تبیان، دستیار زندگی
تأثیر میزان آشنایی طلاب با تاریخ فرهنگی مناطق تبلیغی در کارآمدی تبلیغ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغ و شناخت تاریخ فرهنگی مناطق

تأثیر میزان آشنایی طلاب با تاریخ فرهنگی مناطق تبلیغی در کارآمدی تبلیغ

کتابهای تاریخ

هويت ريشه اصلي شخصيت انسان است وكشف استعداد هاي فردي واجتماعي در گرو هويت اوست و رشد و سعادت بشر نتيجه هويت داشتن است. يكي از راه هاي معرفي هويت و شناخت افراد و ملل معرفي تاريخ و پيشينه فرهنگي ايشان است.

انسان به سوي كمال در حركت است و از ابتداي خلقت با سعي وكوشش خود تمدن و فرهنگ بشري را پايه ريزي نموده است كه نمايانگر صعود او به قله هاي كمال و ترقي مي باشد. تمدن بشر كه بعد از قرن هاي دراز حاصل تلاش وخدمت اوست گنجينه اي از علوم وفنون، آداب ورسوم، ارزشها و ضد ارزشها و هزاران مسأله ديگر را براي ما امروزيان به يادگار نهاده اند.

بی شک پيشينه فرهنگي و تاريخي و اجتماعي در شكل گيري جوامع انسان ها و شخصيت و هويت ايشان نقش فراواني دارد؛ زيرا كه انسان با گذشته خود داراي پيوندهاي عميقي است كه پله به پله باعث صعود او به انسان كنوني گشته است.

گفته اند تاريخ آزمايشگاه علوم انساني است؛ و قرآن چهارده بار به تعمق و تفكر در تاريخ تأكيد كرده است همه نشانگر اهميت آن است.

آثار پيشينيان و تاريخ حوادث و انديشه هاي ماندگار آنان هر كدام پايه اي از شناخت و معرفت بشري و دري به سوي شناخت هستي است؛ پس قدري گران بها و ارزشمند دارد و بايد ما به عنوان پاسداران فرهنگ و معرفت اين گنجينه گران بها را حفظ و با تعمق در آن وكشف لايه هاي دروني وارزشي آن را تحويل آيندگان دهيم.

تاريخ چنان اهميت وگستردگي يافته است كه علوم انساني مختلف را تحت شعاع خود قرار داده است لذا گفته اند تاريخ آزمايشگاه علوم انساني است. و قرآن چهارده بار به تعمق و تفكر در تاريخ تأكيد كرده است همه نشانگر اهميت آن است.

سنت هاي تاريخ و حاكم بر تاريخ و تحولات و تغييرات اجتماعي كه از ابتداي وجود بشر بوده و پيچيده تر شده است هر كدام قانون كلي است كه ما بايد با عبرت و درس آموزي در پي صراط مستقيم باشيم تا هيچ گاه مورد قهر تاريخ قرار نگيريم. لذا بر ما فرض است كه آثار پيشينيان را خوب مطالعه كنيم و سنت هاي الهي حاكم بر تاريخ كشف وعمل كنيم.

آثار وتاريخ گذشته نردباني است كه قرن ها پله هاي آن شكل گرفته و اكنون ما بر پله هاي آن قرار داريم و بايد ادامه مسير را با اتكا به آثار گذشتگان و قدرداني از زحمات آْنان پله هاي ترقي و صعود را بپيماييم و شخصيت هاي مهم علمي و معنوي و سياسي و... اين نردبان را بپيموده اند وگام هاي مهمي را در عرصه هاي مختلف  علوم و فنون برداشته اند.

با توجه به حضور تبلیغی طلاب حوزه علمیه در مناطق مختلف کشور، می بایست پیش از حضور فیزیکی در آن مناطق، با آداب و رسوم و فرهنگ آنها آشنا شد

طلاب جوان بايد از سير متصل و سلسله وار هويت و تاريخ خود آگاه باشند زيرا كه هويت فرهنگي و ديني محكم ترين سد راه تهاجمات خارجي است. از این رو امروز را بايد با گذشته ارتباط داد تا پلي باشد ميان سنت هاي گذشته و نيازهاي انسان امروز.

بنا بر این با توجه به حضور تبلیغی طلاب حوزه های علمیه در مناطق مختلف کشور، می بایست پیش از حضور فیزیکی در آن مناطق، با آداب و رسوم و فرهنگ آنها آشنا شد. زیرا هر منطقه ايران زمين داراي فرهنگ وآداب ورسوم خاص و ويژه است شخصيتها و بزرگان گمنامي در اين مناطق كوچك و بزرگ زندگي كرده اند.

در عین حفظ مشترکات فطری و ایمانی مردم ایران اسلامی، می بایست به ارزشها و سنت های معمول و عرفی آنها نیز توجه کرد

چنانچه روشن است ايجاد زمينه‌هاي مناسب براي شناحت و درك بيشتر توانائي‌ها، تنگناها و محدوديت‌هاي جامعه براي توسعه و پيشرفت آن مهم و راهگشا است، چرا كه هر گونه برنامه‌ريزي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي بدون آشنائي با خصوصيات جوامع و شناسايي مسائل، معضلات، كمبودها، نارسائي ها، هنجارها و ناهنجاريها در هر نوع از حيطه‌هاي جغرافيايي و انساني كوچك و بزرگ مطلوب و معقول نخواهد بود. پس الگوی پیشرفت یک ملت یکی نیست، یقینا الگوی تبلیغ که در واقع الگوی پیشرفت انسانیت و معنویت جامعه است یک مدل نخواهد داشت. بلکه در عین حفظ مشترکات فطری و ایمانی مردم ایران اسلامی، می بایست به ارزشها و سنت های معمول و عرفی آنها نیز توجه کرد و آنها را متون دین ارزیابی نمود و چنانچه تعارضی با قرآن، سنت اهلبیت علیهم السلام و عقل ندارند برخورد تند نشود. و همچنین با استفاده از سنت های نیکوی آنان مسیر هدایت صحیح را بیابد.


نویسنده: سید مهدی موسوی

تنظیم برای تبیان: رهنما، گروه حوزه علمیه


منابع:

سید محمد باقر صدر، سنت های تاریخی در قرآن کریم، انتشارات تفاهم، 1381.

تاريخ در ترازو، عبدالحسين زرين كوب، انتشارات اميركبير، 1381، ص12.