سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
همه‌ی آنچه لازم است در مورد ویروس کرونای جدید (COVID-19)، بدانید و بخوانید و بپرسید و ببینید
جدیدترین استفتائات آیت الله جوادی آملی منتشر شد به گزارش حوزه نت این استفتائات مجموعه سئوالات در موضوعات،نماز، معیار قصد توطن، نماز آیات، تغییر جنسیت، نماز جمعه و مسائلی درباره نكاح و مهریه می باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدیدترین استفتائات آیت الله جوادی آملی منتشر شد

آیت الله جوادی آملی

به گزارش حوزه نت اين استفتائات مجموعه سئوالات در موضوعات،نماز، معيار قصد توطن، نماز آيات، تغيير جنسيت، نماز جمعه و مسائلي درباره نكاح و مهريه مي باشد كه از محضر حضرت آيت الله جوادي آملي (حفظه الله) سوال شده و معظم له به آنها پاسخ داده اند که در سایت رسمی ایشان www.esraco.net قرار داده شده است.

 

متن استفتائات و پاسخ معظم له بدين شرح است:

سؤال: محضر مبارك مرجع عاليقدر حضرت آيت الله جوادي آملي

با توجه به بهداشتي بودن، استحكام و استقامت و نياز عموم ، استفاده از مهرهاي سنگي (غير زينتي) در مساجد، نماز خانه ها و اماكن چه حكمي دارد؟

جواب: بسم الله الرحمن الرحيم

1. سجده بر سنگ مزبور جايز است.

2. سجده بر تربت حضرت سيد الشهداء افضل است.

 

سؤال: ضمن عرض سلام

1. معيار و ملاك در قصد توطن چيست؟

2. آيا انسان مي تواند 3 تا يا 4 تا وطن داشته باشد؟

جواب: بسم الله الرحمن الرحيم

1. وطن اصلي نياز به قصد ندارد

- وطن قراردادي محتاج به ماندن دائمي است

- ماندن دائمي در ييلاق و قشلاق فرق مي كند

- كسي كه قصد دارد دائما در منطقه ييلاقي بماند اگر در تابستان هفته اي يك روز هم برود آنجا را وطن خود قرار داد

2. انسان مي تواند بيش از دو وطن داشته باشد

 

سؤال: الف) آيا پس لرزه ها نماز آيات دارند؟ ب) نظر حضرتعالي در مورد قمه زني و شرح آيه 32 سوره حج در ادله مراجعي كه قمه زني را باتوجه به آيه شريفه آيه32 سوره حج از شعاير ديني جايز و مستحب دانسته اند، همچنين با توجه به احاديثي ديگر و به بعضي از احاديث

جواب: الف) پس لرزه ها اگر جداگانه احساس شود، نماز آيات جدا دارد ب) قمه زدن ترك شود

سؤال: آيا حكم حاكم مقدم بر فتواي مرجع تقليد است؟

جواب: حكم حاكم جامع شرايط افتاء مقدم است.

 

سؤال: تغيير جنسيت مرد به زن يا زن به مرد در صورتي كه حكم پزشك باشد كه در صورت عدم تغيير جنسيت بيماري هاي خطيري براي وي بوجود مي آرود حكم آن چيست؟

جواب: تغيير جنسيت در فرض سوال جايز است.

 

سؤال: الف) نظر حضرتعالي در راجع به نماز جمعه در زمان غيبت امام زمان ب) نظر حضرتعالي در راجع به سورد هاي تشكيل شده از دختر و پسر جوان (نامحرم) در وضع زماني چيست،

جواب: الف) نماز جمعه در عصر غيبت امام (عجل الله تعالي فرجه الشريف) واجب تخييري است. ب) از اختلاط نامحرم و خواندن سرود مشترك اجتناب شود.

 

سؤال: محضر مبارك حضرت آيت الله جوادي آملي

با سلام و تحيت

بدينوسيله به اطلاع مي رساند: افرادي كه با ويلچر در صحن مسجد الحرام طواف مي كنند، گاهي در هنگام ازدحام جمعيت سبب مزاحمت براي ساير طواف كنندگان و بعضا برخورد ناشايست ديگر با آنان و همراهانشان مي باشد و حتي در برخي موارد به علت برخورد ويلچر انان با پاي طواف كنندگان سبب جراحت و در نتيجه متنجس شدن مسجد الحرام مي گردد، آيا با توجه به اين امور:

1- چنين طوافي صحيح است يا نه؟

2- آيا اين افراد مجازند در طبقه دوم مسجد الحرام طواف كنند؟

جواب: بسم الله الرحمن الرحيم

1. طواف مورد سوال صحيح است

2. افراد نامبرده مي توانند در طبقه دوم طواف كنند.

 

سؤال: از منظر فقهي و شرع مقدس اسلام و مذهب شيعه اگر زوج بر انجام عمل دخول مقر باشد اما زوجه در مقام مجادله برخاسته و منكر دخول گردد و مدعي باكره گي خود گردد با وصف اينكه ژرده بكارت زوجه از نوعي باشد كه وقوع دخول در آن نوع پرده بكارت از ديد و نگاه علم پنهان و مردد باشد و پزشك نيز گواهي نمايد كه وقوع دخول در اين نوع پرده بكارت بدون ازاله ممكن بوده اما زوجه با تمسك به جهل علم در روشن كردن قاطع ما وقع به صراحت، خود را باكره معرفي با وضع موجود استنباط حضرت عالي در اين حالت كه مرد بر وقوع نزديكي و دخول مقر اما زن منكر عمل دخول قول كدام يك از نظر شرعي با توجه به مشروح فوق مقبول و حجت است؟

جواب: بسم الله الرحمن الرحيم

1. احكامي كه بر دخول مترتب است و به زيان مرد است به استناد اقرار او ثابت مي شود.

2. احكامي كه بر دخول مترتب است و به سود مرد است به صرف ادّعاي وي ثابت نمي شود.

3. اگر بيّنه شرعي بر دخول اقامه شد تمام احكام آن چه به زيان مرد و چه به سود وي ثابت مي شود.

4. اگر بيّنه شرعي (شاهد عادل) اقامه نشد و زن كه منكر دخول است سوگند ياد كرد احكام مترتب بر دخول كه سودمند به حال مرد است نفي مي شود.

 

سؤال: با توجه به اينكه صداق همسرم 514 سكه بهار آزادي بصورت عند الاستطاعت بر ذمه اينجانب مي باشد و بنده نيز فعلا مستطيع به پرداخت حتي بخشي از آن هم نيستم با توجه به اينكه دين و مهريه مذكور تكليفي است بر ذمه بنده كه شرط وجوب آن حصول و ظهور عنصر خارجي بنام استطاعت است و ديني موجل نيز مي باشد از منظر شرع مقدس اسلام و مذهب شيعه و ديگاه و استنباط حضرت عالي با عنايت به وصف فوق زوجه آيا مي توانند از انجام تكاليف شرعي و وظايف زناشويي خود تمكين (عام، خاص) سرباز زده و تمكين خود را منوط به قبض مهر نمايند و به اين عذر و بهانه از بنده به عنوان همسر شرعي و قانوني شان تمكين نكنند يا بايد تمكين نمايند؟

جواب: بسم الله الرحمن الرحيم

1. اگر مهر حالّ و معجّل باشد زن مي تواند قبل از دريافت آن تمكين نكند خواه شوهر بتواند بپردازد يا نه.

2. اگر مهر حالّ و معجّل باشد و مرد نتواند آن را بپردازد گر چه زن مي تواند تمكين نكند ولي نمي تواند مهر را مطالبه كند.

3. اگر مهر در ذمّه و مؤجّل باشد زن نمي تواند تمكين نكند.

 

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین