تبیان، دستیار زندگی
صعود مجدد پس از رکود موقت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صعود مجدد پس از رکود موقت

طلا

پس از کاهش 21 دلاری قیمت هر اونس طلای جهانی و کاهش 4 هزار تومانی قیمت انواع سکه در بازار داخلی طی 2 هفته گذشته،  با افزایش قیمت ارزهای اروپایی و كاهش نرخ دلار، طلا روز گذشته در بازارهای جهانی از حالت ركود خارج شده و قیمت آن دیگر بار سیر صعودی به خود گرفت.

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ، در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار كرد: درحالی كه در تمام دنیا سطح معاملات به دلیل تعطیلات تابستانه و افزایش قیمت نفت كاهش یافته و چند روزی بود كه قیمت طلا به پایین‌ترین حد خود در سه ماهه گذشته؛ یعنی هر اونس 1160 دلار رسیده بود، از دو روز گذشته به یك‌باره با كاهش ارزش دلار و افزایش شدید برابری ارزهای اروپایی، قیمت طلا هم تحت تاثیر قرار گرفت؛ به نحوی‌كه هر اونس طلا به نسبت اول هفته 24 دلار افزایش یافت. وی گفت: این امر سبب شد تا قیمت طلا و سكه از دو روز گذشته افزایش چشمگیری پیدا كند؛ به نحوی‌كه قیمت سكه با افزایش چهار هزار تومانی در بازارهای داخلی مواجه شد.

كشتی‌آرای تصریح كرد: افزایش قیمت یورو و پوند و ارزهای دیگر از جمله فرانك، كرون سوئد و دانمارك موجب شد كه قیمت دلار كاهش یافته و بر روند افزایش قیمت نفت، طلا، نقره و پلاتین تاثیرگذار باشد.

وی  افزود: به دنبال افزایش قیمت نفت و برابری ارزهای جهان، طلا از حالت ركود و سكون چند روز گذشته خارج شد و مجددا سیر صعودی به خود گرفت.

همچنین دلیل کاهش قیمت موقتی طلا را چنین عنوان کرد: به دلیل با ارزش شدن سهام، بسیاری ازسرمایه گذاران طلاهای خود را به سهام تبدیل کردند که همین امر باعث افزایش عرضه طلا در بازارهای جهانی شده و با توجه به کاهش معاملات بورسها و تعطیلات تابستانی شرکتها و موسسات مالی، کاهش قیمت سکه موقتی است.

همچنین بانك مركزی با ارائه گزارشی در این زمینه با اشاره به بهبود وضعیت كشورهای عضو منطقه یورو یكی از دلایل كاهش سیر صعودی طلا در سال جاری را پایان بحران بدهی‌های كشورهای این منطقه اعلام كرد.

بر اساس این گزارش، طی 2 هفته گذشته نوسانات قیمت طلا عمدتا تحت تاثیر ارقام اقتصادی منتشره در آمریكا، اظهارات رییس بانك مركزی این كشور، نتایج آزمون سلامت بانك‌های اتحادیه اروپا و برخی موارد دیگر قرار داشت.

نکته جالب این است که این سیر نزولی در طی 2 هفته نیز دارای نوسانات و افت و خیزهایی بود به طوری که عواملی مانند نتایج آزمون سلامت بانك‌های اتحادیه اروپا، اظهارات رئیس کل بانک مرکزی آمریکا مبنی بر مبهم بودن وضعیت اقتصادی این کشور که سبب بدبینی نسبت به دورنمای اقتصادی آمریكا، كاهش شاخص‌های قیمت سهام این كشور و ریسك گریزی سرمایه‌گذاران شد، همینطور عوامل دیگری که باعث لطمه به اعتماد سرمایه گذاران نسبت به دورنمای قیمت طلا شد، از عوامل کاهش قیمت طلا در روز چهارشنبه 6 مرداد 1389 و مواردی چون كاهش خانه‌های شروع به ساخت ماه ژوئن آمریكا به پایین‌ترین سطح هشت ماهه گذشته ، ترس از پیامدهای نامطلوب احتمالی آزمون سلامت بانك‌ها در اروپا، که باعث سوق دادن سرمایه ها سوی طلا شد، و همینطور انتشار عملكرد مطلوب شركت‌های آمریكایی، سبب تقویت شاخص‌های قیمت سهام این كشور شده و این امر ریسك‌گریزی سرمایه‌گذاران را افزایش داد و به تبع آن قیمت طلا به موازات افزایش شاخص‌های قیمت سهام آمریكا افزایش یافت.. موارد مذكور موجب تقویت قیمت طلا در روز سه‌شنبه 5 مرداد و پنج شنبه 7 مرداد 1389 شد.

تنظیم برای تبیان: ن-شهبازی