تبیان، دستیار زندگی
پیشرفته‌ترین روبات‌های آینده قرار است که در خانه‌های ما به ما در انجام کارهای خانه، نگهداری از سالمندان و نیز حرکت و فعالیت‌های روزمره معلولین کمک کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ربات‌های کمک کننده آینده(2)

پیشرفته‌ترین روبات‌های آینده قرار است که در خانه‌های ما به ما در انجام کارهای خانه، نگهداری از سالمندان و نیز حرکت و فعالیت‌های روزمره معلولین کمک کنند.

پیچیده‌ترین روبات‌های دنیا قرار نیست که به دور سیاره‌های منظومه شمسی بگردند یا این که ماشین‌آلات ییچیده را سر هم کنند. بلکه اکثر آن‌ها برای کمک به ما طراحی و حتی ساخته شده‌اند. البته افراد معلول و سالمند بیش از همه در طراحی روبات‌های آینده در نظر گرفته شده‌اند. در این مجموعه گزارش‌ها که از پاپ‌ساینس گرفته شده‌اند، به روبات‌هایی می‌پردازیم که بیش از همه، ‌اعلام آمادگی کرده‌اند که در آینده برای زندگی روزمره به کمک ما انسان‌ها بیایند.

قسمت اول را اینجا بخوانید.

تیمر (Tamer)، یک درمانگر لمسی روباتی که اضطراب را برطرف می‌کند

ربات‌های کمک کننده آینده(2)

محل تولد: دانشگاه بریتیش کلمبیا

حرفه: درمانگر کودکان و نوجوانان

به چه دردی می‌خورد: تخمین زده شده که 13 درصد کودکان و نوجوانان بین 9 تا 17 ساله، برخی از انواع اختلالات اضطرابی را تجربه می‌کنند.

چه‌طور کار می‌کند: به گفته مخترع، یعنی خانم کارون مک‌لین از دانشگاه بریتیش کلمبیا، تیمر یک عروسک پوشیده از خز است که به بچه‌ها کمک می‌کند اژدهای سرکش نگرانی‌هایشان را رام کنند. خود کلمه تیمر هم در زبان انگلیسی به معنای رام‌کننده است. حس‌گرهایی که روی بدن فرد قرار می‌گیرند، علایم بدنی استرس، مانند میزان ضربان قلب و تعرق سرانگشتان را ارزیابی می‌کند. وقتی تیمر از روی این علائم می‌فهمد که صاحبش نگران است،‌ شروع به تکان خوردن می‌کند و بدین ترتیب به فرد می‌فهماند که بدنش در حال تغییر است. در واقع دانستن این که بدن دارد استرس تجربه می‌‌کند یکی از مهم‌ترین گام‌های کنترل استرس در افراد است. همچنین حس‌گرهای فشار و سرعت‌سنج‌هایی که درون بدن روبات کار گذاشته شده‌اند، باعث می‌شوند که روبات نسبت به لمس حساس باشد. برای مثال،‌ تیمر وقتی ضربه می‌خورد گوش‌هایش را تیز می‌کند اما به محض این که صاحبش به نرمی نوازشش کند گوش‌هایش را پایین می‌آورد و حتی شروع به خرخر کردن هم می‌کند. به گفته مک‌لین تا به حال کس دیگری از روبات‌های قابل لمسی که بتوانند هیجانات و احساسات خود را ابراز نمایند،‌ برای درمان اضطراب استفاده نکرده است. خود مک‌لین قرار است از امسال روبات خود را با بچه‌های مبتلا به اختلالات اضطرابی آزمایش کند. وی امیدوار است که به زودی بتواند نسخه‌ای از تیمر بسازد که در خانه کودکان هم قابل استفاده باشد تا در هر ساعت از شبانه‌روز که لازم شد، بتواند در اختیار بچه‌ها باشد.

زمان ورود به بازار کار:‌ تا سال 2014/ 1393

رایزر (Riser)، یک توانبخش روباتی کامل

ربات‌های کمک کننده آینده(2)

محل تولد:‌ دانشگاه بریتیش کلمبیا

حرفه:‌ توان‌بخش

به چه دردی می‌خورد‌: تجهیزات درمان‌های فیزیکی برای برگرداندن حس تعادل که امروزه وجود دارند، به صورتی هستند که بیمار باید آن‌قدر قدرت داشته باشد که بتواند خودش روی پای خودش بایستد تا بتواند از آن‌ها استفاده کند. این مسئله آن‌ها را بیشتر در معرض خطر افتادن و آسیب دیدن قرار می‌دهد.

