تبیان، دستیار زندگی
در دامنه كوههای سربه فلك كشیده زاگرس، شهری زیبا و سرسبز با قدمتی هزارساله قرار گرفته است. شهر «سپیدان» كه بی تردید می توان آن را بهشت دل انگیز جنوب ایران خواند. سپیدان (با مرکزیت اردکان) را باید در شمال غربی استان فارس ببینید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دارالمساجد ایران

جاذبه های سپیدان


در دامنه كوه های  زاگرس، شهری زیبا و سرسبز با قدمتی هزارساله قرار گرفته است. شهر «سپیدان» كه بی تردید می توان آن را بهشت دل انگیز جنوب ایران خواند. سپیدان (با مرکزیت اردکان) را باید در شمال غربی استان فارس ببینید. شهری که آب وهوای آن در تابستان خنك و معتدل است و در زمستان سرد. این شهر قدمتی بیش از 900 سال دارد و دلیل این ادعا وجود بقعه سلطان سیدالنورالدین علی غازی علوی از فرزندان محمدحنفیه فرزند مولای متقیان در این شهر است.

تپه ملیان و تل بیضا كه از مراكز حكومتی دوره هخامنشی است، از جمله آثار باستانی این بخش است. اما كهن ترین اثری كه از «اردكان فارس» در آن نامبرده شده كتاب تاریخ یعقوبی است كه در سال 259هـ.ق تألیف شده است. در این كتاب آمده: «...فارس كه شهرهای آن استخر و شیراز، اردكان و نوبندجان، جوروكازرون، فسا ودارابجرد است...» دراین شهرستان و شهرها، بخشها و روستاهای آن چهره های شهیر و دانشمندان نامی یی پا گرفته اند كه می توان از «منصور حلاج»، «سیبویه بیضایی»، «ملامحمدرضا تجلی»، «شیخ انوار» و «ملا احمد حقیقت» نام برد.

اما آنچه باعث رونق شهرستان سپیدان شده، جاذبه های طبیعی فراوان، آب وهوای ملایم و معتدل تابستانی و زمستانهای پربرف آن است. نزدیكی این شهر به شیراز که در 80 کیلومتری آن قرار دارد، زمینه مسافرت عده كثیری از ایرانگردان و جهانگردان را به این شهرستان فراهم آورده است. علاوه بر این، به دلیل آب و هوای مناسب و وجود آب فراوان، باغهای زیادی در سطح شهرستان دیده می شود كه در آنها میوه فراوانی تولید و حتی به كشورهایی از جمله كشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

جاذبه های سپیدان

جاذبه های سپیدان

آبشار مارگون

در فاصله 45كیلومتری شهر اردكان و 130 كیلومتری شیراز، در دهستان كمهر، آبشاری با ارتفاع70 متر و عرض 100متر وجود دارد كه به عنوان یك اثر ملی ثبت شده است و هر سال، هزاران نفر از آن دیدن می كنند. در حال حاضر، جاده منتهی به این آبشار آسفالت است و امكانات جزیی ای مثل پاركینگ و سرویس بهداشتی در آن محل دایر است.

تنگ چله گاه

این تنگ، باچشمه های آب و درختان سرسبز در 5كیلومتری شهر اردكان، كنار جاده شیراز ـ یاسوج، تفرجگاه واستراحتگاهی مناسب برای مسافران است. بخشی از آن به صورت اردوگاهی درآمده كه توسط اداره آموزش و پرورش اداره می شود و در آن امكاناتی از قبیل سكو، سرویس بهداشتی، آب لوله كشی وبرق فراهم شده است.

تنگ تیز آب

چشمه آب زلال و رودخانه و درختان بسیار، چشم انداز مجموعه ای سرسبز را در 30 كیلومتری مركز شهرستان و حاشیه جاده شیراز ـ یاسوج تشكیل داده است. قسمتی از این منطقه در اختیار جمعیت هلال احمر شهرستان سپیدان است و امكاناتی از قبیل چادر، سرویس بهداشتی، برق و آب لوله كشی در این منطقه فراهم شده است.

