سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
فاجعه خون بار کربلا از حوادث بسیار مهم و جگرخراش و فراموش نشدنی تاریخ بشری است و با وجود گذشت قرنها، هنوز گرمی عشق به امام حسین(علیه السلام) و یارانش در دل شیعیان و حق طلبان جهان سرد نگردیده است. چه: کشته شدن امام حسین(علیه السلام) حرارتی را در دلهای مؤ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ندای آسمانی جبرئیل، آغاز ظهور

امام زمان علیه السلام

1. خونخواهی حسین(علیه السلام)

فاجعه خون بار کربلا از حوادث بسیار مهم و جگرخراش و فراموش نشدنی تاریخ بشری است و با وجود گذشت قرنها، هنوز گرمی عشق به امام حسین(علیه السلام) و یارانش در دل شیعیان و حق طلبان جهان سرد نگردیده

است. چه: کشته شدن امام حسین(علیه السلام) حرارتی را در دلهای مؤمنان ایجاد کرده که هرگز سرد نمیشود.1 چنان که گویی حادثه عاشورا همین دیروز، رخ داده است.

ناگفته، آشکار است که حضرت مهدی(علیه السلام)، که اسطوره ظلم ستیزی و حق طلبی است، قلبی آتشین تر از آن حادثه دارد و در سوگ جدش شبانه روز اشک ریزان است چنان که در زیارت ناحیه مقدسه آمده است:

یا جداه! اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و مقدرات الهی مرا از یاری تو باز داشت و نبودم تا با آنان که با تو جنگیدند بجنگم و با کسانی که با تو اظهار دشمنی کردند خصومت نمایم، پس (در عوض) شب و روز برایت اشک می ریزم و به جای اشک برایت خون گریه می کنم.2

حضرت مهدی (علیه السلام) برای گرفتن انتقام خون جدش از وارثان آن جنایت پیشگان لحظه شماری می کند. شاید این سؤال به ذهن آید که چرا امام زمان (علیه السلام) از فرزندان قاتلان امام حسین (علیه السلام) انتقام می گیرد. این همان سؤالی است که عبدالسلام بن صالح هروی از امام رضا(علیه السلام) سؤال کرد که:

چه می فرمایید در مورد حدیثی که از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که وقتی قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله) ظهور می کند، نسل کشندگان حسین را نابود می کند و آن حضرت فرمود: آری روایت درست است.

هروی می گوید: پرسیدم: پس معنای آیه «ولاتزر وازرة وزر أخری»3 هیچ گناهکاری گناه دیگری را متحمل نمیشود. چه می شود؟ آن حضرت فرمودند:

همه سخنان خداوند متعال راست است ولکن ذریّه کشندگان حسین به عمل زشت پدران خود راضی و دل خوش هستند و بدان می بالند و افتخار می کنند و کسی که به کاری رضایت دهد، مانند کننده آن کار است. از این رو اگر مردی در مشرق به ناحق کشته شود و دیگری در مغرب به آن قتل راضی باشد، در پیشگاه خداوند شریک قتل است و قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله) هنگامی که قیام می کند، آنان را به خاطر رضایتشان به جنایات پدرانشان کیفر می کند.4

از این رو مهدی (علیه السلام) هرگز از فاجعه هولناک خون بار عاشورا غافل نمی شود و بی جهت نیست که یکی از شعارهای آن حضرت و یارانش این است: یا لثارات الحسین!5

 

2. عالم در تسخیر یاران مهدی(علیه السلام)

یکی دیگر از ویژگیهای یاران آن حضرت این است که همه موجودات زمینی و آسمانی مسخر آنان هستند. در این زمینه از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که فرمود:

گویی می بینم که اصحاب قائم آل محمد بر آنچه که بین مشرق و مغرب عالم است احاطه دارند. پس هیچ چیز در عالم نیست، مگر این که مطیع و فرمانبردار یاران مهدی است. حتی درندگان هوا و زمین، همه در پی کسب رضایت آنها هستند؛ به گونه ای که قطعه زمینی بر قطعه دیگر به خود می بالد و به آن می گوید: امروز یکی از اصحاب قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله) از من گذر کرد.6

البته چنین نیست که خداوند فقط به عنوان این که آنان از یاران حضرت مهدی(علیه السلام) هستند، چنین کرامتی را عطا خواهد فرمود، بلکه این امر علل دیگری نیز دارد؛ از جمله این که خداوند به بندگانی که تقوا را پیشه خود سازند و به جز رضایت او سودایی در سر نداشته باشند، چنین عنایاتی خواهد کرد. حکایت زیر، تأیید این ادعا است.

در سفری که امام صادق(علیه السلام) از کوفه عازم مدینه بودند، علما و بزرگان، از جمله ابراهیم ادهم و ابن ثوری، آن حضرت را تا بیرون کوفه مشایعت می کردند. عده ای نیز جلوتر از امام حرکت کرده بودند، اما ناگاه شیری درنده راه بر آنها می بندد. ابراهیم ادهم می گوید بایستید تا امام برسد و واکنش او را ببینید. وقتی آن حضرت می رسد و جریان را به او می گویند، آن جناب پیش می رود و گوش حیوان را می گیرد و از جلو راه دور می کند. سپس امام روی به جمعیت می کند و می فرماید: اگر مردم خداوند را آن طور که شایسته است بندگی کنند، خواهند توانست بارهای سنگین خود را با چنین حیوانی حمل کنند.7

از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که فرمودند: گویی می بینم که اصحاب قائم آل محمد بر آنچه که بین مشرق و مغرب عالم است احاطه دارند. پس هیچ چیز در عالم نیست، مگر این که مطیع و فرمانبردار یاران مهدی است. حتی درندگان هوا و زمین، همه در پی کسب رضایت آنها هستند؛ به گونه ای که قطعه زمینی بر قطعه دیگر به خود می بالد و به آن می گوید: امروز یکی از اصحاب قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله) از من گذر کرد

3. نقش زنان در انقلاب حضرت مهدی (علیه السلام)

امام زمان

طبق روایتی که از امام باقر (علیه السلام) به ما رسیده است از 313 تن اصحاب حضرت قائم(عج) پنجاه نفر زن می باشند که در اولین فرصت در مکه خود را به امام می رسانند. چنان که می فرمایند: سوگند به خداوند که سیصد و اندی نفر مرد می آیند که در میانشان پنجاه نفر زن می باشد، در مکه همچون ابرهای پاییزی گردهم جمع می شوند، بدون اینکه وعده و قراری داشته باشند. 8

در حدیثی دیگر مفضل بن عمر می گوید: عده ای از زنان همراه حضرت مهدی (علیه السلام) هستند. عرض کردم: این بانوان برای چه در کنار حضرت مهدی(علیه السلام) هستند؟ فرمود: اینها مجروحان را مداوا می کنند و از بیماران جنگی پرستاری می نمایند، چنانکه در زمان

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) همراه آن حضرت در جنگها این کارها را بر عهده داشتند.

 

4. ندای آسمانی جبرئیل، آغاز ظهور

ظهور خورشید عالم تاب، مهدی موعود(علیه السلام)، مقارن با ندای آسمانی جبرئیل امین و در شب جمعه، 23 ماه مبارک رمضان9 است. با شنیدن این ندا، همه، سراسیمه از خانه های خود بیرون آیند و به خواب رفتگان بیدار گردند.

امام باقر(علیه السلام) فرموده است:

فریادگری از آسمان به اسم قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله) ندایی می دهد که همه کسانی که در مشرق و مغرب عالم هستند می شنوند. هیچ به خواب رفته ای نیست، مگر اینکه بیدار گردد و هیچ ایستاده ای نیست، مگر اینکه بنشیند و هیچ نشسته ای نیست، مگر اینکه از ترس بایستد. خدا رحمت کند کسی که آن ندای آسمانی را پاسخ مثبت دهد. این ندای اول صدای جبرئیل روح الأمین است. 10

آن حضرت از مدینه منوره ظهور می کند؛ ولی فاصله ظهور تا قیام جهانی آن حضرت روشن نیست. خبر ظهور به سرعت در مناطق مختلف منتشر می شود و به سفیانی، حاکم ظالمی که در آن زمان بر بسیاری از مناطق از جمله سوریه، اردن و فلسطین سلطه دارد، می رسد. او سپاهی برای دستگیری حضرت مهدی (عج) به مدینه گسیل می دارد. اما آن حضرت به امر الهی از مدینه به مکه مهاجرت می کند. سپاه سفیانی وارد مدینه می شوند؛ ولی حضرت را نمی یابند. از این رو برای دستگیری ایشان به مکه روی می آورند که باز هم به حضرت دست نمی یابند و در بیابان بیداء فرود می آیند. با خروش آسمانی، سرزمین بیداء آنها را، به جز سه تن، فرو می بلعد.امام عصر (عج) وارد مکه می شوند. روزها و شبها سپری می گردند تا اینکه هنگام قیام فرا می رسد. آن حضرت در حالی که بر خانه توحید، بیت الله الحرام، تکیه زده است، بعد از حمد و ثنای الهی و درود خالصانه بر جدّ و پدران بزرگوارش، سخنرانی مهم خویش را خطاب به جهانیان آغاز می کند. بعد از پیام جهانی حضرت مهدی (عج) یاران خاص او - که در مناطق و قبایل مختلف جهان پراکنده اند و تعدادشان 313 نفر است و جزء پرچمداران و فرماندهان لشکر پر شکوه آن حضرت هستند - سوار بر ابرهای آسمانی و یا با طی الأرض، در مکه به هم می پیوندند و گرد ایشان حلقه می زنند. آنان در مسجدالحرام، بین رکن و مقام، با امام و مقتدایشان پیمان می بندند و آن حضرت نیز در حالی که عهدنامه رسول خدا را که دست به دست از ائمه اطهار (علیه السلام) به او رسیده، در دست دارد با آنان عهد می بندد.11

 

هدهدی، گروه دین و اندیشه تبیان


1. جامع احادیث الشیعه، ج13، ص556.

2. بحارالانوار، ج98، ص320.

3. «و هیچ گنهکاری گناه دیگری را متحمل نمی شود» اسراء، آیه 15.

4. البرهان فی تفسیر القرآن، ج4، ص87.

5. بحارالانوار، ج52، ص308.

6. نوادرالاخبار، ص270.

7. موسی خسروی، پند تاریخ، ج1، ص46 به نقل از روضات الجنات، ص577.

8. البرهان، ج2، ص25، بحارالانوار، ج52، ص223.

9. بحارالانوار، ج52، ص230.

10. همان.

11. حلیةالأبرار، ج5، ص310؛ اختصاص، ص256؛ معجم احادیث الامام المهدی، ج4، ص43.

مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین