تبیان، دستیار زندگی
وعده های عملی نشده مسئولان در مدیریت گالری یک هنرمند درگذشته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تو فراموش شدی ژازه!

دو سال و نیم از مرگ «ژازه تباتبایی» و یك سال و اندی هم از برگزاری مراسم اولین سالروز درگذشت این هنرمند مجسمه‌ساز می‌گذرد، در حالی كه هنوز نه خبری از خریداری گالری شخصی این هنرمند و سامان‌دهی این مكان و نه خبری از راه‌اندازی بنیادی به نام اوست.

ژازه طباطبایی

بهمن ماه سال 87 اولین سالروز درگذشت ژازه تباتبایی، هنرمند مجسمه‌ساز در گالری برگ برگزار شد و خیلی از دوستانش با سخن گفتن از جایگاه هنری ژازه از وضعیت نامعلوم گالری او گلایه كردند.

خسرو سینایی، كارگردان سینما و از دوستان ژازه در همان نشست به گالری هنر مدرن كه از دستاورد‌های ژازه بود اشاره كرده و گفته بود: گالری ژازه دوران‌ساز بود اما متاسفانه این روزها در حال نابودی است. درحالی كه آن زمان دوستان ژازه در آن فضای هنرمندانه و خلاقانه كار و ماحصل فعالیت خود را عرضه می‌كردند.

او در بخش دیگری از آن نشست، این چنین مطرح كرد: این شهر چه زود فراموش می‌كند كه روزی یك هنرمند با همت شخصی خود گالری ساخت، و یك فرهنگ را توسعه بخشید؟! امروز با رفتن او، یك مكان فرهنگی در این شهر گم شده است.امروز ژازه نیست، ولی هیچ‌كس هم نیست كه از آن گالری كه ماحصل 50 سال زحمت او بود، نگهداری كند. امروز چنین فضایی وجود ندارد ،اما ژازه در آن سال‌ها با آزادگی خود این گالری را راه‌اندازی كرد.

حسن حامدی، به وضعیت گالری «ژازه تباتبایی» و عدم رسیدگی به آن اشاره كرده و می‌گفت: گالری ژازه بدون كم ‌و كسر یك موزه كامل است كه باید قدر آن دانسته شود. لذا امیدواریم شهرداری و یا هر مسوول دیگری كه وظیفه پیگیری این موضوع را دارد هرچه سریع‌تر به وضعیت این گالری رسیدگی كند.

اما چند ماه از این اتفاق گذشت و تیر ماه سال 88، در نشستی كه در همان گالری برگ به نكوداشت علی اكبر صنعتی اختصاص داشت، مدیر اداره حجم سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران از رایزنی‌های صورت گرفته برای خرید خانه و گالری «ژازه تباتبایی» خبر داد.

این شهر چه زود فراموش می‌كند كه روزی یك هنرمند با همت شخصی خود گالری ساخت، و یك فرهنگ را توسعه بخشید؟! امروز با رفتن او، یك مكان فرهنگی در این شهر گم شده است.امروز ژازه نیست، ولی هیچ‌كس هم نیست كه از آن گالری كه ماحصل 50 سال زحمت او بود، نگهداری كند. امروز چنین فضایی وجود ندارد ،اما ژازه در آن سال‌ها با آزادگی خود این گالری را راه‌اندازی كرد

سید مجتبی موسوی آن زمان اعلام كرد: سازمان زیباسازی شهر تهران با همراهی كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مذاكرات خود را آغاز كرده و طی صحبت‌هایی كه با احمد مسجد‌جامعی - رییس این كمیسیون انجام شده، قرار است به زودی به خریداری خانه ژازه كه موزه‌ای از آثار این هنرمند و دیگران هنرمندان عرصه تجسمی است، اقدام كنیم.

این در حالی است كه با وجود گذشت یك سال از این وعده هنوز هیچ خبری از خریداری خانه ژازه نیست و گویا مشكل اصلی بر سر توافق با خانواده این هنرمند است كه پیش از این هم در این مسیر موانعی ایجاد كرده بودند.

البته نباید فراموش كرد كه در مراسم خاك سپاری ژازه در همان بهمن ماه سال 86 نیز حبیب‌الله صادقی؛مدیر وقت دفتر هنرهای تجسمی از پیگیری‌های تاسیس بنیاد ژازه تباتبایی از طرف محسن زارع - مدیر وقت مجموعه‌ی هنری صبا خبر داده بود.

محسن زارع آن زمان گفته بود:تاسیس بنیاد ژازه از سوی فرهنگستان هنر و با همكاری سازمان‌ها به‌ویژه وزارت ارشاد در دستور كار قرار داده شده و امیدواریم تا پیش از مراسم چهلم آن مرحوم، این كار انجام ‌شود. این بنیاد علاوه بر وظیفه حفظ و نگاهداشت میراث بیش از نیم قرن فعالیت پی‌گیر و نوآورانه این هنرمند در عرصه نقاشی و مجسمه‌سازی مدرن ایران به‌عنوان بخشی از گنجینه‌ اصیل و ارزشمند هنر معاصر این سرزمین، هدف خود را برمحور گسترش و اشاعه آثار هنری نوگرا و برخوردار از بن مایه‌های فرهنگ، سنت و ارزش‌ها و اصالت‌های قومی ایران متمرکز خواهد کرد.

به‌گفته‌ی زارع، بنیاد ژازه تباتبایی مرکزی جهت حمایت از هنرمندان این عرصه و طرح‌ها، ایده‌ها و فعالیت‌های هنری آنان در عرصه‌های گوناگون تجسمی خواهد بود.

... و اما دو سال و نیم از مرگ ژازه می‌گذرد و هنوز هیچ خبری از تحقق این وعده‌ها نشده است.

--------------------------------------------------------------------------------

منبع: ایسنا

گروه هنر تبیان