تبیان، دستیار زندگی
دكتر حمیداوی: تغذیه نامناسب سطح یك ورزشكار عالی را به سطح متوسط كاهش می‌دهد پزشك تیم فوتبال پگاه گیلان گفت:سازمان بین‌المللی تغذیه در شعارمعروف خود می‌گوید:«تغذیه، یك بازیكن متوسط را به یك بازیكن عالی تبدیل نمی‌كند اما تغذی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش تغذیه در سطح آمادگی ورزشکاران


دكتر حمیداوی:

تغذیه نامناسب سطح یك ورزشكار عالی را به سطح متوسط كاهش می‌دهد

پزشك تیم فوتبال پگاه گیلان گفت:سازمان بین‌المللی تغذیه در شعارمعروف خود می‌گوید:«تغذیه، یك بازیكن متوسط را به یك بازیكن عالی تبدیل نمی‌كند اما تغذیه نامناسب ورزشكار عالی را تا سطح یك ورزشكار متوسط پایین می‌آورد».

دكتر حمیداوی پزشك سابق تیم فولاد خوزستان درباره‌ی جایگاه تغذیه در میان ورزشكاران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: باشگاه فولاد خوزستان، نخستین باشگاه ایرانی است كه به بازیكنان خود برنامه‌ی غذایی را ارایه می‌دهد. در سال گذشته‌ در ابتدای فصل به صورت دو هفته‌ای به بازیكنان برنامه داده می‌شد و بازیكنانی كه بومی بودند این برنامه را رعایت می‌كردند و برای بازیكنان غیر بومی با قراردادی كه با یكی از رستوران‌های اهواز منعقد شده بود، غذا تهیه می‌شد.

وی افزود: همچنین ما برنامه‌ی غذایی خودمان را بر اساس پیشنهاد هتل المپیك به آنها دادیم و در این هتل منوی غذایی فولاد برای ورزشكاران سرو می‌شود.

پزشك تیم ملی فوتبال:

«تغذیه» بخشی ازطب ورزشی است؛ درحال گذر از طب ورزشی هستیم

مشكل تداركات تجهیزات تغذیه‌ای داریم

باشگاه‌های حرفه‌یی رویكردعلمی داشته باشند

دكتر پرهام خانلری، گفت: « تغذیه » بخشی از طب ورزشی است و تا زمانی كه طب ورزشی در كشور مرحله‌ی مقدماتی را پشت سر می‌گذارد نباید توقع پیشرفت در حد مطلوب را داشت.

پزشك تیم ملی فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: طب ورزشی مراحل مقدماتی شناخت و رشد را طی می‌كند و موضوع چندان شناخته شده‌ای نیست.

وی افزود: زمانی كه تمام باشگاه‌های حرفه‌ای رویكردی علمی را سرلوحه‌ی كار خود قرار دهند می‌توان توقع داشت كه گام نخست را به سمت علمی شدن برداشته‌ایم.

خانلری با بیان این كه نكات كلی در تغذیه‌ی ورزشی وجود دارد، اضافه كرد: در سطح ملی از لحاظ نیروی متخصص تغذیه كمبودی احساس نمی‌شود و امكانات خوبی نیز در اختیار داریم و دسترسی به سطح اطلاعات نیز آسان است اما به طور كل در كشور مشكل تداركات مشاهده می‌شود. به عنوان نمونه محلول «ایزوتونیك» را در تمام كشورهای جهان می‌توان از سوپرماركت‌ها خریداری كرد اما در ایران هنوز یك قلم آن را نمی‌توان پیدا كرد.

وی نوشابه‌های انرژی‌زای موجود در كشور را مفید ندانست و افزود: این نوشابه‌ها در كشور ما متاسفانه بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارند و مواد اضافی موجود در آنها مضر است.

پزشك تیم ملی درباره‌ی برنامه‌ی غذایی ورزشكاران گفت: نمی‌توان به یك باره بازیكنی كه از فلان شهرستان به تیم تهرانی آمده و به تیم ملی دعوت شده را با این برنامه تطبیق داد. اما بازیكنان با تجربه‌ی ملی مانند دایی كه الگوی دیگر بازیكنان هستند و با استفاده از برنامه‌ی غذایی، بازیكنان جوان را مجاب به پیروزی از این برنامه می‌كنند.

مشاور تغذیه‌ی فدراسیون فوتبال:

توجه به تغذیه ورزشكاران، در ورزش كشور تحول ایجاد می‌كند

باشگاه‌ها باید از وجود متخصصان تغذیه استفاده كنند

دكتر ایروانی با اشاره به لزوم توجه به جایگاه تغذیه در ورزش گفت: فعالیت جدی در این بخش باعث تحول اساسی در ورزش كشور می‌شود.

مشاور تغذیه فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: یكی از مهم‌ترین عواملی كه یك ورزشكار باید رعایت كند، برنامه‌ی تغذیه‌ای است و خوشبختانه در چند سال اخیر در این زمینه شاهد تحولات فراوانی بوده‌ایم.

ایروانی، افزود: تغذیه به مانند بنزین برای ورزشكاران است و استفاده از متخصصین تغذیه در فدراسیون‌های مختلف ورزشی باعث شده است كه فدراسیون‌های ورزشی كشور به صورتی علمی‌تر اداره شوند. اما حضور متخصصان ورزشی به تنهایی در فدراسیون‌ها كفایت نمی‌كند و باشگاه‌ها نیز باید از وجود این متخصصان در تیم‌های خود استفاده كنند.

وی ادامه داد: متاسفانه هم اكنون مشاهده می‌شود در بسیاری از باشگاه‌ها تداركاتچی، برنامه‌ی غذایی بازیكنان را تنظیم می‌كند و این در حالی است كه بسیاری از متخصصان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های كشور بی‌كار هستند.

وی با یادآوری بازی ایران و بحرین در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2002 افزود: شب قبل از این دیدار حساس به بازیكنان غذایی سنگینی مانند كشك بادمجان داده ‌شد كه این مساله به هیچ وجه با برنامه‌ی تغذیه‌ی ورزشكاران تناسبی ندارد.

ایروانی در مورد تاثیر استفاده از برنامه‌ی غذایی در عملكرد ورزشكاران، گفت: بی‌تاثیر نیست و تغذیه و تمرین مناسب مكمل یكدیگر هستند و نبود هر كدام از آنها باعث كاهش بازدهی ورزشكاران و در نتیجه ناموفق بودن آنها می‌شود.

مشاور تغذیه‌ی فدراسیون فوتبال درباره‌ی جایگاه مكمل غذایی در برنامه‌ی روزانه‌ی ورزشكاران، تصریح كرد: مكمل‌های غذایی بحث بسیار پیچیده‌ای هستند. در كشور ما در بر روی تمام این مكمل‌ها باز است و خیلی از انها دارای مجوز و بسیاری از آنها فاقد مجوز بوده و استفاده از آنها برای ورزشكاران مضر است و باید در استفاده از آنها با پزشك متخصص مشورت كرد.

ایروانی درباره‌ی نوشابه‌های انرژی‌زا نیز، گفت: نمی‌توان نه آنها را تایید كرد و نه تكذیب چرا كه قدیمی‌ترین آنها تنها دو، سه سال هستند كه در كشورمان تولید می‌شوند. اما نكته‌ی بارز این است كه باید استانداردهای خاصی در ساخت آنها رعایت شود.