تبیان، دستیار زندگی
از دیدگاه من ایران دروازه ثبات در خاورمیانه و حتی دنیاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران در حوزه ثبات است

البرادعی

مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد ایران دروازه ثبات دنیا است و موضوع هسته ای این کشور جز مذاکره و اعتمادسازی هیچ راه حل دیگری ندارد.

به گزارش شبكه خبر، محمد البرادعی در گفتگو با شبكه تلویزیونی سی ان ان گفت: در حال حاضر 9 کشور دارای سلاح اتمی هستند در حالی كه  به دیگران می گویند نباید به سلاح اتمی نزدیک شوند.

البرادعی افزود: برای من این موضوع عجیب است، در آمریکا، انگلیس و هر کشور دارای سلاح اتمی دیگر، سالیانه میلیاردها دلار برای نوسازی زرادخانه سلاح های اتمی صرف می شود ولی مدعی هستند كه دیگران نباید به سلاح اتمی و حتی فناوری اتمی نزدیک شوند زیرا برای آنان بد است.

البرادعی گفت: این موضوع ماندنی نیست زیرا مردم شاید فقیر باشند ولی نادان نیستند؛ به خصوص این که فناوری اکنون از دست آنان خارج است و با وجود همه شعارها، کشورهایی مانند ایران که الزاما به دنبال سلاح اتمی نیستند، با فناوری اتمی برای خود قدرت، احترام و اعتبار می خرند.

مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: ببینید که با عراق چه رفتاری شد و با کره شمالی چه رفتاری می شود. عراق از هم فرو پاشید ولی اکنون به کره شمالی گفته می شود گفتگو کنیم تا به راه حلی صلح آمیز برسیم.

البرادعی گفت: به جز گفتگو و اعتمادسازی هیچ راه حلی برای موضوع هسته ای ایران وجود ندارد و این اتفاق نمی افتد مگر اینکه آمریکایی ها و ایرانیان بر سر میز مذاکره بنشینند.

از دیدگاه من ایران دروازه ثبات در خاورمیانه و حتی دنیاست

وی افزود: نمی توان در آینده هر مدت زمانی را که می خواهیم با تحریم یا دیگر ابزارها تلف کنیم زیرا این کار کمکی نمی کند.

مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این هم روشن است که تفاهم با ایران و رسیدن به یک راه حل با این کشور در حل و فصل مسائل خاورمیانه مهم است.

البرادعی افزود: از دیدگاه من ایران دروازه ثبات در خاورمیانه و حتی دنیاست.

مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره دریافت جایزه صلح نوبل ضمن توصیف روز دریافت جایزه به عنوان روزی به یاد ماندنی گفت : افزون بر موضع گیری من در خصوص جنگ عراق، درخواست من برای جهان عاری از سلاح های اتمی در این امر موثر بود.

البرادعی افزود: جایزه نوبل را به علت اصرار ما برای نشان دادن این مسئله که نظام منع اشاعه و کنترل تسلیحات برای خلاص شدن از تسلیحات اتمی کامل نیست، دریافت کردیم.

محمد البرادعی شبکه bbc را بایکوت کرد

جمهوری اسلامی ایران ماه مه گذشته با دو كشور برزیل و تركیه بیانیه ای در تهران امضا كرد كه بر مبنای آن بخشی از اورانیوم سه و نیم درصدی ایران به عنوان امانت به تركیه منتقل می شد و غربی ها نیز به ازای آن اورانیوم 20 درصدی در اختیار تهران قرار می دادند.

این میزان اورانیوم تا زمانی كه سوخت لازم برای راكتور تحقیقاتی به ایران تحویل داده شود در تركیه باقی می ماند.

آمریكا در حالی كه تركیه و برزیل را برای تعامل با تهران تشویق می كرد، یك ماه پس از صدور بیانیه تهران و استقبال جهانی از آن كه در بیانیه 120 كشور عضو جنبش عدم تعهد بروز كرد، به مقابله با آن برخاست.

آمریكا و متحدان اروپایی اش موافقتنامه تهران را نپذیرفتند و آن را برای رفع نگرانی های جامعه بین الملل ناكافی دانستند.

آنها با وجود این توافقنامه، با اصرار و تطمیع، اعضای شورای امنیت را به صدور قطعنامه علیه ایران وادار كردند.

شورای امنیت سازمان ملل هم در ماه ژوئن (خرداد) قطعنامه جدیدی تصویب و تحریم هایی علیه ایران اعمال كرد ولی مدت كوتاهی پس از آن سران اتحادیه اروپا و آمریكا تصمیم گرفتند مجازات های یكجانبه ای بر ضد ایران اعمال كنند.

به دنبال بی‌توجهی آمریكا و متحدانش به بیانیه تهران، تركیه و برزیل از همراهی با این گروه در شورای امنیت خودداری كردند و ضمن انتقاد از برخورد دوگانه این كشورها، به قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران رای منفی دادند.

منبع:جام جم آنلاین

تنظیم:س.آقازاده