تبیان، دستیار زندگی
چند نفر را می‌شناسید که عادت به نوشتن خاطرات خود داشته باشند؟ چند نفر از آشنایان یا دوستان شما در طول زندگی خود مجموعه‌ای از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلبوم، میراثی ماندگار

عکاسی

چند نفر را می‌شناسید که عادت به نوشتن خاطرات خود داشته باشند؟ چند نفر از آشنایان یا دوستان شما در طول زندگی خود مجموعه‌ای از آثار مجسمه‌ای ِ دست‌ساز خلق کرده‌اند؟ چند نفر را می‌شناسید که دستی در موسیقی داشته باشند و در حد نواختن یک ساز با موسیقی آشنا باشند یا در دوران فراغت خود «آهنگ‌سازی» کنند؟ در مورد عکاسی غیر حرفه ای چطور؟

از نظرگاه تولید هنری، عکاسی غیرحرفه‌ای یا خانواد‌گی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های هنری است و شاید محبوب‌ترین آنها. عکاسی از جنبه هنری و تخصصی به خانه همه آدم‌ها راه یافته و به موضوعی عادی و طبیعی تبدیل شده است؛ آنقدر عادی و بی‌اهمیت که برای گرفتن یک عکس ممکن است چند لحظه یا ثانیه هم زیاد به نظر برسد.

در اغلب خانه‌ها آلبوم‌های عکس خانواد‌گی وجود دارد که همچون آثار مهم و عزیز هنری از آنها نگهداری می‌شود. بخشی از آن‌ها در آتلیه‌های عکاسی تهیه شده است، اما تقریبا همیشه درصد قابل توجهی از عکس‌های آلبوم‌های خانواد‌گی توسط دوربین‌های ارزان قیمت و توسط آدم هایی که هیچ‌گونه تخصصی در عکاسی ندارند، گرفته می‌شود. احتمال وجود داشتن یک آلبوم عکس خانواد‌گی در منزل یک خانواده‌ متعارف از طبقه متوسط شهری بیشتر از احتمال وجود دفترچه خاطرات روزانه یا یک آلت موسیقی است.

آلبوم‌های عکس خانواد‌گی آنقدر برای اعضای خانواده مهم و قابل توجه است که معمولا در بهترین و امن‌ترین نقطه خانه نگهداری می‌شوند. جایی که کمتر در معرض عبور و مرور است و دست رطوبت و موریانه به آن نمی‌رسد. اگر خطر دزدیدن جواهرات وجود نداشت، احتمالا آلبوم‌های عکس نقاط امن‌تری مانند گاوصندوق‌ها را در منزل خانواده‌ها اشغال می‌کردند. در شرایط خطر یا اضطرار مانند آتش‌سوزی، بعد از اشخاص و مدارک مهم مانند کارت شناسایی و احتمالا اشیای گران‌بها، خانواده‌ها آلبوم‌های عکس خود را نجات می‌دهند.

عکاسی

وجه اشتراک همه آلبوم های خانوادگی لحظاتی است که با دستان عکاس ثبت می شود. اگر کسی به عکس‌های خانواد‌گی ما نگاه کند، فکر می‌کند ما موجودات همیشه خوشی هستیم؛ فارغ و دور از هر گونه اندوه و حادثه. مردم عادت دارند لحظه‌های شاد زندگی خود را ثبت کنند. هیچ‌کس از چیزی که می‌خواهد از آن فرار کند عکس نمی‌گیرد، چیزی را که بخواهد فراموش کند.

عصر دیجیتال به هیج وجه از محبوبیت و گسترده‌گی کاربرد عکاسی غیر‌حرفه‌ای نکاسته است و برعکس به نظر می‌رسد به صورت روزافزون تعداد بیشتری عکس غیر‌حرفه‌ای گرفته می‌شود که سهم عکس‌های دیجیتال پیوسته در حال افزایش است. سهولت و ساد‌گی عکاسی دیجیتال، هماهنگی کامل با خصوصیات عکاسی غیرحرفه‌ای دارد.

برای گفتگوی بیشتر در مورد عکس های خانوادگی به انجمن عکاسی در این بحث مراجعه نمایید.


واحد امور کاربران سایت تبیان