تبیان، دستیار زندگی
عادات غذایی در سنین پائین شکل می گیرد و از همین زمان باید مواد غذایی سالم را در اختیار کودک قرار داد و به تامین مواد مغذی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوارض جسمی مصرف هله هوله ها در کودکی و بزرگسالی

هله هوله

عادات غذایی در سنین پائین شکل می گیرد و از همین زمان باید مواد غذایی سالم را در اختیار کودک قرار داد و به تامین مواد مغذی مورد نیاز او در وعده های اصلی و میان وعده های غذایی توجه کرد.

پُرفشاری خون، کلسترول بالا و پوکی استخوان

مصرف تنقلات تجارتی کم ارزش به دلیل زیادی نمک، چربی و شکر باعث بروز بیماری های قلبی عروقی، چاقی، پُرفشاری خون، پوکی استخوان و افزایش کلسترول خون در دوران بزرگسالی می شوند. به علاوه این گونه تنقلات دارای افزودنی های رنگی، نگه دارنده ها و طعم دهنده های مصنوعی هستند که مصرف بی رویه ی آنان موجب پُرتحرکی و بیش فعالی کودکان می شود.

میزان بالای نمک پفک و شوری آن نیز باعث می‌شود که ذائقه کودکان به سمت شوری پیش رود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری فشارخون را افزایش می ‌دهد که در بزرگسالی زمینه‌ ساز بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌ های مغزی می‌ شود.

برای ایجاد رنگ نارنجی پفک از مواد طبیعی مانند کاروتن و پودر نمک استفاده می ‌شود که ضرری به بدن نمی‌ رساند ولی اگر از رنگ‌ های مصنوعی تارتازین استفاده شود، می ‌تواند مُضر باشد و انباشته شدن این مواد مصنوعی در بدن باعث سرطان و بیماری شود.

مصرف بی رویه نوشابه خصوصا همراه با غذا علاوه بر سیری کاذب جذب مواد مغذی مانند کلسیم را کاهش داده و پوکی استخوان را به همراه خواهد داشت.

سوء تغذیه و کم خونی ناشی از فقر آهن

مصرف مداوم هله هوله و تنقلاتی از قبیل چیپس و پفک قبل از غذا باعث محروم شدن کودکان از غذاهای اصلی و در نتیجه سوء ‌تغذیه ی آنان می‌ شود.

مصرف چیپس و پفک کودکان را از تغذیه‌ ای سالم محروم می ‌کند. در مراحل تهیه ی پفک، پودر ذرت پرس می ‌شود و در حرارت بسیار بالا قرار می ‌گیرد تا به صورت حجیم درآید. در چنین شرایطی روغن موجود در پُفک می ‌سوزد و تولید پراکسید می ‌کند که در حرارت و نور، مقدار آن بیشتر است و خوردن آن سلامت کودک را تهدید می ‌کند.

بر اساس این مطالعات، پفک 9 برابر حجم خود آب جذب می‌ کند و کودک با خوردن پفک و به دنبال آن آب، احساس سیری کاذب کرده و در نتیجه از خوردن غذای سفره محروم و دچار کمبود تغذیه‌ ای(از جمله کم خونی) و چاقی می‌ شود.

مصرف چیپس به دلیل شوری و روغن زیاد، همان خطراتی مشابه پفک برای سلامت بدن در‌ بر دارد به همین علت کارشناسان تغذیه توصیه می‌ کنند در صورت مصرف این گونه تنقلات، بسیار کم و از انواع معتبر آن ها با بسته‌ بندی بهداشتی استفاده شود.

مصرف هله هوله میزان جذب غذا‌های مفید را کاهش می ‌دهد. در واقع مصرف هله هوله ها موجب سوء تغذیه و سوء جذب مواد غذایی مفید در بدن می ‌شود و میل افراد را به مصرف غذاهای مغذی کاهش می ‌دهد.

اگر این مواد به صورت تنوعی مصرف شود، اشکالی ندارد ولی اگر مصرف آن ها به صورت مداوم و پشت سر هم باشد، عوارض منفی در بدن فرد ایجاد می ‌کند. بنابراین باید از مصرف زیاد چیپس و پفک در یک زمان کوتاه و به صورت مداوم و طولانی‌ مدت جداً خودداری کرد.

آنفلوآنزای خوکی

پژوهشگران در یک تحقیق جدید دریافته ‌اند که هله هوله خوری و غذاهای ناسالم مقاومت بدن در برابر آنفلوآنزای خوکی را کاهش می‌ دهد.

محققان می ‌گویند: استفاده از مواد خوراکی که خاصیت ایمنی کمتری دارند و حذف کردن مواد پُرخاصیت مانند زردچوبه از رژیم غذایی روزانه، احتمال ابتلا به بیماری آنفلوآنزای خوکی را در افراد افزایش می دهد.

عادات غذایی در دنیای پیشرفته امروزی توان بدن ما را برای مقابله با این ویروس کاهش می ‌دهند و خوردنی ‌هایی مثل پیتزا یا فست فودها حتی نمی‌ توانند ذره‌ای از خاصیت مواد غذایی سالم مانند زردچوبه که در غذاهای سنتی یافت می ‌شود را به بدن برسانند و به همین علت هیچ کمکی به تقویت سیستم ایمنی بدن نمی ‌کنند. چاشنی‌ هایی که به غذاهای سنتی افزوده می ‌شوند اغلب خاصیت درمانی و پزشکی دارند و در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند. در حالی که غذاهای پیشرفته امروزی که ارمغان کشورهای غربی هستند فاقد این مواد ضروری هستند و در نتیجه بدن را مستعد ابتلا به بیماری ها می ‌کنند.

آلرژی

کودکانی که هله ‌هوله‌ و غذاهای آماده می‌ خورند علاوه بر چاقی با احتمال بیش ‌تری در معرض ابتلا به آلرژی قرار دارند.

محققان رژیم غذایی جوانان روستایی آفریقایی را که رژیم غذایی سرشار از فیبر داشتند با گروهی از جوانان که در فرانسه یا ایتالیا زندگی می ‌کردند مقایسه کردند و تفاوت‌ های فاحشی بین این دو گروه یافتند.

کودکان آفریقایی باکتری‌ های مرتبط با چاقی کم ‌تری داشتند و میزان اسیدهای چرب که از آسم، اگزما و دیگر واکنش ‌های حساسیت زا پیش‌ گیری می ‌کند در آن‌ ها بیش ‌تر بود.

رژیم غذایی کودکانی که در روستای بولان در بورکینافاسو زندگی می ‌کردند مشابه با افرادی بود که هزاران سال پیش زندگی می ‌کردند. این رژیم غذایی بیش ‌تر شامل سبزیجات، حبوبات و غلات است. اما رژیم غذایی کودکان ایتالیایی بیش ‌تر شامل چربی، گوشت و شکر است.

هزاران میلیارد میکروب در سیستم گوارشی انسان زندگی می ‌کنند که برای هضم غذا و محافظت از بدن در برابر باکتری‌ های بیماری ‌زا اهمیت زیادی دارند. دکتر پاولو لیونتی از دانشگاه فلورنس در این باره گفت: کودکانی که در کشورهای صنعتی زندگی می ‌کنند، غذاهایی با مقادیر کم فیبر و شکر بالا مصرف می ‌کنند که از تعداد این میکروب‌ های مفید در سیستم گوارشی می‌ کاهد. همین عامل باعث افزایش آلرژی در انسان می‌ شود. البته کشورهای توسعه یافته در نیمه دوم قرن قبلی توانستند با استفاده از آنتی ‌بیوتیک ‌ها و واکسن ‌ها و بهبود وضعیت بهداشت با عفونت ‌ها مبارزه کنند.

به همین دلیل است که با وجود افزایش عوامل بیماری ‌زا و عفونت‌ ها این کشورها توانسته‌ اند با موفقیت از شیوع این بیماری ‌ها پیشگیری کنند.

اما در عین حال این کشورها با تغییر رژیم غذایی خود و مصرف غذاهایی سرشار از چربی، شکر و گوشت مقاومت سیستم ایمنی بدن خود در برابر بیماری ‌ها را از دست داده‌ اند. به همین دلیل با شیوع عوامل بیماری ‌زای جدید که هنوز واکسنی برای شان تولید نشده است، آسیب‌ پذیری این کشورها بالاتر می ‌رود.

چیپس، چاقی

چاقی و اضافه وزن

مصرف غذاهای آماده و تنقلاتی مانند چیپس موجب گرسنگی های کاذب و مکرر می شود. زمانی که نوجوانی، یک بسته چیپس 50 یا 70 گرمی را مصرف می کند، حدود 700 کیلوکالری یعنی معادل یک سوم یا نصف کالری مورد نیاز روزانه یک مرد یا زن بالغ را گرفته ولی سیر نشده است. این نوجوان یک ساعت بعد گرسنه می شود و باید دوباره غذا مصرف کند و همین موجب اضافه وزن می شود. افراد باید از رژیم متنوع و کامل که شامل همه گروه های اصلی غذایی می شود مصرف کنند. مواد غذایی مانند شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزی و میوه، تخم مرغ و گوشت های قرمز و سفید به حد تعادل باید در رژیم غذایی افراد باشد. بهتر است افراد میوه و سبزی ها را در وعده های مختلف غذایی زیادتر مصرف کنند، چون این گروه موادغذایی کالری کمتری دارند بهتر است در وعده صبحانه مقداری خیار، گوجه فرنگی و میوه فصل مصرف شود.

پوسیدگی دندان

خوردن مواد غذایی شیرین مانند شیرینی، شکلات و آب نبات نیز برای کودکان درحد متوسط مجاز است زیرا مصرف بی رویه ی این مواد ذائقه ی کودک را به خوردن مواد شیرین عادت داده و باعث پوسیدگی دندان می شود.

گردآوری: مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه تبیان

منابع:

فارس

خبرآنلاین

سلامتیران

جام جم

خادم نیوز

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

از این خوشمزه‌ها باید بترسیم

غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی

هشدار درباره مصرف تنقلات رنگی

رفتارهای تغذیه ‌ای نامناسب در بین جوانان

نقش میان وعده ها در سلامت دانش...

تبلیغات چیپس و پفک، دشمن کودکان

غذاهای خانگی؛ سالم تر و ارزان تر

غذاهای مضر برای یادگیری دانش آموزان

اقلام غذایی غیرمجاز برای عرضه در مدارس

غذاهای بیرون و چاقی بیش ‌ازحد

غذای سالم برای کودکان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.