تبیان، دستیار زندگی
سیار:تركى شجاع ترین داور ایران است محسن تركى یكى از شجاع ترین داورهاى كشور است. گفتم یكى از شجاع ترین، چرا كه در آینده نزدیك دو، سه داور جوان را خواهید دید كه مى توانند رقباى سرسختى براى تركى باشند و امیدوارم كه همه داوران ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل داوری و فنی بازیهای سرخابی در هفته چهارم


سیار:تركى شجاع ترین داور ایران است

محسن تركى یكى از شجاع ترین داورهاى كشور است. گفتم یكى از شجاع ترین، چرا كه در آینده نزدیك دو، سه داور جوان را خواهید دید كه مى توانند رقباى سرسختى براى تركى باشند و امیدوارم كه همه داوران به این سطح برسند. تا دقیقه3محسن تركى، دو آوانتاژ بسیار عالى داد. در دقیقه24خطایى در محوطه جریمه پرسپولیس اتفاق نیفتاد و داور به درستى خطا نگرفت و البته به زمین خوردن بازیكن شموشك را تمارض هم تشخیص نداد.

در حال حاضر تشخیص تمارض، یكى از بزرگترین معضلات در لیگ قهرمانان اروپا و بوندس لیگاست كه در مجلات مختلف و جزوه هاى آموزشى مطالب زیادى به آن اختصاص یافته است.

داور غیبگو نیست. داور براى دادن كارت زرد در مواقع تمارض باید دو نكته اساسى را مدنظر داشته باشد!

او باید مطمئن باشد كه هیچ خطایى صورت نگرفته است و به علاوه داور تشخیص بدهد كه بازیكن، قصد فریب داور را دارد. صدالبته تشخیص این مسأله بسیار كار مشكلى است.داور در یكى دیگر از صحنه ها تشخیص داد كه بازیكن شموشك تمارض كرده است و به او كارت زرد داد. به نظر من تشخیص او درست بود.

محسن تركى، به اسفندیار محسنى نیز یك كارت زرد نشان داد.

كاپیتان شموشك كنار خط طولى زمین ایستاده بود و قصد ورود به زمین را داشت اما تركى به سمت او دوید و به او اخطار داد. با توجه به قوانین و البته نبود تصویر مناسب از لحظات پیش از اخطار، حدس من این است كه این بازیكن بدون اجازه داور از زمین خارج شده و در این صورت اخطار به او، كاملاً صحیح است.تصویربردارى بد این مسابقه، فقط به این صحنه محدود نشد.

هیچ كس دقیقاً متوجه نشد علت اخراج سهراب انتظارى چه بود؛ اینكه او به دلیل اعتراضاتش از زمین اخراج شده یا كلمات نامناسبى بر زبان آورده یا مشكل دیگرى وجود داشته، از تصاویر تلویزیونى مشخص نبود ولى به زودى با ارایه گزارش داور، دلیل اخراج انتظارى مشخص مى شود.

در صحنه مشكوك به پنالتى پرسپولیس نیز زاویه دوربین بسیار نامناسب بود. من چند بار آن تصویر را به دقت تماشا كردم ولى واقعاً متوجه نشدم كه آیا پاى مدافع شموشك به پاى اردلان آشتیانى برخورد كرد یا خیر؟ اما تركى هم در زاویه مناسبى قرار داشت و هم به صحنه بسیار نزدیك بود. به همین دلیل من به تصمیم او در این صحنه احترام مى گذارم اما نمى توانم نظر قطعى بدهم. ضمناً به نظر مى رسد كه تركى معتقد بوده آشتیانى قصد فریب او را نداشته است.

معینی : فقط توپ هاى پنجاه پنجاه!

كار سختى است وقتى تیمى چنین مهره هایى داشته باشد و نتواند بازى روانى انجام دهد. پرسپولیس در270دقیقه اى كه در لیگ برتر به میدان رفته تا حالا هیچ هدفى نداشته. در تمام مسابقات بى هدف بازى مى كنند و تمام دغدغه شان رساندن توپ به منطقه یك سوم دفاعى حریف است. توپ هایى كه هافبك هاى پرسپولیس به یك سوم دفاعى رقیب مى فرستند هیچ هدفى ندارد. این توپ ها پنجاه پنجاه است كه دفع آن براى مدافعان خیلى راحت تر از زدن آن توسط مهاجمان است. فكر مى كنم پرسپولیس در هر بازى دست كم60دقیقه از وقت بازى را به این كار اختصاص مى دهد اما تعداد موقعیت هایى كه از این حربه به دست مى آورند از انگشتان یك دست هم فراتر نمى رود. به هرحال تا امروز پرسپولیس روش مشخصى را براى رسیدن به گل نداشته.

