تبیان، دستیار زندگی
برای آرام کردن کودک تان، از مغازه ی نزدیک یک پارک، یک بسته چیپس یا پفک می خرید و با خیال راحت وارد پارک می شوید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوراکی های کم ارزش اعتیاد آورند

غذاهای آماده

برای آرام کردن کودک تان، از مغازه ی نزدیک یک پارک، یک بسته چیپس یا پفک می خرید و با خیال راحت وارد پارک می شوید، او نیز آرام می شود اما شاید ندانید که این آرام شدن! به چه قیمتی برای او و شما تمام خواهد شد.

تحقیقات جدید نشان داده است مصرف هله هوله ها و غذاهای آماده می تواند مانند سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر اعتیاد آور بوده و منجر به مشکلات تغذیه ای و چاقی شود.

محققان آمریکایی متوجه شدند برگرها، چیپس ها و سُس ها مغز انسان را طوری برنامه ریزی می کنند که شکر، نمک و غذاهای پُرچرب بیشتری را تقاضا کند.

دانشمندان در موسسه تحقیقاتی اسکریپس در فلوریدا متوجه شدند موش های آزمایشگاهی درست همانند افرادی که به هروئین و کوکائین معتاد می شوند می توانند به یک عادت غذایی بد، اعتیاد پیدا کنند.

این تحقیقات نشان می دهد مصرف بیش از حد مواد پُر کالری همان اثری را روی مغز انسان می گذارد که در اثر مصرف مواد مخدر به وجود می آید.

این تحقیقات که به صورت آنلاین در نیچر نوروساینس به چاپ رسیده است برای اولین بار نشان می دهد که مغز انسان نسبت به هله هوله ها و غذاهای آماده به همان صورتی پاسخ می دهد که به مواد مخدر واکنش نشان می دهد. دکتر پاول کنی یک عصب شناس که این تحقیقات را رهبری کرده است در این باره گفت: ما بعد از سه سال مطالعه متوجه شدیم که هله هوله ها نیز درست مانند مواد مخدر دارای اثرات اعتیاد آور هستند. بنابراین به نظر می رسد چاقی در اثر یک الگوی خوردن غیر ارادی در بدن انسان به وجود می‌آید. درست مانند معتادانی که نمی توانند خود را از مواد مخدر دور نگاه دارند.

دراین تحقیقات مشخص شد که در زمانی که انسان ها دسترسی آسان به مواد پُر کالری داشته باشند چه اتفاقی می افتد. در حقیقت دانشمندان با انجام این مطالعات متوجه شدند که اعتیاد به مواد مخدر و چاقی هر دو بر اساس یک مکانیسم عصبی و بیولوژیکی در بدن انسان رخ می دهند.

برای بررسی این موضوع دانشمندان موش های آزمایشگاهی را به سه دسته تقسیم کردند. دسته اول مقادیر طبیعی از غذاهای سالم دریافت کردند، دسته دوم به طور کنترل شده انواع هله هوله ها را به عنوان رژیم غذایی خود مصرف می کردند و گروه سوم مقادیر نامحدودی از کیک پنیری، محصولات گوشتی پُرچرب، شکلات و دیگر مواد ناسالم را دریافت می کردند.

زمانی که دانشمندان به طور الکترونیکی قسمت هایی از مغز این موش ها را که مسوولیت احساس لذت را دارد تحریک کردند متوجه شدند موش هایی که مقادیر نا محدودی از غذاهای ناسالم را دریافت کرده اند نیاز به تحریک بیش تری دارند تا به اندازه موش های سالم در مغز خود احساس لذت کنند.

این موش ها همیشه به سمت بدترین نوع مواد غذایی می روند و در نتیجه دو برابر دیگر موش ها کالری دریافت می کردند.

حتی زمانی که دانشمندان دسترسی این موش ها را به غذاهای ناسالم قطع کرده و سعی کردند به آن ها رژیم غذایی سالم تری بدهند این موش ها امتناع کردند.

تغییرات در تمایلات آن‌ ها به این مواد غذایی به حدی بود که این موش ها در ابتدا برای دو هفته به خود گرسنگی دادند تا در نهایت توانستند عادت به مصرف غذاهای ناسالم را از خود دور کنند.

دکتر کنی در این باره گفت: این تحقیقات نشان می ‌دهد این گفته چاق ها که نمی توانند از خوردن غذا دست بردارند و مانند معتادان به مصرف غذاهای ناسالم اعتیاد پیدا کرده اند درست است.

در حقیقت با مصرف این مواد، مرکزی از مغز که مسوولیت درک چاقی را به عهده دارد رفته رفته حساسیت خود را به غذاهای پُرکالری و چرب از دست می دهد و به همین دلیل فرد چاق مجبور است برای رسیدن به همان میزان لذت اولیه بیش تر بخورد.

دقیقا همین حالت نیز در اثر مصرف مواد مخدر مانند هروئین در مغز اتفاق می افتد و فرد معتاد مجبور می شود میزان مصرف خود را افزایش دهد.

پیش بینی می شود تا سال 2020، 80 درصد مردان و 70 درصد زنان دچار اضافه وزن و چاقی مفرط باشند.

هله هوله

تست اعتیاد به هله هوله

آیا می خواهید بدانید که شما هم جزء معتادان به هله هوله هستید یا نه؟ به سوالات زیر پاسخ دهید:

* آیا هر روز هله هوله می خورید؟

* آیا هیچ‌ گاه به فکر پنهان کردن هله هوله ‌های تان افتاده ‌اید و وقتی کسی به آن ها دستبرد زده به شدت عصبانی شده ‌اید؟

* آیا دست کم هفته ای 2 بار بیش از حد هله هوله می خورید؟

* آیا اغلب احساس خستگی و افسردگی می کنید و برای بهتر شدن حال تان دنبال هله‌ هوله می گردید؟

* آیا 3 بار در هفته گذرتان به رستوران ‌های فست ‌فود می افتد؟

اگر به بیش از 2 سؤال پاسخ مثبت داده ‌اید، باید در کمال تاسف گفت که شما به هله‌ هوله‌ ها اعتیاد پیدا کرده ‌اید.

برای درمان این اعتیاد خانمان سوز که مهم ترین پیامد آن چاقی و بیماری هایی است که به دنبال آن ایجاد می شود، 3 راهکار ساده را پیشنهاد می کنیم.

نخست آن که: در طول روز همه احساسات خود نسبت به خوراکی ها و هرچه را که می خورید یادداشت کنید، سپس با یک دید منصفانه خوراکی های مُضر را حذف کرده و به جای آن میوه و سبزیجات را جایگزین کنید.

دوم این که: سعی کنید خوب بخوابید و از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید.

سوم آن که: تعداد وعده‌ های غذایی خود را افزایش بدهید و از حجم آن ها بکاهید.

با پیروی از این دستور‌العمل ساده می توانید از شر اعتیاد به هله‌ هوله‌ ها خلاص شوید.

گردآوری: مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه تبیان

منابع:

همشهری آنلاین

خبرآنلاین

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

از این خوشمزه‌ها باید بترسیم

غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی

هشدار درباره مصرف تنقلات رنگی

مغز پُرخورها و معتادان شبیه به هم کار می‌ کند

نقش میان وعده ها در سلامت دانش...

تبلیغات چیپس و پفک، دشمن کودکان

غذاهای خانگی؛ سالم تر و ارزان تر

غذاهای مضر برای یادگیری دانش آموزان

اقلام غذایی غیرمجاز برای عرضه در مدارس

غذاهای بیرون و چاقی بیش ‌ازحد

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.