تبیان، دستیار زندگی

جدیدترین استفتائات آیت‌الله جوادی آملی

جدیدترین استفتائات آیت‌الله جوادی آملی منتشر شد به گزارش حوزه نت این استفتائات مجموعه سئوالات در موضوعات، نماز، معیار قصد توطن، نماز آیات، تغییر جنسیت، نماز جمعه و مسائلی درباره نكاح و مهریه می‌باشد كه از محضر حضرت آیت‌الله جوادی آملی (حفظه‌الله) سوال شده و معظم له به آنها پاسخ داده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله جوادی آملی

متن استفتائات و پاسخ معظم له بدین شرح است:

سؤال: محضر مبارك مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله جوادی آملی

با توجه به بهداشتی بودن، استحكام و استقامت و نیاز عموم ، استفاده از مهرهای سنگی (غیر زینتی) در مساجد، نماز خانه‌ها و اماكن چه حكمی دارد؟
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم

1. سجده بر سنگ مزبور جایز است.

2. سجده بر تربت حضرت سید الشهداء افضل است.

 

سؤال: ضمن عرض سلام

1. معیار و ملاك در قصد توطن چیست؟

2. آیا انسان می تواند 3 تا یا 4 تا وطن داشته باشد؟
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم

1. وطن اصلی نیاز به قصد ندارد

- وطن قراردادی محتاج به ماندن دائمی است

- ماندن دائمی در ییلاق و قشلاق فرق می كند

- كسی كه قصد دارد دائما در منطقه ییلاقی بماند اگر در تابستان هفته ای یك روز هم برود آنجا را وطن خود قرار داد

2. انسان می تواند بیش از دو وطن داشته باشد

  

سؤال: الف) آیا پس لرزه ها نماز آیات دارند؟ ب) نظر حضرتعالی در مورد قمه زنی و شرح آیه 32 سوره حج در ادله مراجعی كه قمه زنی را باتوجه به آیه شریفه آیه32 سوره حج از شعایر دینی جایز و مستحب دانسته اند، همچنین با توجه به احادیثی دیگر و به بعضی از احادیث
جواب: الف) پس لرزه ها اگر جداگانه احساس شود، نماز آیات جدا دارد ب) قمه زدن ترك شود

سؤال: آیا حكم حاكم مقدم بر فتوای مرجع تقلید است؟

جواب: حكم حاكم جامع شرایط افتاء مقدم است.

 

سؤال: تغییر جنسیت مرد به زن یا زن به مرد در صورتی كه حكم پزشك باشد كه در صورت عدم تغییر جنسیت بیماری‌های خطیری برای وی بوجود می آرود حكم آن چیست؟

جواب: تغییر جنسیت در فرض سوال جایز است.

 

سؤال: الف) نظر حضرتعالی در راجع به نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان ب) نظر حضرتعالی در راجع به سورد های تشكیل شده از دختر و پسر جوان (نامحرم) در وضع زمانی چیست،

جواب: الف) نماز جمعه در عصر غیبت امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) واجب تخییری است. ب) از اختلاط نامحرم و خواندن سرود مشترك اجتناب شود.

 

سؤال: محضر مبارك حضرت آیت‌الله جوادی آملی

با سلام و تحیت

بدینوسیله به اطلاع می‌رساند: افرادی كه با ویلچر در صحن مسجد الحرام طواف می كنند، گاهی در هنگام ازدحام جمعیت سبب مزاحمت برای سایر طواف كنندگان و بعضا برخورد ناشایست دیگر با آنان و همراهانشان می‌باشد و حتی در برخی موارد به علت برخورد ویلچر آنان با پای طواف كنندگان سبب جراحت و در نتیجه متنجس شدن مسجد الحرام می گردد، آیا با توجه به این امور:

1- چنین طوافی صحیح است یا نه؟

2- آیا این افراد مجازند در طبقه دوم مسجد الحرام طواف كنند؟

جواب: بسم الله الرحمن الرحیم

1. طواف مورد سوال صحیح است

2. افراد نامبرده می توانند در طبقه دوم طواف كنند.

 

سؤال: از منظر فقهی و شرع مقدس اسلام و مذهب شیعه اگر زوج بر انجام عمل دخول مقر باشد اما زوجه در مقام مجادله برخاسته و منكر دخول گردد و مدعی باكره گی خود گردد با وصف اینكه ژرده بكارت زوجه از نوعی باشد كه وقوع دخول در آن نوع پرده بكارت از دید و نگاه علم پنهان و مردد باشد و پزشك نیز گواهی نماید كه وقوع دخول در این نوع پرده بكارت بدون ازاله ممكن بوده اما زوجه با تمسك به جهل علم در روشن كردن قاطع ما وقع به صراحت، خود را باكره معرفی با وضع موجود استنباط حضرت عالی در این حالت كه مرد بر وقوع نزدیكی و دخول مقر اما زن منكر عمل دخول قول كدام یك از نظر شرعی با توجه به مشروح فوق مقبول و حجت است؟
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم

1. احكامی كه بر دخول مترتب است و به زیان مرد است به استناد اقرار او ثابت می‌شود.

2. احكامی كه بر دخول مترتب است و به سود مرد است به صرف ادّعای وی ثابت نمی شود.

3. اگر بیّنه شرعی بر دخول اقامه شد تمام احكام آن چه به زیان مرد و چه به سود وی ثابت می‌شود.

4. اگر بیّنه شرعی (شاهد عادل) اقامه نشد و زن كه منكر دخول است سوگند یاد كرد احكام مترتب بر دخول كه سودمند به حال مرد است نفی می‌شود.

  

سؤال: با توجه به اینكه صداق همسرم 514 سكه بهار آزادی بصورت عند الاستطاعت بر ذمه اینجانب می‌باشد و بنده نیز فعلا مستطیع به پرداخت حتی بخشی از آن هم نیستم با توجه به اینكه دین و مهریه مذكور تكلیفی است بر ذمه بنده كه شرط وجوب آن حصول و ظهور عنصر خارجی بنام استطاعت است و دینی موجل نیز می‌باشد از منظر شرع مقدس اسلام و مذهب شیعه و دیگاه و استنباط حضرت عالی با عنایت به وصف فوق زوجه آیا می توانند از انجام تكالیف شرعی و وظایف زناشویی خود تمكین (عام، خاص) سرباز زده و تمكین خود را منوط به قبض مهر نمایند و به این عذر و بهانه از بنده به عنوان همسر شرعی و قانونی شان تمكین نكنند یا باید تمكین نمایند؟
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم

1. اگر مهر حالّ و معجّل باشد زن می تواند قبل از دریافت آن تمكین نكند خواه شوهر بتواند بپردازد یا نه.

2. اگر مهر حالّ و معجّل باشد و مرد نتواند آن را بپردازد گر چه زن می تواند تمكین نكند ولی نمی تواند مهر را مطالبه كند.

3. اگر مهر در ذمّه و مؤجّل باشد زن نمی تواند تمكین نكند.