البته هافبك هاى پرسپولیس هم در این بین بى تقصیر نیستند. آنها بى دلیل در تمام مسابقه جلو مى كشند و متأسفانه اصلاً به عقب برنمى گردند. این اتفاق باعث شد كه شموشك در این مسابقه موقعیت هاى زیادى را به دست بیاورد. هافبك هاى پرسپولیس در میانه زمین به قدرى كم تعداد هستند كه در شموشك هر كسى پا به توپ مى شد به راحتى چهل متر حركت مى كرد. به این اشتباهات باید اشتباه تورس در محوطه جریمه پرسپولیس را هم اضافه كرد. جایى كه او بدون هیچ توجیهى روى على آذرى خطا كرد تا شموشك به پنالتى برسد. این مشابه اشتباهى بود كه نصرتى چهارشنبه انجام داد تا پاس از لیگ قهرمانان حذف شود. به هرحال این ثابت مى كند مدافعان فوتبال ایران در محوطه جریمه مراعات نمى كنند!

در مجموع احساس مى كنم پرسپولیس براى فرار از این بحران و رسیدن به گل باید یك تاكتیك مشخص را انتخاب كند. آنها باید بدانند با عجله نمى توانند گل بزنند. بازیسازى از گوشه هاى زمین روشى است كه حتماً باید در پرسپولیس امتحان شود. هرچند كه نباید فراموش كرد نمایش تأثیرگذار محسن یوسفى و على آذرى هم در ثبت این نتیجه بى تأثیر نبوده.

نامجو مطلق : فراموشى حمله ازعمق

ابومسلم با شناخت كامل به زمین آمده بود. یعنى مى دانستند كه عمده حملات استقلال از جناحین است. براى همین بازیكنان ابومسلم جناحین را به خوبى بسته بودند و اجازه نمى دادند بازیكنان استقلال سانتر كنند. رضا عنایتى از توپ هاى ارسالى از جناحین به خوبى استفاده مى كند و توپ را در هوا قطع مى كند. در بازى دیروز استقلال غیر از این حركت تاكتیك دیگرى دیده نشد. مثلاً اینكه بازیكنان استقلال حركات تركیبى انجام بدهند یا با یك برنامه ریزى حساب شده از عمق به دروازه حریف حمله كنند.

استقلال در سه بازى قبلى اش از این روش به گل هایى رسیده بود. بنابراین ضد تاكتیك ابومسلم برابر این تیم طبیعى بود. این تیم كناره هاى استقلال را بست و مدام سیستم بازى آنها تغییر مى كرد. بازیكنان ابومسلم در هنگام حمله4-4-2بودند ولى در هنگام دفاع یكى از دو مهاجم به هافبك ها اضافه مى شد. به این ترتیب سیستم از4-4-2به4-5-1تغییر مى كرد. یعنى آنها با برترى عددى در مركز میدان اجازه نفوذ به بازیكنان حریف را ندادند. حتماً متوجه شدید كه هر جا توپ بود، تعداد نفرات ابومسلم در آن منطقه بیشتر از آبى ها نشان مى داد و به این ترتیب اجازه هنرنمایى به بازیكنان استقلال را ندادند.

خط هافبك استقلال در این روز بى نظم بود. به خصوص شاهین خیرى. قلعه نویى اعتقاد عجیبى به این بازیكن دارد اما به عقیده من استقلال در این پست بازیكن بهترى مى خواهد. هافبكى كه قدرت فرماندهى تیم را داشته باشد و در لحظات حساس ریتم بازى را تغییر بدهد، سرعت بازى را بیشتر كند. كسى مثل جواد نكونام. این در حالى بود كه آندرانیك تیموریان در ابومسلم بازیكن بزرگى بود. هم بار خط هافبك و هم بار خط دفاعى را به دوش مى كشید.

به هرحال، استقلال باید بتواند از تاكتیك هاى مختلف استفاده كند. در غیر این صورت در آینده مطمئناً به مشكل مى خورد.