تبیان، دستیار زندگی
وطن فرشته ماهی مرکز آمازون و رودخانه های منشعب از آن است و به دلیل اینکه ماهی آنجل در منطقه زیستی وسیعی پخش بوده از فرمها و رنگهای متنوعی برخوردار است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با فرشته ماهی

وطن فرشته ماهی(angel fish) مرکز آمازون و رودخانه های منشعب از آن است و به دلیل اینکه ماهی آنجل در منطقه زیستی وسیعی پخش بوده از فرمها و رنگهای متنوعی برخوردار است .

از انواع آن p . eimekei بیشتر در بازار عرضه و تکثیر میشود .

امروزه تمام آنجل های پرورشی در آکواریوم به نوع pterophyllum scalare تعلق دارند.

آنها به بلندی 26 سانتیمتر و طول 15 سانتیمتر میرسند .

دمای نسبتا زیاد 22 تا 24 درجه سانتیگراد برایشان ضروری است . برای جلوگیری از تلفات تخم و نوزادان باید دمای آب در حدود 27 تا 30 درجه سانتیگراد باشد. انواع بالغ نیز در دمای کمتر از 20 درجه سانتیگراد دچار بیماری قارچی میشوند که معمولا به سادگی قابل معالجه است . گفته شده بالا بردن دما به میزان 35 درجه سانتیگراد و پمپاژ قوی چاره کار است .

آنجل ها نسبت به دارو حساسیت زیادی دارند .

فرشته ماهی

خوراک فرشته ماهی لارو پشه ، کرم توبیفکس و بچه ماهی است ولی از گوشت گاو ، میگو ، جگر و تخم مرغ پخته نیز تغذیه میکنند. آنچه مهم است تنوع غذایی برای ماهی آنجل لازم است .

در سالهای اخیر رنگها و فرمهای باله زیبایی از ماهی آنجل را تولید کرده اند که آنجل سیاه از طرفداران بیشتری برخوردار بوده ولی حساس است .

تنها تعداد کمی از نوزادان آنجل های سیاه به رنگ مشکی در آمده و بقیه رنگ اولیه خود را خواهند داشت . همین نتیجه در ماهی انجل یا اسکالار دم چادری ( چهل گیس ) سیاه نیز مشاهده شده است .

انواع اصیل تر آنجل ، مثل فرشته ماهی دم چادری معمولی یا ماهی انجل دودی از نظر وراثت پایدارتر هستند.

در سالهای اخیر آنجل های قرمز رنگ نیز پرورش داده شده اند .

آنجل ها بر روی برگ پهن گیاهان آبزی نظیر کریپتوکورین و اشینودوروس و یا بر روی برگ گیاهان معمولی مقاوم در آب نظیر آسپیدسیترا و حتی بر روی صفحات پلاستیکی و یا برگ های مصنوعی تخمگذاری میکنند. مزیت صفحه و برگ پلاستیکی و مشابه آن در این است که میتوان به سادگی آنها را انتقال داد زیرا به طور معمول تخمهای آنجل را به آکوارویم مخصوص تکثیر انتقال می دهند.

فرشته ماهی

آنجلها به طور معمول در آکواریوم توجه و مراقبت چندانی از نوزادان خود به عمل نمی آورند. بچه ها در نتیجه افتادن در ماسه کف آکواریوم به زودی تلف میشوند . از یک تخم ریزی در حدود 1000 تخم حاصل میشود و نوزادان در دمای 27 تا 30 درجه سانتیگراد پس از طی 24 تا 36 ساعت متولد میشوند .

دمای بالا ، پمپاژ هوای مطلوب و آبی صاف که نتیجه فیلتری مناسب است از شرایط تکامل موفقیت آمیز تخم و نوزادان است .برای جلوگیری از سرایت قارچ تخمهای بارور نشده به سایر تخمها بایستی از محلول مخصوص ضد قارچ استفاده شود .

کیسه ذخیره نوزادان به آنها برای تامین نیازمندی غذایی به مدت چند روز کمک میکندو پس از اینکه به مرحله شنای آزاد رسیدند از خوراک زنده ریز استفاده میکنند.

رشد بچه ماهیهای آنجل در صورت داشتن تغذیه خوب و مناسب میتواند بسیار سریع باشد .

انواع بالغ و خصوصا نوع نر بر روی پیشانی دارای برجستگی چربی هستند.

اسکالارهایی که معمولا عرض بدنشان از طول بدنشان بیشتر است با فرم بلند باله های خود از زیبایی خاصی برخوردار هستند. نوع طبیعی ماهی انجل ، زیبا بوده و نوارهای پهن سیاهی بر بدن داردکه یکی از آنها از چشمانش عبور میکند.

محل طبیعی زندگی ماهی آنجل در نیستانها بوده و در این محیط به سادگی خود را از گزند دشمنانش محفوظ نگه می دارد.

آنجل ماهی آرام و بی آزاری است ولی برای پرورش باید برای یک جفت ماهی یک تانک اختصاص داده شود . فرشته ماهی موجود باهوش و خودسری است . اعتصاب غذاهای ماهی آنجل بسیار رایج است .معمولا هم تانک کردن آنها با مولی ها ، پلاتی ها و سوارتل ها ( ماهی دم شمشیری ) و ماهیان دیگر باعث شکست اعتصاب غذا میشود.

ازجمله دلایل ایجاد اعتصاب غذا میتوان به جابجا نمودن و حمل و نقل آنها اشاره کرد .باید توجه داشت که ضمن حمل و نقل امکان زخمی شدن ماهی آنجل و حتی قطع شدن قسمتی از باله آن وجود دارد از این رو باید احتیاط لازم را انجام داد.

فرشته ماهی

البته باله ها مجددا ترمیم می شوند ولی هرگز زیبایی اولیه خود را باز نمی یابد .

از آنجائیکه ماهی آنجل باید جفت خود را خودش انتخاب کند ، باید این امکان را با قرار دادن چندین ماهی آنجل در یک تانک فراهم ساخت.

pterophyllum altum یا آنجل چهل گیس گهگاه در بازار یافت میشود که دارای باله پشتی و مخرجی بسیار طویلی بوده و پوزهای باریک و کشیده دارد . وطن این نوع رودخانه های اورینوکو Orinoco بوده و از آنجل معمولی قدری کوچکتر است .

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی