تبیان، دستیار زندگی
وایکلف ژان موزیسین هائیتی‌تبار تازه‌ترین چهره سرشناس دنیای سرگرمی است که بخت خود را در عالم سیاست امتحان می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستاره‌هایی که از حرفه نمایش وارد دنیای سیاست شدند

وایکلف ژان موزیسین

 وایکلف ژان موزیسین هائیتی‌تبار تازه‌ترین چهره سرشناس دنیای سرگرمی است که بخت خود را در عالم سیاست امتحان می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، پنجشنبه پیش اعلام شد خواننده و تهیه‌کننده 41 ساله متولد هائیتی که از 9 سالگی در آمریکا زندگی می‌کند، رسما برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری هائیتی ثبت نام کرده است.

وایکلف ژان با آزمودن بخت خود در دنیای سیاست راهی را می‌رود که پیش از این نیز گروهی از چهره‌های سرشناس هنری رفته‌اند.

یک بازیگر سینما بود که کار حرفه‌ای را از دهه 1930 آغاز کرد و در نهایت از ده‌ها فیلم سینمایی و بعدها پرده کوچک تلویزیون سردرآورد. دوران کاری رونالد ریگان در هالیوود هیچ وقت شاخص نبود و هیچ وقت جایزه اسکار نگرفت.

گذار ریگان از حرفه نمایش به سیاست از دهه 1940 و زمانی آغاز شد که رئیس انجمن بازیگران آمریکا بود. دو دهه بعد او فرماندار کالیفرنیا شد.

ریگان سال 1980 به مقام ریاست جمهوری آمریکا رسید و دو دوره در این پست بود. دوران ریاست جمهوری او با بازشدن یخ جنگ سرد و ارتباط صمیمی با مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلیس همراه بود. ریگان سال 2004 درگذشت.

نماینده کنگره‌ای که در صدر جدول فروش قرار گرفت

آمریکا را سرزمین فرصت‌ها لقب داده‌اند، جایی که ستاره‌ها اغلب شهرت را با نفوذ سیاسی تاخت می‌زنند. آرنولد شوارتزنگر بازیگر عضلانی متولد اتریش هم مانند ریگان به عنوان فرماندار کالیفرنیا انتخاب شد.

سانی بونو خواننده در مجلس نمایندگان خدمت کرد و همچنان تنها عضو مجلس آمریکاست که توانسته در صدر جدول فروش تک آهنگ‌‌ها قرار بگیرد.

در همین حال، کلینت ایستوود کارگردان برنده اسکار یک دوره شهردار کارمل در ایالت کالیفرنیا بود، اما جایگاه سینمایی او شکوفا شد و آرزوهای سیاسی‌اش رنگ باخت.

کلینت ایستوود کارگردان برنده اسکار یک دوره شهردار کارمل در ایالت کالیفرنیا بود، اما جایگاه سینمایی او شکوفا شد و آرزوهای سیاسی‌اش رنگ باخت.

در بریتانیا، ستاره‌های حرفه نمایش کمتر از همتایان آمریکایی خود در دنیای سیاست موفق بوده‌اند. در این بین گلندا جکسن یک مورد خاص است. او در دوران اوج بازیگری دو جایزه اسکار گرفت، اما سال 1982 به زرق و برق پشت کرد تا بخت خود را به عنوان یک نماینده حزب کارگر در مجلس انگلیس بیازماید.

بازیگر 74 ساله در دوران نخست وزیری تونی بلر پست وزارت داشت، اما اوایل سال 2010 برای حفظ زندگی سیاسی خود ناچار به مبارزه شد. در واقع شکست حزب کارگر او را هم به دردسر انداخت.

کار طاقت‌فرسا

نانا موسکوری خواننده یونانی پنج سال در پارلمان اروپا بود، اما در نهایت با طاقت‌فرسا توصیف کردن کار یک سیاستمدار صندلی خود را رها کرد. او دو سال پیش به طور رسمی از فعالیت در دنیای موسیقی هم کناره‌گیری کرد.

ملینا مرکوری دیگر ستاره یونانی در دهه 1960 با بازی در فیلم تحسین‌شده «یکشنبه‌ها هرگز» که یک نامزدی اسکار برایش به همراه داشت، به شهرت رسید.

این بازیگر و خواننده سال 1974 به عنوان نماینده مجلس یونان انتخاب شد. مرکوری سال 1981 اولین وزیر فرهنگ زن این کشور شد و بیش از هشت سال در این مقام بود.

او در این مدت کوشید بخشی از اشیاء باستانی یونان را از بریتانیا به این کشور بازگرداند. مرکوری سال 1994 درگذشت و در مراسمی دولتی مورد تقدیر قرار گرفت.

در فیلیپین، جوزف استرادا به عنوان یک بازیگر مطرح که بیش از 30 سال سابقه هنری دارد، شناخته می‌شد. شهرت او در نهایت در 1988 بالاترین پاداش را برایش به همراه داشت: پست ریاست جمهوری.

اما این سرخوشی خیلی زود از بین رفت و استرادا سال 2001 از کار برکنار و بعدها به اتهام فساد مالی و اختلاس به زندان محکوم شد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی