تبیان، دستیار زندگی
در غروب روز چهارم مرداد ماه 1389، همزمان با خجسته میلاد امام زمان (عج) برنامه پر طرفدار آسمان شب ضمن دعوت قبلی از تمامی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسمان شب

رصد

دومین جشنواره برنامه آسمان شب در جوار برج میلاد تهران در روز میلاد امام زمان (عج) برگزار شد.

در غروب روز چهارم مرداد ماه 1389، همزمان با خجسته میلاد امام زمان (عج) برنامه پر طرفدار آسمان شب ضمن دعوت قبلی از تمامی منجمان كشور، به برگزاری دومین جشنواره آسمان شب در دور دوم برنامه های خود اقدام کرد. سیاوش صفاریان پور، منجم و مجری توانمند كشور در گفتگویی با میهمانان حاضر در محوطه ی برج میلاد تهران عنوان كرد كه برنامه هایی نظیر این برنامه سبب جذب علاقمندان دنیای ستاره شناسی به سمت این علم جذاب و آسمانی خواهد شد. شایان ذکر است که انجمن نجوم تبیان به این برنامه دعوت شدند که چند تن از فعالان این انجمن به اسامی محمد حسین حمیدیان، یحیی پور جهان، علی اکبر پورجهان در این برنامه شرکت کردند.

رصد
رصد

در این مراسم، جمعی از رصدگران و منجمان آماتور كشور در محوطه برج میلاد، نماد زیبایی شهر تهران، همراه با ابزار های رصدی خود دور هم گرد آمدند تا بار دیگر شگفتی های آسمان شب را به علاقمندان و میهمانان ارجمند به نمایش بگذارند.با غروب خورشید و تاریكی نسبی آسمان، اولین جرمی كه در افق غربی خودنمایی می كرد چیزی جز سیاره ی زیبا و پر نور زهره (ونوس- ناهید) نبود. تمامی رصدگران با نشانه روی به روی این سیاره، زیبایی های آن را برای میهمانان به تصویر كشیدند.

همراه با غروب كامل خورشید در سمت غرب و تاریكی آسمان پرنور شهر تهران! در افق شرقی شاهد طلوع دل انگیز ماه بدر بودیم. مشاهده این منظره از پشت چشمی تلسكوپ و دوربین دوچشمی نفس را در سینه ی هر نظاره گری حبس می كرد. در همین حین تهیه كننده و كارگردان برنامه آسمان شب، سیاوش صفاریان پور به همراه دكتر محمدرضا نوروزی و احمد كریمی به سخنرانی برای مدعوین محترم پرداختند. پس از اتمام سخنرانی نوبت به آتش بازی و نورافشانی نیمه شعبان رسید كه حدود 20 دقیقه ادامه داشت و تمامی بازدیدكنندگان را به وجد آورد.

رصد
رصد

سیاره سرخ فام مریخ (مارس- بهرام) گزینه بعدی برای رصد بود. این سیاره ی قرمز رنگ از دیرباز مورد توجه بشر بوده و به خدای جنگ شهرت دارد. ارباب حلقه ها، سیاره زحل (ساترن- كیوان) آخرین گزینه رصدی بود. این سیاره به همراه حلقه های زیبایش كه چندی است خود را از نگاه عشاق نجوم پنهان كرده از جنس گاز بوده و بعد از سیاره مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی به حساب می آید.

در انتهای برنامه، ابزارهای رصدی خود را جمع كرده و اعضای انجمن نجوم تبیان پس از گرفتن عكس دسته جمعی با سیاوش صفاریان پور، دكتر محمدرضا نوروزی و احمد كریمی محوطه برج میلاد را با خاطره ای خوب ترك كردند.

محمد حسین حمیدیان ارادت خود را به نجوم در قالب شعر چنین بیان می کند:

در این هیـــجان و شوق پروار شـــدم                شب ناشــــده من منتظر یار شــدم

ای علم نجوم شب ز تو جان می گیرد                تو عشق منی من ز تو هشیار شدم

برای کسب اطلاعات بیشتر و تعامل با اعضای انجمن نجوم اینجا کلیک کنید.

تنظیم گزارش: محمد حسین  حمیدیان از اعضای فعال انجمن نجوم تبیان


ناگفته هایی از یک سفر

نصف جهان زیباست

فقط آقایون جواب بدن!

سنگر عشق


واحد امور کاربران سایت تبیان