چه‌طور کار می‌کند: رایزر تنها سیستم توانبخشی است که می‌تواند طیف وسیعی از موقعیت‌های ناپایدار را شبیه‌سازی کند و در عین حال به طور کامل از بیمار برای حفظ وزن خود حمایت نماید تا به وی کمک کند بعد از ضربه یا آسیبی که دیده،‌ دوباره حس تعادل خود را به دست بیاورد. اسم رایزر از عبارت روبات درگیرسازی حواس و توان‌بخشی تعاملی گرفته شده است.

بیمار در حالی که از طریق آتل پشتی حمایت می‌شود، روی یک صفحه می‌ایستد. این صفحه در 6 جهت مختلف می‌تواند حرکت کند. عینک‌های واقعیت مجازی که روی چشم بیمارقرار می‌گیرند، هماهنگ با صفحه‌ای که زیر پایش قرار گرفته،  بیمار را به طور مجازی وارد فعالیت‌های شبیه‌سازی شده گوناگون و متفاوت می‌کند، مثل بالا رفتن با یک پله برقی، یا موج‌سواری! بیماران می‌توانند به تدریج درجه میزان تعادل لازم برای فعالیت‌ها را بالا ببرند تا زودتر بهبودی حاصل شود.

همچنین این صفحه می‌تواند ابزار پژوهشی خوبی برای درک سیستم‌های عصبی زیستی درگیر در سیستم تعادل بدن باشد. بدین ترتیب که وقتی بیمار روی این صفحه قرار می‌گیرد و فعالیت‌های مختلف را تجربه می‌کند، خصوصا فعالیت‌هایی که قبل از آسیب تجربه‌ای از آن‌ها داشته است، الکترودهایی که به جمجمه‌اش وصل می‌شوند، به دانشمندان نشان می‌دهند که در هر فعالیت چه قسمت‌هایی از مغز درگیر می‌شوند.

زمان ورود به بازار کار: تا سال 2015/ 1394

ریون 2 (Raven 2)، یک روبات جراح که می‌تواند کار دو پزشک را در یک زمان انجام دهد

ربات‌های کمک کننده آینده(2)

محل تولد: دانشگاه واشنگتن و دانشگاه کالیفرنیا

حرفه:‌ انجام عمل جراحی از راه دور

به چه دردی می‌خورد: سربازان مجروح،‌ قربانیان فجایع طبیعی و غیرطبیعی و افرادی که در مناطق روستایی دور افتاده زندگی می‌کنند، به ندرت در مواقع لازم به جراحان ماهر و مراکز پزشکی پیشرفته دسترسی دارند. چنان که مخترع ریون 2 می‌گوید: «دو پزشک روبروی شما ایستاده‌اند، کسی که یکبار در طول کل زندگی‌اش ممکن است عمل جراحی انجام داده باشد و یک متخصص بسیار ماهر که جراحی‌های مختلفی را انجام داده است اما ممکن است به اندازه یک قاره با شما فاصله مکانی داشته باشد. شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟»

چه‌طور کار می‌کند: سیستم جراحی ریون برای اولین بار این امکان را می‌دهد که روبات بتواند دو عمل جراحی مختلف را به طور همزمان از راه دور روی یک بیمار انجام بدهد. یک جراح پشت یک میز فرمان در یک شهر دیگر می‌نشیند و عمل جراحی را از طریق نمایشگر تماشا می‌کند. بازوی روبات با دست این جراح از طریق یک دسته فرمان کنترل می‌شود و بدین ترتیب، روبات بر اساس فرامین پزشک از راه دور، ‌عمل جراحی را انجام می‌دهد.

در همین زمان، یک پزشک جراح دیگر هم در شهر سومی می‌تواند پشت یک میز فرمان دیگر جای بگیرد و مجموعه بازوهای دوم روبات ریون را برای یک عمل جراحی دیگر به کار بگیرد و کنترل کند. نرم‌افزاری که روسن، ‌مهندس رایانه و یکی از مخترعین ریون در دانشگاه کالیفرنیا طراحی نموده است، کمک می‌کند که روبات از چهار بازو با دو فرمانده متفاوت به طور همزمان استفاده نماید، بدون این که بازوها با هم کوچک‌ترین برخوردی داشته باشند.

زمان ورود به بازار کار: تا سال 2013/ 1392

منبع: پاپ ساینس

برگرفته از: خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی