تبیان، دستیار زندگی
سخن گفتن از شهدا به هر مقداری که انجام گیرد ذره ای از ایثار و فداکاری آن عزیزان را نمایان نخواهد کرد. چه آن ها جان و هستی خود را برای بقای اسلام و ثبات ایران اسلامی فدا کردند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت شهرگان شهر

شهرگان شهر

گروه کتاب تبیان:سخن گفتن از شهدا به هر مقداری که انجام گیرد ذره ای از ایثار و فداکاری آن عزیزان را نمایان نخواهد کرد. چه آن ها جان و هستی خود را برای بقای اسلام و ثبات ایران اسلامی فدا کردند، بی آن که اجر عمل خود را در کلام و عمل ما زمینیان ببینید. آن عزیزان هستی خود را در قبال به دست آوردن لقاالله تقدیم کردند. اما با همه ی این اوصاف وظیفه ی ماست که مقام آن ها را گرامی بداریم و پرده از رخ شخصیت و زندگی مغفول مانده شان کنار زنیم.

به گزارش تبیان، مرکز اسناد انقلابی جلد اول و دوم از مجموعه ی هشت جلدی "شهرگان شهر" را منتشر کرده است.

این مجموعه که به نقل و بررسی خاطرات شهدای میهن اسلامی می پردازد به همت خانم سیمین وهاب‌زاده تهیه شده است.

خاطرات انتخاب شده از میان هزاران حادثه‌ی تلخ و شیرین آن به خون خفتگان شهید برگزیده شده است و این به معنای بهترین وقایع زندگانی آن گرامیان نیست، زیرا چه بسیار از حوادث روزگار آنان که نه در جایی ثبت شده است و نه كسی از آنها آگاهی یافته است و لذا در غبار ایام محو گردیده و آیندگان از دستیابی به آن محروم مانده‌اند.

خاطرات انتخاب شده از میان هزاران حادثه‌ی تلخ و شیرین آن به خون خفتگان شهید برگزیده شده است و این به معنای بهترین وقایع زندگانی آن گرامیان نیست

این حرمان فرهنگی به این دلیل به وقوع پیوسته است که:

آنان كه آماده‌ی جانبازی در راه خدا شدند چندان به باقی ماندن نام و نشانه‌‍‌ی خویش راغب نبودند. زهدی پنهان اكثر آنان را به سكوت و خاموشی وامی‌داشت. آنها نه تنها به سختی می‌پذیرفتند تا از خودشان و آنچه در این راه شكوهمند و آسمانی بر آنان رفته بود سخن بگویند بلكه سعی در پنهان داشتن آن نیز می‌كردند تا مبادا خدای ناخواسته شائبه‌ی خودپسندی، خودنمایی و شهرت‌طلبی دامن منزهشان را آلوده سازد. زیرا آنكه بر آستانه‌ی ملكوت خدا ایستاده است و بی‌صبرانه منتظر باز شدن درهای بسته‌ی معرفت به گستره‌ی بی‌انتهای ملكوت و قرب‌الهی است، چرا باید به آنچه در حیات زمینی او اتفاق می‌افتد یا افتاده است توجهی داشته باشد.

جلد دوم این مجموعه به ذکر خاطرات شهدای خراسان و عزیزانی می پردازد که در آستان پر مهر امام رضا(علیه السلام) تربیت یافته اند. وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) در ولایت خراسان، كه فخر ایران و ایرانی است، در میزان پایبندی‌ اهالی آن دیار به ارزش‌های اسلامی و تشیع مؤثر بوده است.

مردمی ولایت‌مدار كه با ندای خمینی كبیر همراه نهضت ضدستم‌شاهی‌اش شدند و بانگ «هل من ناصر»اش را با حضور در جبهه‌های حق علیه باطل پاسخگو گشتند. این اثر، دفتر دوم از مجموعه ی هشت جلدی شهرگان شهر عاشقی است که تقدیم به روح مطهر شهدای هشت سال دفاع مقدس بالاخص شهدای خراسان بزرگ و پیشكش به مادران و پدران و همسران و فرزندانشان شده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی