تبیان، دستیار زندگی
روزنامه‌ی MERKUR: كریمی و تابوهایش: شرط‌بندی، جشن اكتبر و قراردادش روزنامه‌ی MERKUR چاپ مونیخ در گزارشی از ویژگی‌های این بازیكن ایرانی و مسلمان كه تنها به فكر ارایه‌ی نمایش‌های فنی است تمجید كرده است. در گزارش ویژه‌ی این روز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال عالی و کمال ادب ، ویژگیهای علی کریمی

روزنامه‌ی MERKUR:
كریمی و تابوهایش: شرط‌بندی، جشن اكتبر و قراردادش


روزنامه‌ی MERKUR چاپ مونیخ در گزارشی از ویژگی‌های این بازیكن ایرانی و مسلمان كه تنها به فكر ارایه‌ی نمایش‌های فنی است تمجید كرده است.

در گزارش ویژه‌ی این روزنامه‌ی آلمانی آمده است:« علی كریمی، انسانی بسیار دوست داشتنی است و تابوهای وی، شرط بندی، جشن اكتبر و صحبت در مورد قراردادش است. حسن صالح حمیدزیچ درباره‌ی او می‌گوید:« علی پسری بسیار خوب اما كم حرف است، او در مونیخ راحت است و با دیگر بازیكنان تیم رابطه‌ی بسیار خوبی دارد و راحت بودن باعث شده كه او تا این حد در بایرن خوب بازی كند.»

كماكان برای بعضی از فوتبالدوستان مونیخ قضاوت درباره‌ی عملكرد كریمی مشكل است. این جوان 26 ساله خارج از زمین به هیچ عنوان قصد مطرح كردن خود را ندارد و صحبت‌های وی نه در مورد خود، بلكه در مورد ویژگی‌های بازیكنان هم تیمی‌اش است و اگر می‌خواهد چیزی در مورد خودش بگوید به جای استفاده از زبان، از هنر پاهایش استفاده می‌كند واین مساله تا كنون موفقیت‌آمیز بوده و موفقیت‌آمیزتر آن كه خودش و دیگران انتظار چنین نمایشی را از او در دوران كوتاه مدت حضورش با این بازیكنان فوق ستاره نداشتند. تنها در روزهای گذشته او از خودش رضایت نداشت اما سه‌شنبه مقابل فرانكفورت وی سیر صعودی را بار دیگر نشان داد. كریمی می‌گوید:« من هنوز سعی می‌كنم كه به فرم ایده‌ال خود دست پیدا كنم.»

تمام فكر و ذهن او بر روی فوتبال و نه بر روی جشن اكتبر مشروبات الكلی و شرط‌بندی متمركز است. یكی از كارهای مورد علاقه‌ی او، تماس مستمر تلفنی‌اش با مهدوی‌كیا است و جالب این كه او تاكنون در آلمان مهدوی‌كیا را از نزدیك ندیده است. كریمی می‌گوید:« فاصله‌ی دو شهر خیلی زیاد است (حدود 1000 كیلومتر).»

همسر كریمی و دو بچه‌اش طی روزهای آینده به مونیخ خواهند آمد و یكی از مسایل بحث برانگیز مطرحه این است كه او و خانواده‌اش چه مدت در مونیخ خواهند ماند. قرارداد او تا پایان فصل تمام می‌شود و تا آن موقع می‌تواند با بازی‌های خوب در بایرن و همچنین با بازی‌های خوب در جام جهانی خود را نه تنها در آلمان بلكه در سراسر جهان فوتبال معرفی كند. از كریمی می‌پرسیم كه صحبت‌هایی با بایرن در مورد تمدید قرارداد انجام داده است او می‌گوید:« نه، من یك ثانیه هم در مورد تمدید قرارداد فكر نمی‌كنم و تنها به فكر فوتبال و این كه بتوانم در هر بازی بهترین نمایش خودم را ارایه كنم هستم.»

دركنار شرط‌بندی، مشروبات الكلی در جشن اكتبر، قرارداد هم جز تابوهای این مرد دوست داشتنی است.

كریمی قراردادش را با بایرن تمدید می‌كند

«فوتبال اروپا سبب شده بسیاری از مردم سراسر دنیا برای قرار گرفتن در جریان بازی‌های انگلستان، ایتالیا، اسپانیا و حتی كشورهای دیگر به وقت محلی‌شان توجهی نكرده و در اصطلاح صبح و ظهر و شب نشناسند.

تماشاگران آسیایی كه به لحاظ ساعت جهانی جلوتر از اروپایی‌ها هستند برای تماشای بازی‌های فوتبال با چشمانی پف كرده انگیزه‌های زیادی دارند. اروپا هم اكنون خانه ستاره‌های نیرومندترین تیم‌های آسیایی است و با هشت ماه فرصتی كه تا جام جهانی 2006 آلمان مانده می‌تواند به بهترین شكل این بازیكن‌ها را ارزیابی كند. »

سایت رسمی فیفا در گزارشی ویژه شانس‌های سه بازیكن شناخته شده آسیایی را ابتدا در باشگاه‌هایشان و سپس برای تیم‌های ملی‌شان بررسی كرده است.

