان و از جمله مردم شهرهای بزرگ ایران تبدیل شده ورزش کردن می‌تواند اثرات مخرب زندگی شهرنشینی را به حداقل برساند. در همین راستا فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلوی ایران که این روزها با رییس جدیدش دوران تازه‌ای را آغاز کرده با همکاری مرکز خدمات حوزه‌های علمیه  قصد  دارد به صورت رایگان به هفتاد هزار طلبه آموزش شنا دهد. امیرحسین آیت‌اللهی رییس فدراسیون شنا دراین باره به تبیان گفت: « طی نشستی که بین من، سرپرست فدراسیون شنا و جمعی از مسوولان تربیت بدنی روحانیون و طلاب کشور و مسوولان مرکز خدمات حوزه های علمیه انجام شد، این تفاهم‌نامه منعقد شد که طی آن طلاب و خانواده آنها می توانند زیر نظر فدراسیون شنا ایران، به صورت رایگان آموزش شنا ببینند.»

در کنار این بخش، فدراسیون شنا برنامه‌های گسترده ‌ای برای همگانی کردن شنا بین اقشار مختلف جامعه دارد، برنامه‌هایی که می‌تواند نقش بارزی در شادی و نشاط جامعه داشته باشد.

شنا، فراتر از یک ورزش

اگر این دست اقدامات را بگذاریم کنار خرج و مخارج نسبتا سنگین استفاده از استخرهای خصوصی و حتی استخرهای غیر دولتی که بعضا زیرنظر شهرداری‌ شهرها اداره می‌شوند می‌توانیم به این جمع‌بندی برسیم که استفاده از امکانات عمومی که فدراسیون شنا در اختیار بخش‌های مختلف جامعه گذاشته می‌تواند فرصتی مغتنم برای قشرهای مختلف جامعه باشد. رییس فدراسیون شنا در ادامه درباره برنامه‌های دیگر این فدراسیون به تبیان می‌گوید: ما در کنار ورزش قهرمانی، نگاه ویژه‌ای به همگانی کردن ورزش شنا داریم.

برای ما مهم است که بتوانیم در رقابت‌های آسیایی و جهانی نظیر المپیک و مسابقات بین‌المللی به مدال‌ برسیم و بتوانیم رده‌های نخست را به دست بیاوریم اما از یک چیز غافل نمی‌شویم و آن هم همگانی کردن شنا است. رشته شنا از جمله ورزش‌های است که بارها مورد تاکید بزرگان دین اسلام قرار گرفته و باید با توجه داشتن به این تاکیدات راه را برای شادی و نشاط جامعه باز کنیم. دلیلی که ما را بر آن داشت تا با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه مذاکره کنیم این بود که قصد داشتیم تا طلاب را به عنوان بخش بزرگی از جامعه دینی ایران تحت پوشش قرار دهیم که با گفت‌وگوهای انجام شده، توافق انجام گرفت و قراردادی بین این مرکز و فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلوی جمهوری اسلامی ایران منعقد شد تا 70 هزار طلبه به همراه خانواده‌هایشان بتوانند از این امکان استفاده کنند.»

وی با بیان اینکه قطعا از این کار به هدف‌مان می‌رسیم، افزود: «معتقدیم که ورزش کردن از جمله شنا بزرگترین میان‌بر است که بتوانیم جامعه‌ای شاداب و سالم داشته باشیم. فدراسیون شنا، شیرجه و  واترپلو هم به عنوان بخش کوچکی از ورزش کشور خودش را درانجام این رسالت سهیم می‌داند؛ بنابراین برنامه‌های دیگری را در دست تدوین داریم که در کنار پرداختن به ورزش حرفه‌ای، بخش‌های مختلفی از جامعه را درگیر شنا کنیم. شروع این برنامه با طلاب بود اما در ادامه قصد داریم به کمک خدا بخش‌های دیگر جامعه از جمله بازنشستگان بزرگوار و معلمان و کارگران را هم وارد کنیم. اطمینان داریم که این کار که البته بخش کوچکی از زحمات این بزرگواران را پوشش می‌دهد، می‌تواند به سلامتی و شادابی جامعه کمک زیادی کند. ضمن اینکه پیش‌بینی‌مان این است که از طرح‌های در دست بررسی استقبال خوبی هم به عمل بیاید. »

شنا، فراتر از یک ورزش

البته با شروع دولت دهم یکی از تاکیدات ویژه علی سعیدلو بحث ورزش‌ همگانی بوده است. حضور رییس سازمان تربیت بدنی در پارک‌ها و بوستان‌هایی که ورزش همگانی در آن انجام می‌گیرد یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد در این دوره چیزی که بیش از همه اهمیت دارد بحث ورزش همگانی است. حتی این مساله به روشنی در صحبت‌ها و مصاحبه‌های علی سعیدلو مشخص است.  سعیدلو در دومین جلسه ی شورای راهبردی با موضوع راهكارهای توسعه ی ورزشهای همگانی،از این بخش به عنوان اولویت اصلی دستگاه ورزش نام برد و از اعضای این شورا خواست تا با تشكیل جلسات منظم، موثر و با بهره گیری از نقطه نظرات كارشناسان و صاحب نظران، زمینه رشد و گسترش ورزش همگانی را فراهم كنند.

وی افزود: تصمیم سازی در نشستهای شورای راهبردی نقش تعیین كننده ای در چگونگی توسعه ورزش همگانی ایفاء می كند به شرط اینكه تصمیمات قابل اجرا باشند. وی در ادامه با تاكید بر توسعه ورزش همگانی در خصوص ادغام این حوزه ورزش كشور با ورزش قهرمانی اظهارداشت: معتقدم از دل ورزش همگانی ، به ورزش قهرمانی و حرفه ای خواهیم رسید و زیر ساخت طرح ادغام به دلیل اهمیت ویژه ورزش همگانی است. رییس سازمان تربیت بدنی فرهنگ سازی برای توسعه ورزش همگانی را یكی از اركان مهم توسعه ورزش در میان آحاد مردم دانست و گفت: اگر تمام 4 سال را با عشق به ورزش همگانی كار كنیم آیندگان ثمرات آن را خواهند دید. وی در ادامه با بیان اینكه فرصت زیادی در اختیار نداریم و مردم باید هرچه سریعتر از تصمیمات و خط مشی های سازمان تربیت بدنی در ارتباط با همگانی شدن ورزش آگاه شوند، گفت: باید مبانی ومحورهای اولیه ی ارائه شده در خصوص ورزش همگانی را بپذیریم وكار را آغاز كنیم.

محسن معتمدکیا

گروه جامعه و ارتباطات