تنگ غوره دان

در فاصله 20 كیلومتری شهر بیضاء، چشمه ای پرآب و درختان زیاد، تفرجگاهی سرسبز به نام تنگ غوره دان را تشكیل داده است. در این منطقه، سپاه پاسداران، امكانات اولیه مورد نیاز گردشگران را فراهم آورده است.

پیست اسكی

تنها پیست اسكی جنوب ایران در فاصله5 كیلومتری شهر اردكان در حاشیه جاده آسفالته اردكان ـ كمهر واقع است. ریزش زیاد برف در زمستان كه گاه ارتفاع آن به 3 متر می رسد موجب ساخت دو پیست اسكی به نامهای «شكرك» و «سه چاه» است كه یكی توسط اداره تربیت بدنی و دیگری توسط بخش خصوصی اداره می شود. امكاناتی از قبیل بالابر و وسایل لازم و دیگر امكانات مورد نیاز علاقه مندان به این ورزش و مراجعین به پیست، در این منطقه فراهم شده است.

جاذبه های سپیدان

دریاچه برم فیروز

این دریاچه زیبا، در ارتفاعات حاشیه شمال شهر اردكان، در كنار جاده اردكان ـ مارگون ـ كمهر واقع است. راه ماشین رو برای دسترسی به این دریاچه وجود ندارد. دوستداران طبیعت و كوهنوردان می توانند تنها با یك ساعت پیاده روی از این منطقه زیبا دیدن كنند. آب دریاچه زیبای برم فیروز از برف كوهها تأمین می شود.

تنگ بغدیان

در فاصله 30 كیلومتری شهر اردكان، بعداز روستای ریگون، تفرجگاهی سرسبز، با چشمه ای زلال واقع است. دسترسی به این تنگ با خودرو ممكن نیست و 5 كیلومتر از جاده منتهی به آن را باید پیاده طی كرد.

چشمه بهرغان

این چشمه در فاصله دوكیلومتری شهر اردكان درحاشیه جاده شیراز ـ اردكان قراردارد. آب شیرین، خنك و گوارای آن موجب احداث یك واحد آب معدنی در كنار چشمه شده است. آب این چشمه پس از تصفیه و بسته بندی در این كارخانه به دیگر نقاط كشور و خارج صادر می شود.

چشمه سرمور كمهر

آب چشمه و دشت همواركنار آن، این منطقه را كه در 30كیلومتری شهر اردكان، در كنار جاده اردكان به مارگون قراردارد به یك تفرجگاه سرسبز تبدیل كرده است.

آبشار چیكان

آبشار چیكان در 55كیلومتری شهراردكان، در كنار روستای چیكان واقع شده است. این آبشار زیبا، به دلیل نبود راه مناسب كمتر مورد بازدید علاقه مندان قرارگرفته است.

سراب كهكران

این منطقه در فاصله 35 كیلومتری شهر اردكان واقع است. وجود چشمه های آب و درختان كهنسال چشم انداز زیبایی به این منطقه داده، اما با وجود این به دلیل نبود راه مناسب، كمتر مورد بازدید قرارگرفته است.

چشمه وبرم ششپیر

گفته می شود آب ششپیر از بهترین آبهای كشور است. چشمه وبرم ششپیر در نزدیكی روستای برشنه 7كیلومتری شهر اردكان قراردارد. در حال حاضر كار مطالعه احداث سدی روی رودخانه ششپیر آغاز شده است. در دریاچه برم ششپیر كه زیبایی خاصی دارد، ماهیگیری هم ممكن است. در حال حاضر، در حاشیه این دریاچه، به همت اداره منابع طبیعی یك پارك جنگلی در حال ساخت است. این منطقه، بویژه در فصل بهار، به علت وجود گیاهان خوراكی از قبیل قارچ، كنگر، تره، لیزك، بیرحل و … مسافران زیادی را جذب می كند. توجه به این نكته ضروری است كه اگر از این گیاهان حفاظت نشود، در چند سال آینده نسل آنها از بین خواهد رفت.

شهر اردكان به علت مساجد زیاد به «دارالمساجد» معروف است. مردم این شهر به لهجه مخصوص اردكانی صحبت می كنند كه در نوع خود در ایران منحصر به فرد است و به فارسی دری نزدیك است.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: روزنامه ایران