كریمی در بایرن نبرد می‌كند

علی كریمی ستاره ایرانی تازه وارد بایرن مونیخ، تمایل‌هایش را برای موفقیت ابراز كرده است. مرد میانی بایرن با پاس زیبای خود به پائولو گوئررو اجازه داد تنها گل تیمش را برابر اینتراخت فرانكفورت بزند تا قهرمان بوندس‌لیگا به ششمین پیروزی فصل جدیدش دست یابد.

تابستان امسال بازیكن سال آسیا از الاهلی امارات به بایرن پیوست و با زدن گل سوم این تیم در بازی چهارده آگوست برابر بایرلوركوزن حساب ویژه‌ای در آلمان باز كرد.

می‌توان گفت «جادوی تهران» كه به سبب مهارت در دریبل‌زنی و تكنیك عالی این لقب را به خود گرفت سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت در گروهش جا افتاده است. او پس از بستن قراردادی یك ساله به سایت فیفا گفت كه تصمیم دارد در انتهای فصل آن را تمدید كند:« اكنون نهایت تلاشم را خواهم كرد سپس منتظر نتیجه می‌مانم.»

كریمی به شمار روز افزون ایرانی‌هایی چون وحید هاشمیان در هانوفر، مهدی مهدوی‌كیا در هامبورگ، فریدون زندی در كایزرسلاترن و محرم نویدكیا در بوخوم در آلمان اضافه شد.

این بازیكن‌ها گذشته از هواداران، برای برانكو ایوانكوویچ سرمربی تیم ایران نیز خوشایند هستند:« بازیكن‌هایی كه در آلمان بازی می‌كنند فرصت دارند در كنار ستاره‌های دنیا قرار گیرند و تجربه‌ای كسب كنند كه بدون شك به سود تیم ملی ماست.»

ناكامورا به سلتیك توان می‌بخشد

كوچك‌ترین تردیدی وجود ندارد كه شونسوكه ناكامورا در ژاپن و سلتیك، نقش كلیدی دارد. مرد میانی بیست و هفت ساله ژاپن با درخشش در جام كنفدراسیون‌های آلمان و دو بار گرفتن جایزه بهترین بازیكن میدان از رجینای ایتالیا جدا شد تا در اسكاتلند به تلاش بپردازد.

ناكامورا از زمان نخستین حضورش برای سلتیك برابر «داندی یونایتد» چنان تهاجمی و چالاك بازی كرده كه ستایش گوردون استراكان سرمربی را برانگیخته است، مردم ژاپن می‌خواهند ببینند شونسوكه چگونه بازی می‌كند و شما می‌توانید به آنها بگویید او عالی است.»

ناكامورا پس از زدن سومین گل سلتیك در بازی بیست و هشت آگوست كه به پیروزی چهار بر صفر برابر «دانفرملین اتلتیك» منجر شد گفت:« تنها به فكر خوب و موثر بازی كردن هستم و برایم مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد.»

ناكامورا هم اكنون گوی سبقت را از هیده‌توشی ناكاتا در بازی سازی ربوده و زیكو سرمربی ژاپن امیدوار است فشار بالای رقابت‌های لیگ اسكاتلند كمك كند او بهتر شود:« شونسوكه با مدافعان سرسختی روبرو ست بنابراین باید به لحاظ بدنی بهتر شود. توانایی جسمانی او را موفق‌تر خواهد كرد.»

پارك برای ثابت بازی كردن در منچستر می‌جنگد

پارك جی سونگ مرد میانی كره‌ی جنوبی یكی از ستاره‌های فصل گذشته آیندهوون در لیگ قهرمانان اروپا بویژه در نیمه نهایی برابر میلان بود. عملكرد درخشانش سبب شد سرالكس فرگوسن سرمربی منچستر یونایتد بگوید:« جی سونگ به ما سرعت و انرژی فوق‌العاده‌ای می‌دهد.»

پارك تنها نابغه الدترافورد نیست چرا كه باید برای قرار گرفتن در تركیب اصلی یونایتدها با رایان گیگز ولزی و كریستیانو رونالدوی پرتغالی رقابت كند. او تا كنون تنها در دو بازی منچستر برابر اورتون و ویارئال به میدان آمده است. اكنون كره‌ای‌ها امیدوارند پارك برای جام جهانی آلمان آماده‌تر شود.

 مصاحبه اختصاصی سایت بایرن با علی کریمی 

 کریمی اسطوره داستان های افسانه ای آلمانی ها 

 گفتگو با کریمی قبل از پیکار با یاران مهدوی کیا