تبیان، دستیار زندگی
مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم روز گذشته با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن مجید آغاز شد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هجدهمین نمایشگاه قران کریم آغاز به کار کرد

مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه قرآن کریم

مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم روز گذشته با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن مجید آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی، هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی؛ امام جمعه مشهد، سید محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام حمید محمدی، قائم مقام قرآنی وی، روز گذشته با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط سعید طوسی یكی از قاریان بین‌المللی كشورمان رسماً شروع به كار كرد.

مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه قرآن کریم

سیدمحمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم با اشاره به آیه 173 سوره آل عمران و تهدیدات اخیر دشمنان اسلام علیه كشورمان گفت‌: تهدیدات دشمنان مایه دلهره و بیم ما نیست و بر ایمان ما خواهد افزود.

وی با قرائت جمله حسبنا الله و نعم الوكیل آن را پیام و شعار ملت ایران دانست و گفت: دشمنان ما گمان می‌كنند كه می‌توانند ما را وادار به عقب‌نشینی كنند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با توصیف كردن نمایشگاه بین‌المللی قرآن به عنوان رویدادی عظیم و بی‌بدیل میزبانی هر ساله آن را به عنوان یكی از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و در این باره گفت: امیدواریم این نمایشگاه الگویی برای گسترش امثال خود در دیگر نقاط كشور و جهان شود.

وی از اعزام قاریان در ماه رمضان و موسم حج به خارج از كشور، دعوت از قاریان بین‌المللی، اعزام گروههای همخوانی به خارج از كشور و ترجمه قرآن به زبان‌های مختلف به عنوان دیگر فعالیت‌های قرآنی وزارت ارشاد نام برد و افزود: فعالیت قرآنی در دولت دهم در كنار فعالیت همه معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند تهیه فیلم، نمایش، كتاب و سایر بخش‌ها تجلی دارد و منظومه جشنواره قرآنی آیات با 22 رشته هنری با همین هدف طراحی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه با انس هرچه بیشتر با قرآن آن را شاداب‌تر و با طروات‌تر خواهیم یافت، گفت: چنانچه قرآن مبنای عمل قرار گیرد، سعادت دو جهان نصیب همگان خواهد شد.

وی سپس به پیروزی انقلاب اسلامی با تمسك به قرآن اشاره كرد و در این‌باره گفت: امام در ابتدا و در تمامی مراحل حركت خود همراه با قرآن طی مسیر كرد.

همچنین وزیر ارشاد در این مراسم ضمن دعوت از كلیه مسئولان كشور و آحاد مردم برای بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم گفت: این دعوت به طور رسمی در هیئت وزیران نیز صورت گرفته است.

مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه قرآن کریم

در ادامه، حجت‌الاسلام حمید محمدی؛ قائم مقام قرآنی وزیر و فرهنگ ارشاد اسلامی و رئیس هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به اینكه این رویداد بزرگ در شرایطی كه كشور با آرزوهای بزرگی همچون وجود مركزیت و جامعیتی در امور قرآنی روبه‌رو است اجرا می‌شود، گفت: شورای توسعه فرهنگی قرآنی برای تحقق این آرزو با حضور چهار وزیر تشكیل شده و یكی از جلسات آن نیز با حضور رئیس جمهور محترم شكل گرفته است.

وی یكی دیگر از شرایط خاص زمان برگزاری این نمایشگاه را اختصاص اعتبارات و بودجه دهها برابری قرآنی كشور نسبت به سالهای گذشته دانست و گفت: اكنون زمان خوبی است كه مسئولان با بازدید از نمایشگاه اقدام به جذب نیم‌درصد بودجه قرآنی خود در ادارات كنند.

محمدی دغدغه در امور قرآن و عترت را از دل‌مشغولی‌های روزانه اهالی وزارت ارشاد دانست و گفت: در این نمایشگاه پنج سیاست كلان در حركتی جدید اتفاق افتاده است.

وی اولین سیاست را هنری كردن نمایشگاه دانست و ضمن اشاره به اینكه می‌توان از طریق معارف بر عقل‌ها و هنر ناب قرآنی بر دل‌ها نفوذ كرد، گفت: با هنر می‌توان همزمان عقل، قلب و دل مردم را برای جلب انظار آنها به سوی قرآن نشانه گرفت.

مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه قرآن کریم

تسهیل حضور نهادها در نمایشگاه خدمات مردمی خوب مانند راه‌اندازی سیستم تهویه مطبوع و دادن 8 هزار افطاری در نمایشگاه، تجمیع ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی و بین‌المللی كردن حقیقی نمایشگاه با حضور حداقل 35 كشور دنیا از روز اول برپایی نمایشگاه از دیگر سیاست‌های كلانی بود كه محمدی به آنها اشاره كرد.

وی كل فضای نمایشگاه را 90 هزار متر مربع و شامل 32 بخش محتوایی، پژوهشی، آموزشی و هنری اعلام كرد و افزود: تنها هزار متر مربع برای شناساندن جریان فتنه و شیطان‌پرستی از فتنه‌های بدو خلقت گرفته تا فتنه سبز اختصاص یافته است.

93 بخش نرم‌افزاری، 70 شركت تولیدكننده آثار هنری، 140 نشست علمی همراه با ضبط تلویزیونی و پخش در تولید سال، عرضه هزار و 500 جلد از منابع قرآن‌پژوهشی، حضور 60 استاد دانشگاه، عرضه 14 اثر هنری داوری شده، نمایش 150 عكس در نمایشگاه، اجرای 108 تئاتر صحنه‌ای با موضوع خانواده و نوجوان و 160 تئاتر خیابانی و برپایی غرفه مخصوص به عرضه محصولات حجاب و عفاف در بخش بزرگی از نمایشگاه با همكاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت كشور سایر خصوصیات این دوره از نمایشگاه بین‌المللی است كه محمدی ضمن اشاره به آنها و تشكر از كلیه دست‌اندركاران برپایی نمایشگاه و رهنمود مراجع عظام و همفكری فضلا و علما در برپایی نمایشگاه به سخنان خود پایان داد.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن از امروز تا بیست و سوم ماه مبارك رمضان برای بازدید عموم هر روز از ساعت 17 تا 24 فعالیت خواهد داشت.

چهره‌هایی همچون استاد ابوالفضل بهرامپور، حجت‌الاسلام سید محمد مهدی علم‌الهدی، سعید طوسی، محمدتقی میرزاجانی، محمدعلی رامین، علیرضا افشار؛ معاون امور فرهنگی اجتماعی وزیر كشور در این مراسم حضور داشتند.

امروز نیز اولین برنامه جنبی این دوره از نمایشگاه قرآن كریم با گردهمایی مدیران 510 مؤسسه قرآنی سراسر كشور و مسئولان و نخبگان قرآنی كشور از ساعت 8 صبح در تالار وحدت در حال برگزاری است.

تنظیم: هومن بهلولی