تبیان، دستیار زندگی
شهید كسی است كه به آخرین مرحله ی كمال خود رسیده است و راهش را با آگاهی، ایمان و خلوص می پیماید و همیشه پیروز و جاوید است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ما همه امانت هستیم

مریم فرهانیان

اشاره:متنی که در زیر می آید وصیت نامه ی شهید "مریم فرهانیان" است که در 17 سالگی وارد جبهه شد و در سال 63 در یكی از عملیات‌های حصر آبادان در حالی كه 20 سال داشت، به شهادت رسید.

وصیتم را با نام خدا، این بزرگ ترین بزرگ ترها، این یگانه مطلق، این فریادرس مستضعفان، این درهم كوبنده كاخ ستمگران و یزیدیان، این منجی حق و عدالت، این فرستاده قرآن، این شنونده غم ها، این مشكل گشای دردها و... شروع می كنم.

اول از هر چیز از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی، به اندازه فهم خودم و وظایفی كه بر دوش داریم بگویم. انقلابی كه با دادن خون هزاران شهید و هزاران معلول به اولین مرحله پیروزی خود رسید.

انقلابی كه مردم درآن، اسلام را، این كامل ترین دین را مبنای كار خود قرار دادند و از آن الهام گرفتند و وحدتی را كه به دست آورده بودند، با توجه به دین اسلام و رهبری قاطع امام آن را حفظ كردند. قدر این رهبر را بدانید و همواره پشت سر او باشید. از امام پیروی كنید. به پیام ها و فرمان ها و دستورات اسلامی امام توجه كنید و سعی كنید كه از هر كلمه امام درس بگیرید. امام را تنها نگذارید. این هوای نفسی را كه امام از آن صحبت و سعی می كند كه آن را از وجود ما بزداید، شما هم سعی كنید كه در این راه موفق شوید. سعی كنید خود را بشناسید كه اگر خود را بشناسید خدا را شناخته اید.

هیچ وقت قدرت خدا را از یاد نبرید و سعی كنید كه هر چه بهتر تزكیه نفس كنید. چیزی را كه امام این قدر درباره اش تكیه می كنند كه تزكیه نفس كنید و در بین خطراتی كه ما را تهدید می كنند، هیچ خطری بالاتر از این نفس نیست

در هیچ كاری خدا را از یاد نبرید. همواره به یاد خدا باشید و با هم به مهربانی رفتار كنید. امام زمان را از یاد نبرید. همواره در فكر امام زمان باشید. همواره در راه اسلام باشید و برای تحقق بخشیدن به آرمان اسلام بكوشید و به قدرت الهی توجه داشته باشید كه بالاتر و با عظمت تر از تمام قدرت هاست.

هیچ وقت قدرت خدا را از یاد نبرید و سعی كنید كه هر چه بهتر تزكیه نفس كنید. چیزی را كه امام این قدر درباره اش تكیه می كنند كه تزكیه نفس كنید و در بین خطراتی كه ما را تهدید می كنند، هیچ خطری بالاتر از این نفس نیست كه گاه انسان را به انحراف می كشاند و خود انسان متوجه نمی شود.

قرآن بخوانید، زیرا قرآن تمام دستورات زندگی را به شما می گوید. نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هم همین طور.

مادر! اگر من سعادت شهادت را داشتم و شهید شدم، اصلاً ناراحت نباش. ما همه امانت هستیم و همه ما از دنیا می رویم، زیرا این دنیا آزمایشگاهی است كه خداوند بندگان خود را در آن، مورد آزمایش قرار می دهد. این ما هستیم كه باید سعی كنیم و از این امتحان كه بالاترین امتحان هاست سربلند بیرون بیاییم و در قیامت پیش خدا سرافكنده نباشیم.

یادم هست كه در آخرین جلسه، گفت و گویی كه با برادر شهیدم داشتم، درباره معاد برایم صحبت می كرد و می گفت،" در فكر آخرت باشید." و بعد از این جلسه بود كه مقام شهادت را به دست آورد. از صمیم قلب به او تبریك می گویم و از خدا می خواهم صداقتی همانند شهیدان به من عطا كند و سعادت این را بدهد كه تنها و تنها در راه او قدم برداریم و برای رضای او كار كنیم.

شهید كسی است كه به آخرین مرحله ی كمال خود رسیده است و راهش را با آگاهی، ایمان و خلوص می پیماید و همیشه پیروز و جاوید است. به ولایت فقیه ارج بنهیم و بدانیم كه الان امام خمینی بر ما ولایت دارد و بدانیم تنها در این صورت، در دنیا و آخرت موفق می شویم كه با همدیگر صمیمی باشیم. یار و رفیق همدیگر باشیم و با دشمن مقابله كنیم. چه دشمنانی كه در درون ما هستند، چه دشمنان بیرونی. من هم مانند برادر شهیدم (مهدی) هرچه یادم آمد نوشتم و اگر در گفتارم اشتباهی هست، به بزرگی خودتان ببخشید.

مریم فرهانیان

منبع: پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت


تهیه و تنظیم: امیر مقیمی