تبیان، دستیار زندگی
شیخ محمد تقی بجنوردی از چهره‌ های نامدار خراسان در سده 14 ه‍ .ق بود . وی در اصل اهل بجنورد بود و پس از فراگیری فقه و اصول نزد صاحب جواهر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمدتقی بجنوردی
e-e/*bì (,fh1/ì

از مجموعه مشاهیر مدفون در حرم امام رضا(ع)

شیخ محمد تقی بجنوردی از چهره‌ های نامدار خراسان در سده 14 ه‍ .ق بود . وی در اصل اهل بجنورد بود و پس از فراگیری فقه و اصول نزد صاحب جواهر ( شیخ حسن نجفی ) و شیخ مرتضی انصاری ، به مشهد آمد و به تدریس پرداخت . شیخ مولی ابراهیم بن علی اصغر سبزواری نقابشکی ( از علمای برجسته سبزوار و متوفی 1328 ه‍ .ق )، سید میرزا ابراهیم علوی سبزواری معروف به شریعتمدار ( متوفی 1316 ه‍ .ق ) ، شیخ علی نقی تربتی ( متوفی 1320 ه‍ .ق ) و شیخ محمد علی کاخکی، از شاگردان وی بودند. به گفته‌ ی آقا بزرگ تهرانی، شیخ علی نقی طهارت و مکاسب شیخ را نزد او آموخت.

بنا به نوشته اعتماد السلطنه ، مردم ولایت خراسان اعتماد عجیبی به وی داشتند . حاج سیاح محلاتی در کتاب خاطرات خود از تقوا و ورع شیخ محمد تقی بجنوردی تجلیل کرده است . او می ‌نویسد : به دیدار شیخ محمد تقی رفته بودم . طبیب انگلیسی نیز برای معالجه چشم وی به منزلش آمده بود . طبیب به من گفت به آقا بفهمانید که دو چیز به چشم شما صدمه زده است : یکی بی ‌خوابی ، دیگری گریه . باید از این به بعد کاملاً بخوابید و گریه نکنید . من به آقا گفتم ، آقا گفت : " به او بگویید من چشم را برای این دو کار می ‌خواهم " . طبیب بسیار حیرت کرد و به وضع زندگی او نگاه کرد و گفت : یا اول شخص دنیا خواه هستید ، یا حقیقتاً آخرت ‌طلب . ترجمه کردم و آقا گفت : " بگویید تو هر فرضی می ‌کنی بکن ، ما می ‌دانیم شما با ما موافق نخواهید بود . اگر اظهار هم بکنید می ‌دانیم ظاهری است و حقیقت ندارد " .

در جریان نهضت تنباکو ، بیت شیخ محمد تقی مجتهد ، قطب معنوی آن روز خراسان شمرده می ‌شد . با این حال ایشان چندان که باید با گسترش نهضت موافق نبود و شرایط را مناسب نمی ‌دید . شاید از دسیسه ‌های دولت‌ های بیگانه که نمایندگی‌ های فعالی در خراسان داشتند، بیمناک بود .

وی در شب چهاردهم صفر 1314 ه‍ .ق زندگی را بدرود گفت و در محل دارالسیاده حرم سمت چپ متصل به درب مسجد گوهرشاد به خاک سپرده شد.


منبع: سایت وفاق

تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی