تبیان، دستیار زندگی
اگر اهل خرید باشید و خرید لوازم آشپزخانه، مخصوصا آن هایی که به پخت ‌و پز ربط دارند را به سایر خریدها ترجیح دهید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدید ترین لوازم آشپزخانه

آشنایی با هوا پز، ماهی ‌تابه گریل، ساندویچ‌ ساز و پیتزا پز

اگر اهل خرید باشید و خرید لوازم آشپزخانه، مخصوصا آن هایی که به پخت ‌و پز ربط دارند را به سایر خریدها ترجیح دهید، حتما هر بار که به بازار می‌ روید با انواع جدید و متنوعی از این وسایل رو به ‌رو می ‌شوید؛ از تخم ‌مرغ ‌پز گرفته تا ماهی ‌تابه گریل، فلیور ویو، پاستا پز، ساندویچ ‌ساز و حتی پیتزا پز. اما آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده ‌اید که هدف تولید کنندگان این وسایل جدید پخت غذا چیست؟ آیا آن ها تنها به فکر جذب بازار خرید هستند یا ارتقای سلامت نیز مد نظرشان هست؟

هوا پز

فلیور ویو یا هوا پز

شاید بتوان گفت که هوا پز با فلیور ویو، جدیدترین دستگاه برای پخت غذاها باشد که در بازار وجود دارد. شکل ظاهری این دستگاه تقریبا شبیه بخار پز است. وجود یک لامپ هالوژنی و فنی برای گردش هوای داغ در این وسیله باعث می‌ شود که غذا به مراتب سریع‌ تر و بی ‌دردسر تر پخته شود. اما نه آن قدر سریع که فروشندگان یا بروشورهای این دستگاه ادعا می ‌کنند. آن ها در تبلیغات خود می‌ گویند که شما می ‌توانید یک مرغ یا بوقلمون درسته را تنها ظرف مدت 25 دقیقه بپزید اما واقعا این‌ طور نیست. مرغ، ماهی و گوشت اگر به صورت تکه ‌شده باشند، حدود 20 تا 30 دقیقه برای پخت‌ شان کافی است اما برای یک مرغ درسته، حداقل یک ساعت باید زمان بگذارید تا کاملا بپزد.

یکی از مزایای مهم هوا پز این است که شما برای درست کردن غذای ‌تان لازم نیست به هیچ عنوان آب یا روغن به ماده غذایی اضافه کنید و این امر علاوه بر خوشمزه ‌تر شدن غذا به سالم ‌تر و کم‌ کالری ‌تر شدن آن نیز کمک می ‌کند. درون این وسیله، 2 سینی جدا از هم در 2 طبقه وجود دارد که به شما این امکان را می ‌دهد که دو غذا را به صورت همزمان طبخ کنید یا مقداری سبزیجات مثل کلم بروکلی و هویج و قارچ را در طبقه زیرین گوشت و مرغ ‌تان قرار دهید تا هم پخته شوند و در کنار غذا از آن ها استفاده کنید؛ هم با چکیدن عصاره گوشت و مرغ روی آن ها غذای ‌تان را خوش ‌طعم‌ تر کنید. نکته دیگر این که سینی فلزی هوا پز باید قبل از قرار گرفتن ماده غذایی روی آن کمی چرب شود تا غذا به آن نچسبد.

استفاده از این دستگاه برای کسانی که رژیم می‌ گیرند یا دوست دارند کالری دریافتی‌ شان را کم کنند، بسیار مناسب است.

استفاده از این دستگاه برای کسانی که رژیم می‌ گیرند یا دوست دارند کالری دریافتی‌ شان را کم کنند، بسیار مناسب است.چون وقتی مواد پروتئینی در طبقه بالایی آن قرار می ‌گیرند، روغن آن ها روی سینی پایین چکیده می ‌شود و به این ترتیب، یک غذای سبک و کم ‌کالری در اختیار مصرف ‌کننده قرار می ‌گیرد. اگر تجربه پخت غذا در فر گازی معمولی را داشته باشید حتما می‌ دانید که گوشت مرغ و ماهی پخته ‌شده در فر کمی سفت و خشک می ‌شود اما در هوا پز چون جریان هوای داغ به صورت یکنواخت در کل ماده غذایی پخش می ‌شود، سطح غذای شما کاملا برشته و سوخاری و بخش درونی‌ اش نرم و مرطوب باقی می ‌ماند.

ناگفته نماند که این دستگاه با انرژی برق کار می ‌کند و استفاده مداوم و طولانی‌ مدت از آن چندان مقرون به صرفه نیست.

برای تمیز کردن هواپز هم شما می ‌توانید کاسه شیشه ‌ای و سینی آن را زیر شیر آب بشویید و آلودگی روی بدنه و درب دستگاه را که موتور روی آن نصب شده، با یک دستمال مرطوب از بین ببرید. شما می ‌توانید از این وسیله برای بخار پز کردن و خشک کردن مواد غذایی هم استفاده کنید؛ درون آن کیک و شیرینی بپزید؛ نان ‌تان را تست كرده یا غذاهای فریز شده‌ تان را یخ ‌زدایی كنید.

ماهی تابه گریل

ماهی ‌تابه گریل

از این نوع ماهی ‌تابه‌ ها هم می‌ توان برای سرخ کردن یا کباب کردن انواع مواد غذایی استفاده کرد. ماهی ‌تابه گریل هم مانند هوا پز، برقی است و پوشش نچسب سینی آن باعث می‌ شود که شما با خیال راحت غذای ‌تان را بدون استفاده از روغن برای سرخ یا کباب شدن روی صفحه آن بگذارید. این محصول ‌ها در دو نوع رومیزی و پایه ‌دار در بازار موجود هستند که شما می ‌توانید بنا بر نیازتان یکی از آن ها را انتخاب کنید. در قسمت پایین صفحه ی بیشتر این ماهی‌ تابه‌ ها معمولا یک سینی فلزی وجود دارد که روغن موادی مانند مرغ یا گوشت‌ های چرب، درون آن ریخته می ‌شود و به این ترتیب، غذای کم ‌کالری ‌تری در نهایت نصیب‌ تان می‌ شود. استفاده از این وسیله برای طبخ غذاهایی مثل بادمجان که هنگام سرخ شدن روغن زیادی را به خود جذب می ‌کند، می‌ تواند باعث کاهش چربی ‌های دریافتی شود.

ساندویچ ساز

ساندویچ ‌ساز

در بیشتر مراکز خرید، مکانی برای فروش خوراکی‌ هایی مثل اسنک وجود دارد که طرفداران زیادی را به خودشان اختصاص می ‌دهند. اسنک ‌هایی که پُر از سوسیس و کالباس هستند و خطری جدی برای سلامت ما و فرزندان ‌مان به شمار می ‌روند. حالا اگر شما یا کودک ‌تان علاقه زیادی به این نوع غذاها دارید، می ‌توانید یک ساندویچ ‌ساز بخرید و لا به‌ لای نان تست ‌تان موادی مثل گوشت چرخ ‌کرده یا مرغ تکه ‌شده همراه کمی قارچ و فلفل دلمه ‌ای و یک برگ پنیر پیتزا قرار دهید و آن را به ‌عنوان شام یا حتی یک ناهار سبک میل کنید. شما حتی می ‌توانید از این ساندویچ ‌های کوچک در گردش‌ های آخر هفته یا مسافرت هم استفاده کنید و با این کار وقتی از منزل خارج می‌ شوید دیگر نگران هزینه بالای رستوران ‌ها و سالم بودن یا نبودن غذاهای تان نباشید.

پیتزا پز

پیتزا پز

بیشتر بچه ‌ها و حتی ما بزرگ‌ ترها عاشق پیتزا هستیم اما این را هم از زبان بسیاری از متخصصان تغذیه شنیده ‌ایم که خوردن پیتزاهایی که حاوی سوسیس و کالباس زیادی هستند برای‌ مان ضرر دارد اما اگر ما بتوانیم در رستوران‌ های فست ‌فود جلوی خودمان را بگیریم، معمولا نمی ‌توانیم در برابر التماس فرزند مان برای خرید یک پیتزای مخلوط مقاومت کنیم! پس چاره چیست وقتی که نان پیتزاهایی که در فر خانه ‌مان می ‌پزیم خشک و بدمزه می ‌شود و بازهم مجبوریم به پیتزاهای پُرکالری بیرون متوسل شویم؟ چاره شاید خرید یک پیتزاپز باشد که ظاهری شبیه ساندویچ ‌ساز دارد و تفاوت ‌اش با آن در این نکته است که به جای مستطیلی بودن، دایره‌ ای ‌‌شکل است. شما می‌ توانید یک پیتزای سالم و خوشمزه خانگی را ظرف مدت 5 تا 10 دقیقه به وسیله این دستگاه آماده کنید و با این کار، گامی موثر برای سلامت خانواده ‌تان بردارید. فقط حواس ‌تان باشد که اگر می ‌خواهید در پیتزای خودتان از گوشت یا مرغ استفاده کنید، حتما از قبل، آن را بپزید و بعد روی نان پیتزا قرار دهید چون مسلما گوشت و مرغ طی 5 تا 10 دقیقه پخته نخواهند شد.

ندا احمدلو – هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

کدام روش پخت سالم‌تر است؟

راهنمای خرید و نگهداری از زودپز

تاثیر انواع روش های پخت بر روی خاصیت مواد غذایی (1) و (2)

ظروف ‌چدنی‌ بخریم ‌یا نخریم؟

چه ظرفی برای پخت غذا بهتر است؟

تاثیر ظروف استیل، تفلون و ... بر غذا

تاثیر ظروف آلومینیومی و مسی بر کیفیت غذا

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.